Effektivt innehållsarbete

Att ta fram innehåll effektivt och strukturerat är en förutsättning för att lyckas med content marketing. I den här posten går jag igenom hur du kan få ut mesta möjliga ur ett enskilt tillfälle för innehållsproduktion.

I samband med att jag pratat om köpresan i B2C och B2B har jag även tagit upp behovet av effektivitet i arbetet med content marketing. Det är en förutsättning för att vi ska kunna få fram innehåll som matchar de olika faserna i en köpresa att vi jobbar strukturerat och med tydlig planering. Annars gör vi oss skyldiga till ett av de största riskerna kring innehåll – vi skapar innehåll som bara kan användas en gång eller i en enda kanal.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Mina tidigare poster kring köpresan är Vad är en köpresa?, Köpresan i B2C samt Köpresan i B2B.

Det finns mycket annat att säga om effektivitet i innehållsarbetet, och jag kommer att skriva mer om det. Idag tänkte jag utgå från en bild jag brukar ha med i mina föreläsningar och förklara den mer i detalj

Det är vanligt i content marketing att vi skapar innehåll utifrån att vi intervjuar eller pratar med en person. Det kan vara en expert inom ett område eller en nöjd kund, för att ta de vanligaste exemplen. När vi gör det är det viktigt att vi ser detta tillfälle som en möjlighet att få ut så mycket innehåll som möjligt, inte bara en enstaka artikel eller film. Det är både mer effektiv produktion, sparar pengar och gör dessutom att vi inte behöver gå tillbaka till experten/kunden en kort tid därefter för mera.

En rutinmässig intervju med en person kring en lösning, ett case eller en trendspaning (bara tre exempel) kan ge dig följande innehåll:

Bild1

1. Texter – Både kortare och längre texter. Kortare, mer övergripande texter som identifierar ett problem eller en möjlighet passar bra in i början av en köpresa. Längre, mer fördjupande texter kan användas både självständigt eller som del i t.ex ett white paper. Och givetvis kan båda typerna av text anpassas för både digital användning och trycksaker som tidningar eller broschyrer.

2. En annan typ av text är kortare puffar som du kan använda i sociala medier mm för att skapa intresse kring en artikel, post eller liknande. Viktigt genom hela köpresan

3. En tredje typ av text får du genom att låta experten/kunden svara på konkreta frågor, som kan bli en fråga/svar-text. Du kan också ta fram underlag för en list-artikel, som ”5 tips för att…” eller ”3 saker du alltid ska tänka på om…”. Sådant innehåll fungerar bra både socialt och i sök

4. Om du bandar intervjun är det inte bara ett hjälpmedel för ditt eget skrivarbete, du kan även använda utdrag ur inspelningen som eget innehåll. Det kan t.ex bli en del av en podcast eller en ljudfil som kan komplettera bloggposten eller artikeln.

5. Din smartphone har en kamera – använd den för att ta både bilder och film under intervjun om du inte har en fotograf tillgänglig. Bilder är viktiga inte bara i själva posten utan även för att skapa intresse i sociala medier. Filmklippet kan antingen bli en bit separat innehåll eller integreras i din post. I detta fall är inte bildkvaliteten det avgörande, utan just att du tar med läsaren/användaren in i ögonblicket när du träffade experten/kunden, därför räcker din smartphone alldeles utmärkt.

6. Om din expert/kund kommer med mycket fakta kan det ligga till grund för en infograf eller annan typ av grafik. Du kan använda det både som en separat post och som ett komplement till din artikel. Slideshare är ett utmärkt ställe att lägga t.ex infografer på, för vidare delning i sociala medier. Den här sortens innehåll fungerar ofta bra djupare in i en köpresa.

7. Delar av det som sägs i intervjun kan du vid ett senare tillfälle stöpa om till en presentation, som också den läggs på Slideshare. Fördelen där är att du kan presentera kärnbudskapet på ett visuellt bättre sätt och även återanvända både bild- och grafikmaterialet.

Kom även ihåg att mycket av innehållet ovan kan användas även i köpta kanaler, till exempel i native advertising.

En annan viktig del av effektivt innehållsarbete är att göra planeringen ordentligt av vilket innehåll som ska tas fram, i vilka kanaler och när, samt hur det ska återanvändas. Ditt bästa hjälpmedel här är en redaktionell plan samt en innehållskalender. Så här kan en innehållsplan se ut

illustration-innehållsplan

  • Beskrivning – Vad är ämnet/vinkeln
  • Nytt/Åter – Är det nytt innehåll eller återanvändning
  • Ansvar – Vem är ansvarig för leverans, godkännande, publicering osv
  • Målgrupp – Vem innehållet riktar sig till
  • Stadie – Var i köpresan passar detta innehåll in
  • Syfte – Vilket Call to Action innehållet har
  • Mätning – Vad ska vi mäta på för att se om innehållet levererar
  • Format – Text, bild, ljud, film osv
  • Kanaler – Vilka kanaler det ska spridas i
  • Färdigt – När är deadline alternativt när ska det publiceras

Observera att detta är ett förslag, det är viktigt att du tar fram en plan och en kalender som fungerar för just dina behov och processer.

Både effektiv innehållsproduktion och planer/kalendrar ska förstås ingå i en strategi för content marketing. Vill du veta mer om hur du tar fram en sådan, eller om det du sett här, så mejla mig gärna

Bild cred: Alan Rampton, Lots of Work, Flickr

0 kommentarer på Effektivt innehållsarbete

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.