Kom igång med influencer marketing – Tips från Pia Tryland

Pia Tryland delar med sig av tips om hur du kan komma igång med influencer marketing som en del av ditt content marketing-arbete.

Är influencer marketing en del av din content marketing-strategi? Om inte tycker jag du ska läsa den här posten av Pia Tryland, som är VD och rådgivare på den norska contentbyrån Chili Publications. Pia var en av de 23 experter inom content marketing som delade med sig av tips om content marketing i början av 2017. Denna artikel är hela det tips hon skickade, och som jag bara fick plats med en del av i min e-bok. Jag tycker det hon har att säga är så intressant att jag ville publicera det i sin helhet:

Pias text

Jag vill rekommendera influencer marketing som en del av content marketing-strategin.

Influencers (opinionsbildare) är de nya medieledarna i sociala medier. De har ett stort antal följare och ses som experter inom sina områden. De är påverkare och sätter trenderna baserat på det innehåll och de idéer de delar. När en influencer pratar – då lyssnar människor.

Influencer marketing kan rekommenderas när syftet är att kommunicera en nyhet, skapa kännedom om ett varumärke eller sälja en vara eller tjänst.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Fyra anledningar:

  1. Följarna litar på det en påverkare säger och skriver. När en influencer rekommenderar din produkt eller tjänst är det både trovärdigt och relevant.
  2. En allierad i produktionen är en allierad i distributionen. Genom att t.ex intervjua en expert eller på annat sätt göra denne delaktig i produktionen ökar chanserna för att influencern kommer att dela ditt innehåll.
  3. När en influencer delar innehåll om ett varumärke har det betydligt större påverkan än om varumärket gör det själv.
  4. Även om målet är kortsiktigt kan det få en långsiktig effekt genom att influencern lär känna din produkt eller tjänst, och därmed kan komma att rekommendera den även senare.

Komma igång

Så här kommer du igång:

  1. Ta reda på vem som redan gillar och pratar om dina produkter eller tjänster, eller den bransch du arbetar i.
  2. Kartlägg var och hur influencern skriver eller pratar och vad denne står för. Profil, innehåll och kvalitet bör stå i samklang med ditt företag eller ditt varumärke.
  3. Kontrollera att de som läser eller följer influencern faktiskt tillhör din målgrupp.
  4. Ta kontakt med och involvera influencern i dina produkter eller tjänster. Detta kan göras på flera sätt, t.ex genom att bjuda in denne att hålla ett föredrag, göra en intervju för en artikel eller bjuda in influencern till en lansering.

Stora möjligheter

Jag håller helt med Pia om att influencer marketing kan vara väl värt att ta med i arbetet med content marketing, eller kanske snarare se båda som en del i den större marknadsföringsplaneringen företaget gör. Därför vill jag tacka Pia så mycket för att hon delade med sig av både bra tips och sina kunskaper.

Om du har frågor eller funderingar kring influencer marketing så lämna en kommentar här nedan, eller mejla mig.

Läs mer om influencer marketing:

Hur du hittar rätt påverkare för influencer marketing

Jobba med influencers – 5 tips från Anita Schulman

Behandla influencers seriöst

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med content marketing och kanske även med influencers? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

Bildkälla: Flickr, Lisa Verhas, PM 2 Song lyrics

0 kommentarer på Kom igång med influencer marketing – Tips från Pia Tryland

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.