Med sin stora kunskapsbank och Hur funkar det-böcker ger Kjell och Company nyttig kunskap om hemelektronik – ett perfekt exempel på värdeskapande innehåll. Utbildnings- och presschefen Karl Emil Nikka berättar om vad de gör och varför.
Hemelektronikkedjan Kjell och Company har sedan starten profilerat sig med hjälp av kunskap och engagerade medarbetare. Man har även byggt upp en imponerande kunskapsbank på nätet, med artiklar, video och podd samt digitala/fysiska Hur funkar det-böcker. Jag har länge varit en stor beundrare av det arbete man gör för att lära ut mer om hur teknik fungerar, på ett spännande och roligt sätt. I mina ögon är det ett väldigt bra exempel på hur företag kan arbeta med innehåll som verkligen ger värde åt målgruppen. Så jag tog kontakt med Karl Emil Nikka, som är utbildningschef på Kjell och Company och ställde lite frågor.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Utbildningschef och Kunskapsbank
Varför har Kjell & Company en utbildningschef? Hur länge har du jobbat som det, och var det i den rollen du började på företaget?
I detaljhandeln är det oerhört viktigt att sticka ut från mängden. Om en produkt säljs av flera aktörer, måste varje aktör ha sitt speciella erbjudande som gör att konsumenten väljer att handla just där. Vi på Kjell & Company vill sticka ut genom att erbjuda ett extradjupt sortiment av tillbehör till hemelektronik och sälja det genom genuint kunnig personal. Vi vill vara stället där kunden kan få svar på hur han eller hon ska få hemelektroniken att fungera precis som han eller hon vill. För att uppnå detta krävs två saker: säljare som är intresserade av teknik och en företagskultur där konstant vidareutbildning är en naturlig del av vardagen.
Från början sköttes både rekryteringen och utbildningen på Kjell & Company av personalavdelningen. Det var där jag började jobba som utbildare 2007 (efter att sedan 2005 ha jobbat som säljare medan jag studerade). I takt med att företaget växte knoppade vi 2015 av utbildningsavdelningen till en helt separat avdelning. Vårt uppdrag hade då växt till att även innefatta utbildning för slutkund. Ett exempel på det sistnämnda är kunskapsbanken som ligger på kjell.com, vår poddradio och vår Youtube-kanal.
Varför har ni en kunskapsbank? Hur jobbar ni med den? Vilka gör jobbet?
Kunskapsbanken på kjell.com kretsar i stor utsträckning kring Hur funkar det?-böckerna som vi började ge ut 2009. Dessa böcker skrev jag och mina kollegor på utbildningsavdelningen som kurslitteratur till våra interna kurser, men vi upptäckte snabbt att även våra slutkunder ville köpa dem.
2012 publicerade vi hela Hur funkar det?-boken gratis på vår webbsida och därmed var kunskapsbanken uppfunnen. Sedan dess har jag och mina kollegor fortsatt att publicera artiklar där några gånger i månaden. På senare år har vi även kompletterat med produktfilmer, kursfilmer och poddradioavsnitt.
Just nu gör vi vår hittills största uppdatering av kunskapsbanken. I höst publicerar vi årets Hur funkar det?-bok där, och det blir den första bokversionen som är skriven för webben i första hand (den tryckta boken i andra hand). Vi väver nu samman texterna, filmerna och poddradioavsnitten för att skapa en helt ny digital produkt som sträcker sig längre än det skrivna ordet.
Det finns flera anledningar till att vi satsar på kunskapsbanken. Den blir ett intressant sätt att visa för våra kunder vad som går att göra med våra produkter. Den fyller också en viktig supportfunktion, då vi med hjälp av guider kan underlätta installation och konfiguration av olika tekniska lösningar. Sist men inte minst är den oerhört värdefull för oss ur SEO-synvinkel. Vi vill ju gärna hamna högt upp i sökresultaten med våra lösningar, vilket kunskapsbanken är ett mycket bra verktyg för.
Har ni några uppsatta mål med kunskapsbanken – vilka är de och hur går det?
Vi kommer att sätta upp mål när vi lanserar den nya Hur funkar det?-boken i höst.
