I del tre av serien om den kinesiska appen WeChat analyserar Tobias Dokken varför den blivit så populär och spanar även lite mot framtiden, och WeChats möjligheter att nå framgång utanför Kina.
Den här posten är en del av en serie om WeChat Del 1: WeChat, appen med över 800 miljoner användare Del 2: Så är det att använda WeChat Del 3: Därför är WeChat så populärt
Varför har WeChat blivit så populärt?
Stark plattform med högt användarantal redan från start
När man läser analyser av WeChat får man ofta intrycket att de har kommit från ingenstans till att bli den jätten de är idag. Det är inte riktigt hela sanningen. Eftersom det är skapat av Tencent så har de hela tiden haft en väldigt stark plattform att luta sig tillbaka mot.
När WeChat släpptes så hade Tencent t.ex. redan den största tjänsten i Kina för direktmeddelanden, nämligen QQ. QQ:s mobilversion var då redan stabil med avancerade funktioner, bl.a. video- och röstsamtal. QQ hade då 674,3 miljoner aktiva användare. Notera att den siffran är högre än Kinas totala antal internetanvändare 2011 på 485 Miljoner. Det kan förklaras av 1: Många hade flera aktiva konton, 2: Några av användarna bor utanför Kina och 3: Totala antalet internetanvändare är en uppskattning, baserad på enkäter.
Utöver det så hade de redan då Kinas största sociala nätverk, största Internetportal, största spelportalen, största marknaden för appar och mycket, mycket mer.
Med andra ord har WeChat haft alla förutsättningar att växa till ansenlig storlek. Lek lite med tanken att ett företag äger i princip alla de tjänster som du använder dagligen. Lägg till att du inte har vanan att aktivt söka upp alternativ. Hur stor är chansen då att man söker sig efter alternativa tjänster?
Efter att ha läst igenom Tencents kvartalsrapporter från 2010 och framåt, där de delar med sig av resultat, statistik och visioner så blir det ganska tydligt att de hela tiden haft långsiktiga planer och inte försökt rusa fram. T.ex. så tog det ett och ett halvt år innan WeChat fick funktionalitet som många av oss skulle säga är grundläggande för en mobilapp för direktmeddelanden, nämligen röstsamtal.
Deras releaseplan hade nog sett lite annorlunda ut om de inte haft tryggheten i att redan ha största tjänsten i nischen. Som jag varit inne på tidigare så har mobilnätet i Kina inte varit redo för hög datatrafik.
Det får mig lite osökt att tänka på George Lucas och Star Wars. Han släppte del 4, 5 och 6 långt före del 1, 2 och 3 eftersom han ansåg att tekniken inte var redo att göra hans alster rättvisa.
Ny standard för att knyta kontakter
Det WeChat gjort väldigt bra är att de ritat om kartan för hur en telefon används. När man träffar en ny person i Kina så är standard numera att man, istället för att ge ut telefonnummer, ger ut sin WeChat. Det anser jag vara bra, för man vill inte ge ut sitt nummer till vem som helst.
Du kommer inte att ha tillgång till dina WeChat-kontakters telefonnummer såvida det inte är du själv som lagt till kontakten direkt från din telefonbok. Det skapar ett beroende. Svårt att sluta eftersom man har många av sina kontakter endast där.
Så fort som du installerat WeChat på din mobil så kommer alla som har ditt telefonnummer i sin mobil och redan använder WeChat att få en notis om det och därefter kan ni fortsätta er relation därifrån.
Svårt för utländska aktörer att etablera sig
Det har visat sig vara svårt för utländska Internettjänster att bli stora i Kina. WhatsApp som, sett till antalet totala aktiva användare, är större än WeChat, har aldrig lyckats göra något större intryck i Kina. Det har främst att göra med att det är svårt att nå ut om man inte redan har en stark plattform.
QR-kodens intåg
För er som inte är bekanta med QR-kod rekommenderar jag att läsa Pontus eminenta artikel om det. Med hjälp av QR så har man lyckats integrera WeChat med den fysiska världen. I Kina är det QR som gäller och det är främst tack vare WeChat och e-handelsjätten Alibaba. När man köper från en av de miljontals butiker som finns på Alibabas flaggskepp Taobao så får man ofta med visitkort med QR-kod (länk saknas ofta, så i det avseendet ignoreras de som inte använder mobil) och många gånger även rabattkupong där man får tillbaka några Yuan i utbyte mot att man lägger till butiken på WeChat. QR-koder finns överallt, lika naturligt som att en produkt har streckkod. Här nedan ser ni foto på en av Kinesiska postens affischer, med hela 4 QR-koder.
