9 tips som gör dig bättre på att sprida innehåll

Det räcker inte med att ta fram bra innehåll, du måste jobba minst lika hårt på att sprida det också. Här är nio tips om distribution av innehåll.

Jag skrev för en tid sedan en artikel om utmaningar företag har med att sprida det innehåll de tar fram, och vad de kan göra för att bli bättre på det. Den artikeln innehöll även nio konkreta tips på saker man kan göra för att förbättra sin distribution. Nu har jag gjort en presentation på Slideshare med enbart de tipsen. Så här ser den ut:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Om du hellre vill läsa tipsen, som är lite omskrivna från de som fanns i den ursprungliga artikeln, i vanlig löptext så har du dem här:

1. Grundlig innehållsplanering

Ditt företag gör säkert redan idag en grundlig planering av vilket innehåll ni ska ta fram och när. Nästa steg är att se till att spridningen av det finns med redan från början. I steg ett betyder det att du måste se till att distributionen av innehållet ingår all planering. Inget innehåll ska tas fram utan att det finns en tydlig plan för hur och var det ska spridas.

2. Gör alltid en ordentlig brief

Ett bra sätt att få in spridning är att göra en tydlig brief för allt innehåll som ska tas fram. I briefen kan du ta med de olika kanaler som innehållet ska spridas i, oavsett om de är sådana du äger eller köpta (reklam) och förtjänade (PR/partners). Genom att se till att det framgår redan i briefen var och hur innehållet ska användas så glöms det inte bort.

3. Utgå från innehållet, inte kanalerna

Om du tar fram innehåll per kanal får du aldrig maximal spridning av det. Arbeta istället med innehållet utifrån tanken att det ska användas så mycket som möjligt, i flera kanaler. Ett effektivt sätt att göra detta är att styra all produktion av innehåll – oavsett om det är för internt eller externt bruk – genom ett enda forum, t.ex en content desk. Istället för att olika kanaler beställer innehåll direkt får du en samlad produktion.

4. Tänk helhet i medierna

Om ansvaret för ägda, köpta och förtjänade medier är uppdelat eller faller under olika budgetar får du inte maximal spridning. Titta på olika medier som en helhet så får du mycket större genomslag. Utöver att sprida innehållet i ägda kanaler så ta med aktiviteter i köpt media (banners, native advertising, köp i sociala medier) och förtjänad (media, partners, branschorganisationer, forum och communities) i din planering. Lista alla tänkbara kanaler och medier du kan sprida innehåll via och utgå alltid från den listan.

5. Fördela budgeten rätt

När du sätter upp en budget för din innehållsproduktion måste du givetvis ta med även kostnader för distribution, i synnerhet om du kommer att behöva köpa synlighet i t.ex sociala medier. Även om du inte gör detta kan du behöva pengar eller resurser för att ta fram bilder eller annat för att innehållet ska ha större möjlighet att slå igenom.

6. Satsa på utbildning och kompetens

Distribution av innehåll kräver idag mer kunskap och specialistkompetens än tidigare. Det räcker inte längre med att kunna publicera en artikel på en sajt eller i en kundtidning. Därför behöver du satsa på utbildning av dina medarbetare så de både förstår omfattningen av att sprida innehåll och vad som ger bäst resultat. Dessutom behöver du utbilda eller tillföra kompetens till organisationen om verktyg för spridning och analys.

7. Mät på spridning också

Se till att spridning och användning av innehåll finns med bland det ni mäter på, för att säkerställa att ni verkligen får maximal spridning samt för att lära er mer om hur ert innehåll används. Ta in den data du får fram i planeringen av nytt innehåll så att det hela tiden utvecklas och förbättras. Mät inte dina producenter (in-house eller externa) enbart på vad de skapar och levererar, utan även på hur effektivt deras innehåll är i distributionen.

8. Minska produktionen

Ju mindre innehåll ditt företag tar fram, desto mer måste ni använda det ni har och därmed hamnar större fokus på spridningen. En ytterligare fördel är att det tvingar er att återanvända och göra om befintligt innehåll – vilket även det bidrar till större spridning.

9. Sluta se motsättningar

En vanlig uppfattning är att ett ökat fokus på spridning står i motsatsförhållande till att satsa på kvalitet. Detta stämmer givetvis inte, det finns ingenting som motsäger att ett företag kan ha mycket hög kvalitet på sitt innehåll och samtidigt vara jättebra på att sprida det. Om någon använder detta argument mot dig, be dem visa konkreta exempel på att kvaliteten blir lidande i just ditt företag.

 

Där har du de nio tipsen. Om du har frågor eller funderingar kring dem, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att sprida innehåll eller på att arbeta med innehåll generellt? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på 9 tips som gör dig bättre på att sprida innehåll

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.