Vad du ska undvika och vad som är bra att göra när du kontaktar påverkare inom B2B för influencer marketing.
Influencer marketing, att få ut ditt budskap via någon som har expertis och/eller ett stort nätverk, blir en allt vanligare metod inom marknadsföring. Den vanligaste formen av influencer marketing, eller i alla fall den vi ofta tänker på, går ut på att ett företag får en kändis med stor räckvidd att använda eller prata om en produkt eller fråga med sina följare. Men något som också är vanligt, och som i lika hög grad är influencer marketing, är när företag vill få en expert inom ett område att skapa innehåll specifikt för dem, delta i ett event de anordnar eller dela vidare något innehåll de skapat.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
I en sådan situation talar vi sällan om allmänt kända namn, men inom branschen eller ämnet är de välkända och har högt förtroende. Detta kan innebära att de får en mängd förfrågningar om att medverka på event eller att skriva något. Om du ska få dem att välja det du anordnar finns det alla anledning att lägga tid och energi på att göra rätt.
TopRank Marketing har gett ut en e-bok med titeln 15 ways to fail and 25 ways to win with infuencer engagement. I den har de bett ett stort antal influencers inom content marketing dela med sig av säkra sätt att misslyckas med att få påverkare med på tåget. Det är välkända namn som Joe Pulizzi, Chad Pollitt, Rebecca Lieb med flera som dyker upp. Boken bjuder även på en hel del tips för att lyckas.
Undvik det här
Enligt e-boken är det här några saker man till varje pris ska låta bli att göra:
- Föreslå ett samarbete utan att ha en relation med influencern
- Försöka få dem att direkt sälja din produkt åt dem
- Vara för snabb med att be om något
- Opersonliga pitcher eller att skicka ut en standardfråga till flera influencers
- Förvänta dig att få något utan att vilja ge något i retur
- Kontakta dem som influencers men egentligen vilja att de ska köpa något av dig
Gör så här
Så hur ska man göra för att få med sig en influencer? Här är några av tipsen som e-boken kommer med:
- Visa trovärdigheten i ditt varumärke, i din egen roll och i ditt projekt för att skapa förtroende
- Se till att det du vill ha är direkt kopplat till deras område/expertis och att värdet i samarbetet är tydligt för bägge parter
- Gör det lätt och relevant för en påverkare att lägga tid på detta genom att välja ämnen som fungerar i deras eget community
- Var tydlig och transparent med vad du vill uppnå
- Bygg en relation till influencern innan du ber om något
- Sätt rimliga förväntningar och deadlines
- För att få till stånd ett längre samarbete, dela och kommentera på deras poster även mellan kampanjer
- Om en påverkare inte är så van vid sociala medier själv, göra det lätt för hen att sprida innehållet själv genom förberedda sociala budskap.
Vad du ska ta med dig
De främsta insikterna från e-boken kan sammanfattas med att lägga ned tid på att bygga en relation till en influencer och välja samarbeten som gynnar bägge parter. En annan sak som lyser igenom är vikten av att behandla dem med respekt och förstå att de har ett varumärke de måste vårda och utveckla.
Här är nog ett vanligt problem att många företag inte förstår att någon som lagt tid och energi på att bygga sin egen position inte har gjort det för deras skull, och att positionen lätt kan förstöras om influencern förknippas med fel områden eller upplevs gå någon annans ärenden.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Ann-Sofie
Pingback: admin