Officiella konton
I och med lanseringen av officiella konton så kan man följa företag, myndigheter, kända personer etc. vilket bidrar till ökat värde av WeChat. Företag har varit duktig på att använda WeChat som en kanal för marknadsföring. Det är många företag som valt att integrera sina tjänster direkt i WeChat istället för att satsa resurser på egna appar. Företag kan visa produkter och sälja direkt via WeChat.
Nya köptrender
E-handel i Kina har varit stort sen många år tillbaka. Nya marknader har skapats och exploderat i populäritet där WeChat blivit en viktig kugge. Det kan vara bra att ha i åtanke att Kina gått direkt från kontant betalning till att betala med mobilen och att bankärenden i regel varit onödigt komplicerat. Därför har behovet av ett alternativ varit stort och förmodligen är det främsta orsaken till att Kina är i förarsätet när det kommer till att betala med mobilen.
Alibaba skapade vanan att handla på Internet och gjorde det även smidigt att koppla sin bank till deras betalningsplattform. Med sitt flaggskepp Taobao har de samlat miljontals butiker under samma tak vilket är oslagbart ur en konsuments synvinkel.
Sedan kom taxi-boomen (tänk Uber) där man bokar taxi via nätet. Tidigare har, på de flesta ställen, det enda sättet att få tag på taxi varit att stå ute och jaga efter första bästa som hade vägarna förbi.
Jag ryser fortfarande över att tänka tillbaka på de tillfällen där jag stått i -40 graders kyla och desperat försökt få tag på taxi, som aldrig stannar. 1 minut blir 5 minuter. 5 minuter blir 10 och efter det börjar känseln i kroppen stadigt domna bort, inklusive livsglädjen. Efter 30 – 60 minuter, när man känner att allt är meningslöst så brukade en taxi äntligen stanna. Att det nu går att boka är en avsevärd förbättring. Även att man kan betala med mobilen istället för med kontanter. Ca 122 miljoner människor använder taxitjänsten.
Sen får vi inte glömma mat-boomen. Man loggar in på en app, väljer restaurang och vilka rätter man vill ha och inom en liten stund så har man fått det hemkört. Ca 150 miljoner beställer mat via nätet.
Rabatter
Kinesiska företag är generellt sett duktiga på att använda rabatter för att locka kunder, WeChat är inget undantag. De har lockat med pengar och rabatter för att man ska börja använda deras betaltjänster och har kampanjer med jämna mellanrum.
Det är privat
På WeChat kan endast du se vilka som är dina vänner. Du kan inte se om någon gillat eller kommenterat dina vänners inlägg såvida du inte är vän med båda. Dessutom är det väldigt enkelt att välja vilka som ska få se dina inlägg. Dela upp dina kontakter i olika grupper och välj vilka som du vill ska se ditt inlägg. På så sätt så kan man rikta in sig till den målgrupp som passar. Om jag t.ex. vill skriva på engelska eller svenska, så är det bra om jag ser till att endast de som förstår språket kan se.
Det går inte att dela andras inlägg, vilket är på gott och ont. Man kan även ställa in hur man ska bli hittad av andra. Vill du t.ex. inte att någon ska kunna lägga till dig via ditt telefonnummer så kan du enkelt stänga av det. Samma sak med övriga sätt som man kan använda för att lägga till en kontakt, inklusive QR-kod.
Lätt att använda och praktiskt
Gränssnittet är väldigt lätt att använda, åtminstone för de viktigaste funktionerna: ringa och chatta. De övriga funktionerna är relativt lätta att använda. Det är lätt att koppla ihop sin bank och betala med WeChat.
Min 2-åriga dotter kan utan problem använda WeChat. Hon är, till min stora glädje, ett fullblodsproffs på att avsluta samtal när mormor ringer och stör.
Enkelt och smidigt att skicka pengar till sina kontakter
Att skicka pengar till någon via WeChat går blixtsnabbt och når mottagaren direkt.
Utöver det har WeChat en funktion för att skicka röda kuvert, vilket är något som fungerar väldigt bra i Kina. För att förstå varför det är så populärt så är det bra att veta att i Kina ger man pengar istället för presenter vid viktiga händelser, t.ex. bröllop, dop etc. Det ger man i form av att stoppa pengar i ett rött kuvert. Eftersom det är svårt att alltid vara på plats så är det väldigt smidigt att nu kunna skicka röda kuvert direkt via WeChat. Att röda kuverten även fått spelmoment har gjort det ännu populärare. Man kan t.ex. i en grupp skicka kuvert med fast totalbelopp till X antal personer och om gruppen har fler än X medlemmar så är det först till kvarn som gäller. Om man vill kan man ställa in så att varje kuvert har slumpmässigt belopp.
