9 saker B2B-marknadsförare ska tänka på 2023

Håller du på att planera marknadsföringen för ditt B2B-företag under 2023? Här är nio saker som kommer att vara viktiga att du tar med i ditt tänkande. Allt från data och e-post till sociala medier och AI.

Vad kommer att vara viktigt inom marknadsföring under 2023? Framför allt inom B2B-marknadsföring?

Så här års finns det en stor mängd trendspaningar som talar om vad vi ska fokusera på under det kommande året. Jag är säker på att du redan sett ett antal. Istället för att göra ännu en sådan förutsägelse har jag ett antal tips på sånt jag tror kommer att vara viktigt att ha med i planeringen, både för det nyss påbörjade året men lika mycket i ett längre perspektiv än så.

Det är framför allt nio ämnen jag tycker du ska ta med i din planering. Vad jag menar med att ta med är att du ska förhålla dig till dem, inte att de utgör en lista över saker du måste göra. Det är viktigt att prioritera, och några av de saker jag tar upp kommer du att lägga åt sidan. Men förhoppningsvis inte alla, och du gör det först efter att ha reflekterat över dem.

Redo? Här kommer de!

1. Bättre koll på egen data

Under 2023 och följande år kommer kraven på att individers data ska skyddas bättre att innebära stora förändringar för hur marknadsföring sköts. Tredjepartskakor försvinner mer och mer och vilken data vi får behålla och var den får lagras blir allt känsligare. Detta betyder framför allt tre saker:

  • Du måste ha bättre koll på vilken data ni samlar in (t.ex via marketing automation och manuellt via säljare), hur den förvaras och hur länge ni har den kvar.
  • Du behöver förlita dig mer på er egen data än den som du tidigare fått tillgång till via annonsverktyg och andra källor
  • Du måste hitta sätt att mäta aktiviteter som t.ex utskick via mejl när mailleverantörer håller tillbaka data.

 

Om datasäkerhet inte varit en prioritet för dig tidigare, rekommenderar jag att du sätter av tid och pengar för det under 2023.

 

2. E-post

Jag vet att det med jämna mellanrum proklameras att e-posten är död, men det stämmer inte. Marknadsföring via mejlkorgen är fortfarande ett av de bästa och mest kostnadseffektiva sätten att nå dina prospects och köpare.

Men alltför många företag resonerar fortfarande i termer av nyhetsbrev och osegmenterade utskick. En bättre lösning är att investera i marketing automation-verktyg och börja anpassa vad du skickar och till vem utifrån en lead nurturing-plan. Lägg krut på det, och ta vara på de möjligheter som kan uppstå när du finns i dina kunders inkorg.

 

3. Variera dina format

Det är fortfarande en rejäl övervikt på textbaserat content hos många B2B-företag. Trots att video och ljud är de två format som ökar mest. Så ett bra mål för 2023 är att få till en större variation på format i innehållsproduktionen.

När du jobbar med flera format ökar du även möjligheten att återanvända innehåll du redan tagit fram en gång, och som gett bra resultat. Samma innehåll i nytt format kan dra nya användare. Att återanvända är dessutom är det ett bra sätt att komma igång med andra format, du kan fokusera på det som är nytt medan ämnet är beprövat.

 

4. Öppet innehåll eller stängt?

Under flera år har logiken inom inte minst inbound marketing varit att skapa premiuminnehåll som användarna bara kan få tillgång till mot att lämna ifrån sig e-postadressen och annan information. Detta kallas ofta ”gated content” till skillnad från innehåll som går att ta del av direkt (ungated content).

Om du använder mycket gated content skulle jag råda dig att testa vad som händer ifall du gör det fritt istället. Användarna blir mer och mer försiktiga med att ge ifrån sig data, och det är bättre att du frågar om det separat än ställer det som krav för att ge tillgång. Även om du tycker ditt innehåll är så värdefullt att det borde vara värt en mejladress.

Ett bra sätt att komma igång är att släppa en del premiuminnehåll fritt, och jämföra hur det klarar sig relativt innehåll du fortfarande har stängt.

