QR-koder – För och emot

Du har säkert sett flödesschemat om ifall man ska använda QR-koder eller inte, som avslutas med ”OMG No!”. Den representerar en syn på QR-koder som någonting strax under böldpest i mänsklig tillvaro. Men är den synen rättvis?

En person som inte gillar QR-koder är Hans Ahlborg (@hansahlborg på Twitter), som är en erfaren och kunnig marknadsförare. Jag bad honom berätta mer om varför han tycker så.

Innan jag släpper fram Hans ska vi bara slå fast vad vi talar om:

Vad är en QR-kod?

QR-koder började användas i Japan på 1990-talet för att snabbt och enkelt kunna scanna av information inom bilindustrin. De var, liksom streckkoder, optiska lappar som innehöll information om det de var fastsatta på. För att kunna få tillgång till informationen krävdes en särskild läsare (som numera ofta är en app på din smartphone). QR-koder haqrcode staunstrupr sedan tillkomsten använts för ett stort antal olika ändamål, som har det gemensamt att det är data som på ett enkelt sätt ska överföras till en läsare.

Här bredvid ser du en QR-kod ut som innehåller en länk till denna sajt, staunstrup.se.

 

Nu släpper vi in Hasse

Därför avskyr Hans QR-koder:

”QR-kodens bas ligger i att kunna ha mer information om ett objekt vilket är utmärkt för säkerhetsbolag, tillverkande företag, logistikbolag mm eftersom det går in många tecken till skillnad mot en vanlig streckkod.

Allt så väl och utomordentligt bra!

Men sen kom någon svårt förvirrad marknadsmänniska in i bilden och tänkte vi kan länka våra förpackningar, våra annonser i tidningarna eller varför inte utomhusreklamen så att ALLA med en mobiltelefon kan scanna vår kod och komma till vår hemsida, kampanjsida eller allmän-klet-sälj-plats.

Ja ni kan väl räkna ut att jag avskyr qr-koder i reklam av ett par givna skäl.

  1. Dom är grafiskt extremt störande…
  2. Dom är grafiskt jäkligt fula…
  3. Dom går att förfalska otroligt lätt och leda konsument till fel plats och i värsta fall till phishingsidor
  4. Under lång tid så var qr-koder inte kompatibla mellan olika läsare i mobilerna… Så förvirringen var total.
  5. Det är snyggare med en webbadress och mer minnesvärt att aktivt knappa in adressen om man nu skulle vara intresserad.
  6. Du kan inte ha QR-koder i e-mails eller på mobilsidor eller webbsidor… det är fullständigt bara korkat

Här är ett par exempel på hur illa det kan gå när man inte tänker sig för….

eller som här

eller dessa…

Men jag ska ge ett par bra exempelområden där det kan göra skillnad.

  1. QR-koder kan vara av nytta på exempelvis restauranger för att hämta mer information om mat, ex näringsvärden mm.
  2. Nöjesparker, Djurparker mm där man också kan hämta mer information.

Dock skulle jag rekommendera att man arbetar med digital signage som touchscreens och informationsväggar istället.

Så om du tänker på att använda QR-koder i din marknadsföring, gör det inte utan väldigt mycket eftertanke!”

Den missförstådda QR-koden

Så långt Hasse. Nu är det min tur. Jag håller helt och hållet med honom om att QR-koder verkligen har missbrukats av marknadsförare. Men det betyder inte att det är fel på själva tekniken

Ändå verkar detta vara ett misstag vi gör gång på gång – vi kastar ut barnet med badvattnet. Att ett antal marknadsförare har missbrukat QR-koder, eller sätta in dem i ett sammanhang där de inte gör någon glad säger mer om marknadsförarna än om tekniken.

Det är bra mycket bekvämare att scanna av en QR-kod på en produkt om du ska byta ut den eller behöver ta reda på vad som är fel än att krångla med att skriva ned den. Och när jag först stötte på QR-koder så var det just den sortens användning som var vanlig. Etiketter på produkter som lätt kunde scannas för att få fram relevant information.

Och i ett sådant perspektiv har QR-koden fortfarande mycket att ge.

Så nästa gång du delar den är bilden, eller någon liknande, i sociala medier – stoppa upp ett tag och fundera över om det verkligen är QR-koder du har något emot, eller bara ogenomtänkt användning av det?

 

Har du frågor eller funderingar kring QR-koder eller digital marknadsföring, lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier eller content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

2 kommentarer på QR-koder – För och emot

  1. Intressanta tankar kring QR-koder som jag inte reflekterat över innan.
    Som med mycket annat är det bra att tänka efter före och inte bara slentrianmässigt använda en sak bara för att den finns.
    Rätt använt ser jag det som ett positivt verktyg bland många.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.