För mig är det ni gör med era utbildningsinsatser content marketing – Hur skulle du beskriva det och varifrån kom idén med utbildning?
Som jag sade tidigare är genuin kunskap ett av sätten som vi på Kjell & Company vill sticka ut från mängden. Vi på utbildningsavdelningen har successivt gått från att enbart utbilda våra säljare till att utbilda både våra säljare och våra kunder. Genom att publicera guider, reportage, videofilmer och poddradioavsnitt kan vi ge våra kunder ungefär samma upplevelse av Kjell & Company i både butiken och på webben.
Utbildning som marknadsföring är också ett effektivt verktyg för att förklara vad som går att göra med våra produkter. En renodlad reklambanner för till exempel homeplug-accesspunkter är inte så givande eftersom få vet vad homeplug-accesspunkter är. Genom reportage, video och poddradio kan vi i stället förklara hur det går att få perfekt wifi-täckning i hela hemmet. Visste du till exempel att du kan använda dina befintliga eluttag för att sprida wifi-signal i huset?
Fejksamtal spelades in
Jag är väldigt förtjust i den film ni gjorde om fejksamtal från ”Microsoft support” – Hur kom den till? Har ni fått någon respons utöver vad som syns på Facebook?
Det är den film som har fått mest respons. Vi hade ingen tanke på att göra en sådan film, men när bedragarna ringde passade vi på att spela in allt. Jag lade sedan på mina kommentarer och förklaringar, vilket gjorde att det blev en väldigt bra film. Just tidpunkten då vi publicerade filmen var självfallet bidragande till succén. Bedragarsamtalen var något som diskuterades mycket då.
Vi på utbildningsavdelningen fortsätter att fånga upp aktualiteter (även om det sällan blir virala succéer). I det senaste poddavsnittet berättade vi exempelvis om de nya roaming-reglerna (som gör att vi denna sommar kan mobilsurfa utan roaming-avgifter inom EU). Ett sådant avsnitt är inte något som säljer Kjell & Company-produkter, men det uppskattas av våra kunder. Därigenom jobbar vi upp oss i våra kunders medvetande och får förhoppningsvis alltfler att ha Kjell & Company som det självklara valet för tillbehör till hemelektronik.
Kunskap till medier
Tidigare i våras blev du presschef – Är det en logisk utveckling av din roll eller en kursändring företaget gör?
Det är egentligen mest ett byte av titel. Jag har delvis haft den rollen under de senaste åren, men nu står det på webbsidan också. Vi ville ge alla medier en konkret person att kontakta när de har frågor om teknik i detaljhandeln eller teknik i övrigt. Min personliga förhoppning är att på några års sikt få Kjell & Company till att bli branschtalesman. Det gäller att sikta högt. 🙂
I och med att kunskap är en av sakerna som Kjell & Company satsar på har vi valt att ha presstjänsten på utbildningsavdelningen i stället för på marknadsavdelningen (samma sak gäller faktiskt alla våra sociala medier). På så sätt tror jag att vi kan erbjuda något som ingen annan i teknikdetaljhandeln kan. Beslutet att samla allt på utbildningsavdelningen bryter kanske mot normerna, men är det inte precis det som behövs om ett företag ska sticka ut från mängden?
Fem saker du kan lära av Kjell & Company
Så långt Karl Emil Nikka – och ett stort tack till honom för att han ville ställa upp. Här är fem lärdomar jag tar med från hans svar:
- Kunskap kan särskilja företaget från konkurrenterna – Men då måste du dela med dig av den och se till att den inställningen genomsyrar hela företaget
- Internt utbildningsmaterial kan paketeras om för extern kunskapsdelning – Det var där Hur funkar det-böckerna kom till
- Testa olika format – Kjell & Company använder text, video och ljud – och väv ihop dem (som Karl Emil berättar att de gör just nu)
- Tänk media i din kunskapsdelning – journalister googlar också
- Utbildning som marknadsföring ger möjlighet att berätta mer än vad en annons kan klara – Tänk igenom vad du köper för synlighet
Och det finns mer än så att hämta i svaren.
Om du har frågor eller funderingar kring hur Kjell & Company arbetar med sin kunskapsbank, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Satsa på inspirerande innehåll – Christer Pettersson