Har du en genomtänkt plan för hur du använder hashtags i sociala medier? Annars är det hög tid att du skaffar dig en.
Hashtags, du vet de där orden du skriver efter en #-symbol, blir en allt viktigare del av arbetet i de flesta sociala medier. Men mitt intryck är att det finns en osäkerhet kring hur de ska användas för att få så bra effekt som möjligt.
Det som du först och främst ska tänka på är att hashtags skapades som och används som ett sätt att göra poster sökbara. Därför är det viktigt att vi har det med oss i allt vi gör kring hashtagande – vi gör det först och främst för att underlätta för användare i olika sociala medier att hitta det de söker efter.
Med detta sagt så är här är fem saker som jag tycker är viktiga att tänka på.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
1. Analysera vilka hashtags som används av din målgrupp
Många företag och organisationer är alldeles för fokuserade på att hitta på egna hashtags, istället för att använda de som redan finns. Det blir lite som någon som envisas med att hela tiden prata om sig själv istället för att delta i de samtal som pågår. Genom att analysera de målgrupper du är intresserad av, och se vilka hashtags de samlas kring, så har du betydligt större möjligheter att nå fram till dem.
Vilka hashtags som används av din målgrupp är i sig själv intressant information som kan visa på behov och möjligheter.
2. Var konsekvent med vilka hashtags du använder
Kom överens internt om vilka hashtags som ska användas och lista dem – och kom ihåg att ni behöver hashtags för olika situationer och händelser. Håll er sedan till den listan, och släng inte in nya hashtags på impuls. Det tar tid att nå fram till målgruppen via rätt hashtags och för att göra det måste ni vara konsekventa och uthålliga.
Jag använder nästan alltid hashtags som #contentmarketing #innehåll, #marknadsföring och #tips på Instagram, som du ser ovan.
3. Ska du hitta på egna – var unik
Om ditt företag eller organisation behöver hitta på egna hashtags (utöver varumärken, produktnamn mm), se då till att de ni kommer på både betyder något och inte redan är i användning. Det är lätt att fastna för begrepp och ord som saknar betydelse eller mening för andra. Lika vanligt är det att bestämma sig för en hashtag utan att kolla om den redan är i användning, och vad den i så fall står för.
En särskild utmaning här är t.ex konferenser och mässor. Det finns ofta en officiell hashtag som är bra att använda, men det kan även vara klokt att ta fram en egen. Gör det i så fall i god tid så ni hinner använda den flera gånger och se vilket gensvar den får.
4. Använd inte för många
Det kan vara frestande att använda ett stort antal hashtags – du har säkert sett dem som, inte minst på Instagram, använder massor. Men mitt tips är att hålla sig till fem eller sex stycken. Det tycker jag både ser bättre ut, och ger bättre effekt. På Twitter brukar jag bara använda en eller som mest två hashtags, vilket kanske är i minsta laget:
5. Utvärdera vad som händer
Hashtags är levande materia, i ständig förändring. Därför är det klokt att med jämna mellanrum se över både de hashtags som är populära i era målgrupper och de ni har på er egen lista. Vissa kan behöva bytas ut, medan andra fortfarande ger bra resultat. Här behöver du förstås även klicka på hashtags och se vilka sammanhang och grupper de används i.
Där har du några tips att börja med för att förbättra din hashtag-användning. Har du några egna tips, dela gärna med dig av dem i en kommentar.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Fem tips för bättre hashtags