Få fler kollegor att dela innehåll

Gör du fantastiskt innehåll, men har svårt att få dina medarbetare att dela det i sociala medier? Här är fem tips på vad du kan göra för att ändra på det.

Sociala medier är en av de viktigaste vägarna vi har att sprida vårt innehåll, oavsett om vi gör en särskild version för en kanal eller länkar till företagets egen sajt. Och spridning av innehåll är en grundbult för att lyckas med content marketing. Men för att få ett genomslag är det viktigt att få engagemang i form av delningar, gillanden och så vidare. Här kan dina kollegor och medarbetare spela en avgörande roll, eftersom varje aktivitet de gör syns i deras egna nätverk. Ändå är det inte ovanligt att detta inte händer, ofta beroende på att vi tar för givet att det ska hända av sig självt. Ingenting händer av sig själv, så här är några konkreta tips du kan använda för att få fler på företaget att börja dela ditt innehåll:

1. Se till att de är aktiva i sociala medier

Det är lätt att ta för givet att alla dina kollegor är lika aktiva i sociala medier som du, eller lika bekväma med att göra saker där. Om du vill att de ska dela mer måste du börja med att ta reda på om de över huvud taget är aktiva, och om inte erbjuda dig att hjälpa dem komma igång. Eller visa dem hur de delar, gillar eller kommenterar på en post.

Tänk dock på att ett företag, eller du som representant för ett, aldrig kan insistera på att anställda ska ha sociala medier-konton eller vara aktiva på dem. Det är upp till var och en. Vad du måste göra är att visa på fördelarna för dem med att ha en närvaro.

2. Berätta för dem när det kommer nytt innehåll

Det är också vanligt att tro att alla i företaget har lika bra koll som du på när det kommer nytt innehåll på sajten eller det sker något i sociala kanaler. Så är det inte. Sanningen är snarare den motsatta. Därför måste du hitta ett eller flera sätt att uppmärksamma dina kollegor på att nu finns det innehåll som det vore bra om de delade eller på annat sätt interagerade med. I mindre organisationer kan det räcka med ett mejl, i större kan det vara bättre att du arbetar via en grupp ambassadörer som sprider det vidare. Men det räcker inte med att uppmärksamma dem, du måste också göra det lätt för dem att dela innehållet:

3. Gör det lätt för dem att dela

Även om du skickar ut ett mejl eller påminner dem på annat sätt så finns det fortfarande en tröskel kvar, att de ska gå till sina sociala konton och faktiskt dela innehållet. Trots att det är lätt så blir det ofta ett hinder. Vad du kan göra är t.ex att skicka dem en länk till ditt konto så de kan se vad du har gjort och dela direkt därifrån. Och kolla gärna att de har laddat ned apparna till de olika sociala medier de finns på, så de kan gå in när de har en lucka istället för att vänta tills de är vid sin dator.

4. Ge dem tid att dela innehåll i sociala medier

Många företag vill gärna att deras medarbetare ska vara ambassadörer för företaget i t.ex sociala kanaler, men jag har inte hört talas om företag som låter sina anställda ta arbetstid för att göra detta. I bästa fall är det en tyst överenskommelse att det är ok, i de flesta fall tror jag inte frågan ens diskuteras. I takt med att social selling och byggande av expertroller i sociala kanaler blir allt viktigare är detta något företag bör tänka igenom, och då inte bara för ett litet fåtal medarbetare.

5. Se till att det blir en win-win

Om du vill att dina kollegor och medarbetare ska dela företagets innehåll måste du visa på nytta för dem också. Ett argument är givetvis att ökad kännedom om och större förtroende för ett företag är bra för alla som arbetar där, men det räcker inte. Istället är mitt tips att du hjälper dem definiera vad de vill ha ut av sin närvaro i sociala medier och ger dem råd kring detta. Här tänker jag särskilt på kanaler som LinkedIn och Twitter, där många har ett yrkesmässigt fokus. Hjälp dem förbättra sin professionella profil, och sätt gärna företagets innehåll i det perspektivet – hur de kan stärka sin egen profil genom att dela rätt innehåll.

Den här posten var delvis inspirerad av en post från Hootsuite, Why your colleagues won’t share your blog post, läs gärna den också.

Där har du mina tips. Om du har fler tips eller tankar kring hur man kan öka medarbetarnas delande i sociala medier, kommentera gärna. Samma sak förstås om du har frågor eller funderingar kring denna post, innehåll eller sociala medier i allmänhet.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll och/eller med att aktivera era medarbetare i sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information

Tycker du att du känner igen personerna på bilden? Det är Vince Vaughn och andra skådisar från filmen Unfinished Business som gjorde parodier på stock photos för ett par år sedan

0 kommentarer på Få fler kollegor att dela innehåll

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.