WeChat, appen med över 800 miljoner användare – Del 1 i en gästserie av Tobias Dokken

I den snabba utvecklingen av mobiltjänster och meddelande-appar lyfts ofta WeChat fram. Tobias Dokken, bosatt i Kina sedan flera år och användare av WeChat, har gjort en djupanalys av hur appen utvecklats och dess användarupplevelse. Jag har delat upp den i tre delar, och här är den första.

Den här posten är en del av en serie om WeChat
 
Del 1: WeChat, appen med över 800 miljoner användare 
 
Del 2: Så är det att använda WeChat
 
Del 3: Därför är WeChat så populärt

Den kinesiska mobilappen WeChat har fått mycket uppmärksamhet i media på sistone, främst för deras stora användarantal och att den blivit en så pass viktig del av varje kines liv. Bl.a. kan man betala restaurangnotan direkt via appen.

Många menar att Facebook nu aktivt tittar på WeChat för att kopiera deras framgångsrecept. Varför är WeChat så framgångsrika? Vad kan göras bättre? Hur ser framtiden ut? Det är några av frågeställningarna som jag kommer behandla här.

Som bosatt i Kina sen 5 år tillbaka har jag givetvis använt WeChat en hel del. Med bakgrund som programmerare och lång erfarenhet av att strukturera appar med användarvänlighet, UX, i fokus så blir det automatiskt att jag sätter mig in i vad som är bra och vad som är mindre bra. Både som utvecklare och användare. Eftersom jag även vet hur Internet används runt om i Kina så kan jag enklare förstå hur och varför WeChat blivit så framgångsrikt.

Vad är WeChat?

WeChat är en app för mobiltelefoner (och surfplattor) för att skicka direktmeddelanden. Den släpptes i januari 2011 av kinesiska företaget Tencent. Med WeChat kan man bl.a. chatta med sina kontakter, starta röst- och videosamtal, skicka röstmeddelanden, skicka vyer (Små videoklipp som man tar med mobilen med max-längd på 9 sekunder), spela spel, handla online, betala restaurangnotan, skanna streckkoder. Det finns versioner för de flesta mobila operativsystem samt klienter för Windows och Mac och även en webbversion.

Bakgrunden

Tencent har länge varit en gigant på Internet i Kina. Redan 1999 så skapade de sitt första framgångsrika program, QQ. QQ är en tjänst för att skicka direktmeddelanden och var till utseendet ganska lik MSN Messenger fast mer funktionell och snabbare, enligt tester som jag gjort. I sin arsenal har Tencent bl.a. onlinespel, musikstreaming (tänk Spotify), videostreaming, största sociala nätverket (QZone, den tjänst som ligger närmast till hands att jämföra med Facebook), nyheter samt Kinas största Internetportal.

I oktober 2010 gav Tencents VD, Ma Huateng, sina utvecklingsteam i uppdrag att skapa en mobil app med fokus på mobilt användande, avskalat från all överflödig funktionalitet som QQ hade. Det kan vara bra att ha i åtanke att vid den här tiden så var mobilt Internet i Kina väldigt långsamt (fortfarande 2G i de flesta städer) så därför var det kritiskt att det skulle vara snabbt och inte ta upp mycket bandbredd. Tre månader senare, 21:a januari 2011, släpptes WeiXin (Det internationella namnet WeChat introducerade först i april 2012).

Första versionen var väldigt enkel. I princip det enda som gick att göra var att skicka textmeddelanden och bilder. Med tiden så har funktionaliteten utökats och i samband med det även antalet användare.

Hur använder man Internet i Kina?

Eftersom landet är så stort så ska man vara försiktig med att generalisera. Det man kan säga är att Internetvanan kom sent till Kina. Många har fortfarande aldrig ägt eller ens använt en dator. Den första kontakten med Internet är oftast genom mobiltelefonen. Därför är det extra viktigt att det ska vara enkelt och fungera stabilt, eftersom många inte har den tekniska vanan som t.ex. vi i Sverige har.

Många företag har inte egna webbsidor. De som har det är ofta inte mycket att hänga i granen. Som webbutvecklare svider det i mina stackars ögon att se dessa hemska försök till webbsidor. Om vi höjer kravet till att webbsidorna ska vara mobilanpassade, eftersom kineser faktiskt främst använder mobilen för Internet, blir det ännu värre.

Den nya trenden är att de flesta butiker har sin enda Internetrepresentation på någon av de stora ecom-portalerna och / eller WeChat.

Lite statistik

För att få mer kött på benen kan det vara bra att presentera lite aktuella siffror. De kommer från Tencents senaste kvartalsrapport och CNNIC:s senaste rapport över Internetanvändandet i Kina.

Kina har 710 miljoner Internetanvändare, varav 656 miljoner använder mobiltelefon för att komma åt Internet. 24,5 % av Internetanvändarna använder uteslutande mobilen. 448 miljoner kineser handlar online varav 401 miljoner använder mobilen. Endast 36,8%, d.v.s. fjuttiga 261 miljoner, använder e-post.

Trots att det är WeChat som allt surr varit om på sistone så är de inte ens största tjänsten i Kina för direktmeddelande. Störst är QQ. Håller vi oss strikt till mobilapp så är WeChat däremot störst.

QQ har 877 miljoner aktiva månatliga användare varav 647 miljoner använt en smart enhet för att logga in. WeChat har 846 miljoner aktiva månatliga användare.

Qzone har 632 miljoner aktiva månatliga användare varav 584 miljoner använt en smart enhet för att logga in.

 

 

Tobias Dokken är programmerare med lång erfarenhet av webbprojekt och bosatt i Kina sen många år. Här är hans egen sajt

 

 

 

Detta var den första delen av tre i Tobias gästserie om WeChat. I del två går Tobias in i detalj på hur det är att använda WeChat. Missa inte den, och del tre där han skriver om framtiden för WeChat, och dess möjligheter att expandera utanför Kina.

Om du har frågor eller funderingar kring WeChat, lämna en kommentar här nedan, så säger jag till Tobias och hoppas han har möjlighet att svara på den.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

En kommentar på WeChat, appen med över 800 miljoner användare – Del 1 i en gästserie av Tobias Dokken

  1. Pingback: Analys av WeChat och Kinas framfart på Internet :

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.