 

5. Ta hjälp av AI

Under det senaste året har det hänt mycket på området artificiell intelligens för innehållsproduktion. Jag menar att vi redan nått en punkt när många företag skulle ha verklig nytta av att använda AI-verktyg. Inte för att skriva hela texter eller göra hela filmer, utan som stöd i produktionen. Låt ett verktyg skriva ett utkast baserat på dina instruktioner, och lägg sedan tid på att redigera och förbättra det.

Det första steg som du bör ta under året är att bli mer bekant med AI-baserade verktyg. Vad kan t.ex Chat GPT göra för dig?  Du kommer att märka att ibland överträffas dina förväntningar, ibland sker det motsatta. Men just nu är ett bra tillfälle att börja utforska möjligheterna.

 

6. SEO förändras

Det är mycket som händer inom sök, både tekniskt och ur användarsynpunkt. Ett exempel på det senare är att röst-sök blir allt vanligare. Ett par exempel på den tekniska delen är att Google kontinuerligt förändrar sina krav och att AI-utvecklingen får konsekvenser även här.

Samtidigt finns det mycket som är detsamma inom sökmotoroptimering, och som många företag fortfarande behöver få rätt. Till exempel att skapa innehåll utifrån användarnas intentioner och att hålla en hög teknisk standard. En intressant guide är Search engine journals trendrapport för 2023 (laddas ned och kräver registrering).

 

7. Bättre strategi för sociala medier

Under alltför lång tid har sociala medier-arbetet i många B2B-företag kännetecknats av att man startar konton på flera olika plattformar utan att vare sig ha en tydlig bild vad man vill åstadkomma, eller lägga ordentliga resurser på att göra jobbet. Förhoppningsvis blir 2023 året när detta beteende tar slut. Om ditt företag ska få utdelning på arbetet med sociala medier krävs en konkret strategi, kunniga medarbetare och en ordentlig budget.

Ett första avgörande steg är att bestämma vad sociala medier ska göra för er, med andra ord skaffa er en plan. Steg två är att ifrågasätta om ni verkligen ska vara aktiva på flera olika plattformar. Steg tre är att sätta av en ordentlig budget. Jag har skrivit om 9 missar B2B-företag gör i sociala medier, där kan du få en hel tankar att arbeta vidare utifrån.

 

8. Ta med verktyg i ditt innehåll

När det gäller vilket innehåll ditt företag ska fokusera på så finns det förstås många möjligheter. Men jag vill vinka lite för en sorts innehåll som jag kan se är mycket efterfrågad i B2B-marknadsföring: Verktyg som ger prospects och kunder möjligheten att själva räkna ut lösningar eller påverkan. Ett område där detta verkligen gör nytta är inom hållbarhet – hur kan ni hjälpa era kunder att minska sitt CO2-avtryck eller få bättre styr på sin supply chain?

 

9. Dags för Influencers?

Jag har talat mig varm för B2B influencer marketing i flera år, men det har gett få konkreta resultat. Jag tror dock fortfarande att det finns mycket att hämta för B2B-företag i samarbeten med personer inom deras bransch som har egna, starka nätverk.

Det är viktigt att skilja på detta och att det du tänker på när du här ordet influencers. Här handlar det inte om att samarbeta med en kändis eller någon som visar upp kläder mm på Instagram. B2B influencer marketing går ut på att identifiera de oberoende röster som finns i din värld och som kan hjälpa dig att lyfta väsentliga frågor för ditt företag.

 

Vad du ska ta med dig

De här tipsen är som sagt inte en lista på saker du ska göra under 2023. De representerar sånt jag tror du har nytta av att reflektera kring i din planering under året. De kan alla hjälpa dig att göra bättre marknadsföring, men du kommer inte ha tid eller råd att tackla dem alla.

Men när du prioriterar under 2023, fundera inte bara på vad du vill göra utan även hur du arbetar. Bättre koll på datan, att ta hjälp av AI eller att jobba mer effektivt med innehållsformat kan spara pengar och frigöra resurser. Samma sak om du stänger ned kanaler som inte levererar.

 

Ta hjälp av ett proffs

Tycker du det är svårt att få till din marknadsföring? Jag kan hjälpa ditt företag, både med planering och genomförande. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag att jobba mer effektivt med sin marknadsföring.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

 

0 kommentarer på 9 saker B2B-marknadsförare ska tänka på 2023

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.