Här har du elva saker som kommer att påverka sociala medier under 2018 i ett företagsperspektiv. Nio stycken positiva möjligheter och två risker – och du bör förhålla dig till dem alla.
Japp, det är dags igen. Nu haglar spaningarna kring hur sociala medier kommer att utvecklas och förändras under det närmaste året friskt. Jag har satt ihop min egen lista, en blandning av egna reflektioner och inspiration från andra. Redo? Då kör vi:
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Augmented Reality
Med Snapchats filter, och Facebooks vidareutveckling av detta, är förstärkt verklighet redan en faktor i sociala medier. Min spaning är att fler sociala medier-nätverk kommer att satsa på AR under året – i form av filter och annat – samt att de som redan är där kommer att utveckla möjligheterna ytterligare. Ju mer vi ser världen via våra kameror, desto större möjlighet att förstärka den.
Dessutom ska vi inte glömma två starka kort för AR – gaming och möjligheten att lägga till information. Bägge har möjligheter om de kopplas ihop med sociala medier.
Live-sändningar
Möjligheten att sända live via t.ex Facebook eller Twitter har funnits i flera år, men många företag har fortfarande inte testat det eller gjort det till en regelbunden kanal för att nå sina målgrupper. Jag hoppas och tror att detta kommer att förändras i många fall under 2018, för det är en sorts interaktion med många möjligheter. Du kan förstärka och förlänga ett event med hjälp av livesändningar, och du kan lyfta fram dina experter och låta dem tala direkt med kunderna – för att bara nämna två saker.
Nya sätt att nå fram
Diskussionerna om det går att få genomslag på främst Facebook utan att betala för det är heta och frekventa. Jag tror lösningen delvis ligger i att många företag måste släppa en föråldrad syn på vad sociala medier ska göra – t.ex driva trafik till en sajt – och satsa mer på närvaro där och i stunden. Det krävs nya arbetssätt och innehåll för att nå fram, och det går inte att lösa med postande på autopilot.
Det har blivit ännu viktigare efter Facebooks besked att de kommer att vikta ned budskap från företag och medier till förmån från användarnas vänner i nyhetsflödet.
Meddelande-appar
Mycket av utvecklingen i sociala medier sker nu i appar som Messenger, WhatsApp, Slack, Kik m.fl. Och det är i stigande grad där som företagen verkligen kan interagera med sina befintliga och potentiella kunder. Där kan de erbjuda bättre upplevelser och service, svara på frågor och lösa problem samt förstås sälja.
Inte minst Facebook satsar mycket på att utveckla Messenger och jag tror vi kommer att se många lanseringar, förbättringar och testande där under året.
Chatbotar
När vi ändå pratar meddelande-appar så måste jag nämna botar också – för en stor del av möjligheterna med problemlösning från företagens sida ligger i att använda botar. Här kan du läsa mer om vad botar är och hur de kan användas.
Anledningen till varför jag tror de kommer få ännu större utrymme under 2018 är att de hjälper företag agera i sociala medier precis så som många av deras kunder vill – enkla att komma i kontakt med och bra på att svara på frågor. Läs mer om botar här
Mer och bättre Stories-funktioner
Stories-funktionen finns både på Instagram och Facebook (samt förstås på Snapchat, som kom på den). Här kan du använda filter, text, emojis mm på dina bilder och de är sedan synliga under ett dygn. Möjligheterna att utveckla Stories med t.ex AR är mycket intressanta och vi lär se mer av det under 2018.
Ifall du ännu inte testat att använda Stories från ditt företagskonto på Instagram eller på Facebook) – gör gärna det.
Influencer-boomen fortsätter
Marknadsföring via påverkare har slagit igenom stort de senaste åren, och det lär fortsätta under 2018. Men några saker kommer att förändras under året: Kraven på tydlig annonsmärkning och ökningen av fällningar/rättegångar kring detta gör att det blir viktigt för annonsörer, byråer och påverkare att följa vad lagen och god sed säger. Och i takt med att företag integrerar influencer marketing bland övriga metoder inom marknadsföring så kommer kraven på bättre mätningar och tydligare resultatbild att stärkas. 2018 blir ett år där influencer marketing börjar mogna.
Video – men på andra sätt
Att video är det snabbast växande formatet inom marknadsföring är väl känt. Och bl.a BuzzSumo visar att det även skapar mest engagemang på Facebook. Men för att dra nytta av det krävs att marknadsförare slutar tänka på video som ett high-end-format med hög kostnad. Istället är det video gjord i ögonblicket, med en smartphone eller enkel kamera, och postad direkt till Facebook, LinkedIn, Instagram eller Twitter som ger resultat.
Så plocka fram kamerorna och börja experimentera!
Användargenererat innehåll ökar
Samarbeten med användare, både de som är lojala fans och de som vill utmana varumärket, ger ofta bättre innehåll. För att få genomslag 2018 behöver företag överge sina corporate-budskap och inarbetade marknadsföringsmetoder och istället satsa mer på innehåll som är gjort utifrån användarnas perspektiv.
Här finns dessutom möjlighet att samarbeta med kreativa personer innan de blir influencers.
Där har du nio möjligheter kring sociala medier – här kommer två orosmoment:
Ökad skepsis
Extern och intern påverkan på Brexit och USAs presidentval, diskussioner kring filterbubblor och polarisering av åsikter, samt de svårigheter företag som Facebook m.fl har haft med att förhålla sig till utvecklingen (man har ofta börjat med att blåneka) har landat sociala medier i dess första stora vattendelare. Utvecklingen under det kommande året, inte minst kring politik och samhällsfrågor, kommer att avgöra om det stora antalet användare stannar kvar eller överger plattformarna.
Det du behöver göra här är att hålla dig uppdaterad på vad som händer, och förstå hur utvecklingen påverkar din närvaro.
Fler stormar
En ytterligare effekt av samhällsutvecklingen är att företag allt oftare hamnar i skottgluggen på sociala medier, utifrån verkliga eller svårtolkade situationer och händelser. Kriser i sociala medier är ingen nyhet, men de har blivit fler och kommer stundtals utifrån en annan del av samhället. Pocketshop hamnade nyligen i en sådan situation efter ett påstående att de valt att sluta sälja Katarina Janouch böcker av politiska orsaker. Detta kan hända ditt företag också under 2018 och det är viktigt att göra rätt – vara proaktiv och tydlig med informationen, analysera vad som ligger bakom och om det verkligen påverkar målgruppen, ta fram genomtänkta budskap, kommunicera ordentligt internt mm. Pocketshop gjorde ett bra jobb, det kan du också göra.
Där har du min trendspaning för 2018. Vad tror du? Lämna gärna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på 11 trender i sociala medier 2018