Svenskarna och Internet 2018 – Digital stabilitet tydligast

Årets Svenskarna och Internet är som vanligt fullmatad med intressant information. Här är 11 bilder som visar hur långt nätutvecklingen kommit och hur stabil den är.

Så kom den då äntligen, årets upplaga av Svenskarna och Internet. Som vanligt har Internetstiftelsen gjort ett gediget jobb, och det kan vara värt att påminna om hur bortskämda vi är att ha en så här pass kvalitativ undersökning att ta del av på årsbasis. Det är långt ifrån fallet i många andra länder.

Årets undersökning bjöd kanske inte på så stora överraskningar, men det i sig är en tydlig signal att vi nu passerat den punkt när nätrelaterade händelser verkligen bjuder på något oväntat. Internet är så pass integrerat i allt vi gör att det inte blir en stor överraskning när effekterna synas och presenteras.

Jag har valt ut ett antal bilder som visar på den generella utvecklingen. I ett par andra artiklar kommer jag att lyfta mer specialiserade delar, t.ex sociala medier. Men det fantastiska med denna rapport är att den inte är något som diskuteras under en vecka eller två, vi kommer att ha nytta av den gång på gång under det kommande året för att få hjälp att förstå svenskarnas attityder och beteenden kring allt nätrelaterat.

Beklagar att bilderna är så små, det är något som strular med skalningen av dem.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Dagligen i mobilen är den nya normen

Såvida du inte riktar dig till målgrupper över 66 (se nedan) så är sannolikheten stor att dina mottagare kommer att ta det av det du gör, erbjuder osv via sina smartphones – i små, avgränsade stunder flera gånger per dag.

 

Mobilen börjar komma i kapp hemmet

För att understryka den första punkten är det även intressant att titta på hur man använder nätet. Där hemmet traditionellt varit huvudplatsen är nu mobilsurfandet på väg att komma i kapp:

Mobilbeteendet alltmer åldersoberoende

Som sagt, vi får leta oss bort till de över 66 år i grafen nedan för att se hur daglig användning tar över från flera gånger varje dag. Det är tydligt hur även bland grupper över 60 mobilen mer och mer blir det primära sättet att använda nätet:

Aldrig riktigt lediga

Över hälften av de tillfrågade läser jobbmejl även när de har semester. Nätet, och inte minst möjligheten att bl.a läsa mejl i mobilen, har förändrat vår syn på arbete respektive fritid:

Jobb och privatliv blandas

Vi gör jobbrelaterade saker på fritiden, och sköter privata ärenden på jobbet. Nätet hjälper oss att jobba hemifrån, men även att upprätthålla ett socialt liv under arbetstiden.

Beteendeförändring i allt fler branscher

Den stora vattendelaren kring om man blandar jobb och privatliv har tidigare varit huruvida man använder nätet i sitt jobb. Men det gör allt fler och de som inte gör det har mobilen med sig. Även i branscher som transporter, vård och industri sker kombinerandet:

Film- och videotittande på nätet dominerar

Genomgående höga siffror för videotittande, även bland 76+ ligger siffran på 50%. Dagliga siffror på över 50% upp till 35 år:

Betalningsviljan för video på nätet allt högre

Ett annat tecken på stabiliteten i utvecklingen är att det nu blir allt mer naturligt att betala för video, istället för att ladda ned eller strömma olagligt:

Play knappar in på ång-TV

I åldersgruppen 26-35 toppar Playtjänster redan traditionell TV, och i de andra grupperna är de på god väg att komma ikapp. Åtminstone upp till 66+:

Mobilt BankID stort i de flesta åldrar

Från 16 års ålder och upp till 55 år ligger användningen av mobilt BankID på siffror i 90%-spannet av befolkningen. Detta är mycket intressant med tanke på hur allt fler funktioner och tjänster blir tillgängliga via denna lösning.

Swish dominerar

Swish är en fantastisk tjänst, och det märks hur väl den har landat i de flesta åldrar. Från 16 till 45 år ligger användningen kring 90%. Fram till 66 mellan 70-80%.

Det mönster jag försökt visa upp med de här bilderna är hur väl integrerad nätanvändningen nu är i det mesta vi gör – oavsett vilken dimension av våra liv. Det som gör undersökningar som Svenskarna och Internet så intressanta är att de ställer samman en mängd olika fakta så vi kan se detta större mönster. Just nu befinner vi oss inte i de stora överraskningarnas tid, om man inte tar med dimensionen att för t.ex 15 år sedan fanns mycket lite av det vi idag ser i resultaten – inga smartphones, inga videos eller Playtjänster, inget Swish och så vidare. I det perspektivet är den utveckling som skett fram till nu helt enastående.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Svenskarna och Internet 2018 – Digital stabilitet tydligast

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.