Vad kan man dra för slutsats av WeChats framgångar?
Det är helt klart en bra app. De har tänkt till, varit målmedvetna och innovativa. Största orsaken till att de vuxit så starka är, som jag varit inne på tidigare, att de redan från början haft användarna genom sina övriga tjänster.
De har lyckats kapa den traditionella telefonboken och gjort den interaktiv vilket skapat ett beroende. De har lyckats hålla användarna privata i form av att ens telefonnummer hålls hemligt och att andra inte kan se vad man skriver till sina vänner, såvida man inte är gemensamma vänner. Man kan väldigt enkelt kontrollera vilka som ska se det man skriver i sitt flöde.
Officiella konton bidrar till ett enkelt sätt att hålla en ömsesidig kommunikationskanal öppen. Om t.ex. din lokala närbutik har kampanjer eller viktig information så kan de snabbt nå ut till dig. Om du behöver fråga något så är det bara att slänga iväg ett meddelande.
Att företag kan integrera sina produkter direkt till WeChat är givetvis ytterligare ett plus, men när det kommer till e-handel är Alibaba ohotad 1:a.
Mobilanvändning har förändrat kinesernas liv mycket mer än vad det förändrat t.ex. svenskarnas liv. I Sverige betalar vi redan smidigt med kort i princip överallt, därför har det inte funnits samma akuta behov som i Kina att betala via mobilen. En annan viktig orsak är att Kina har billig arbetskraft vilket bidrar till att frakter för att leverera mat och produkter kan hållas minimala.
Alibaba är fortfarande störst på e-handel och kommer att fortsätta vara det precis som Tencent kommer fortsätta vara störst inom social media och spel. Det är viktigt att poängtera eftersom det ofta framstår som att WeChat är en Schweisisk fickkniv med allt som man behöver. Det är sant att det mesta är inbyggt men det finns bättre alternativ när det kommer till e-handel, om man är mån om pris och utbud.
På många ställen som erbjuder betalning via QR så finns WeChat inte ens som val.
Vad har WeChat för förutsättningar att bli stora även utanför Kina?
De har ju onekligen en bra tjänst men det finns några hinder att lösa. De har misslyckats stort i sina tidigare satsningar utomlands.
Censuren var det som jag såg som största hindret, men enligt en färsk analys gjord av Citizenlab så verkar censuren numera bara gälla kinesiska konton.
Det blir förstås tufft att äta upp försprånget som konkurrenterna har så de måste ha tålamod och arbeta långsiktigt. Med rätt samarbetspartners och viljan att satsa stora belopp så ser jag ändå att det finns möjligheter att bli betydande även utanför Kina.
Framtiden
Internetanvändandet i Kina kommer att öka. Samma gäller för antalet som använder mobilen som betalningsmetod. De olika tjänsterna som finns idag är än så länge ganska outvecklade och det finns fortfarande många områden där det ännu inte är möjligt att beställa taxi eller mat via nätet. Tjänster som att beställa mat och taxi kommer att etablera sig även i mindre städer. Det är fortfarande många områden i Kina där mobilt Internet är alldeles för långsamt samt fortfarande många butiker och restauranger som inte erbjuder möjligheten att betala via QR-kod.
När det gäller WeChat så vill de satsa på företagslösningar, de har nyligen släppt en Slack-liknande tjänst. De Beta-testar just nu även att integrera program direkt i sitt gränssnitt för att förbättra användarupplevelsen.
—
Tobias Dokken är programmerare med lång erfarenhet av webbprojekt och bosatt i Kina sen många år. Här hittar du hans egen sajt
Detta var den tredje och sista delen i Tobias gästserie om WeChat. Om du missat del ett, som är en introduktion till WeChat finns den här. Del två, där han går igenom hur det är att använda appen, finns här.
Om du har frågor eller funderingar kring WeChat, lämna en kommentar här nedan. Så säger jag till Tobias, och hoppas han har möjlighet att svara.
Ett stort tack till Tobias, för att han ställt upp och skrivit om WeChat på ett så djuplodande och intressant sätt.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Pingback: Claes Lindqvist
Pingback: admin