Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 3 – meme och GIF

I den tredje delen i min serie om hur visuellt innehåll får allt större betydelse i sociala medier har turen kommit till två populärkulturella storheter – memes och GIFar. Två av mina personliga favoriter att använda både i artiklar och på sociala medier.

Meme och GIFar har varit stora länge i vissa sammanhang och på sociala sajter som Reddit och Tumblr. Därifrån har de tagit klivet över till bredare sociala nätverk som Facebook och Twitter. Det som gör dem så användbara är att de på ett humoristiskt sätt förmedlar en känsla eller fungera som en referens för mottagarna.

Jag har redan varit inne på att vi klickar mindre på länkar minskar i sociala medier och att det därför blir ännu viktigare att förmedla det man vill ha sagt direkt i nyhetsflödet. Här kan meme och GIFar fungera som förstärkare och dra uppmärksamhet till det du vill säga.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Meme

Själva begreppet meme kommer från Richard Dawkins och är ett sätt att beskriva hur kulturell information sprids. När det används till vardags numera så betyder det en bild, film, ett uttryck eller något annat som sprids person till person via nätet och får en gemensam betydelse. Ett känt meme är hämtat från Sagan om Ringen, där karaktären Boromir yttrar repliken ”One does not simply walk into Mordor” (Mordor är där ondskan bor). På nätet har detta blivit ett meme där repliken ändras och varieras utifrån vad användaren vill få sagt. Här är två exempel:

one does not simply 1

one-does-not-simply-add-a-quote-without-including-the-author-and-title-meme-35406

 

Andra populära meme kan vara allt från filmer som Maxtrix, den japanska hunden i Doge-meme, Nyan Cat och så vidare. På sajten Know Your Meme hittar du en mycket bra sammanställning över meme, som också beskriver när de först dök upp och hur det utvecklats.

Så här kan du använda meme

Eftersom meme ofta är en enda bild är det lätt att ta med den i ett tweet, en post på Facebook eller LinkedIn och så vidare. Du kan ha nytta av den på två sätt:

Du kan sätta ett populärt meme i din egen kontext, t.ex genom att använda Boromir-memet för att understryka något man inte bör göra utan att tänka sig för. Men använd det inte för att göra enkla kopplingar till din produkt, som i One does not simply not buy X. Jag har t.ex använt det så här i en artikel och i sociala medier:

boromir cm

Du kan även använda ett meme du hittar på nätet som ett sätt att understryka din egen poäng. Så gjorde t.ex SL när de ville berätta för ungdomar att det var billigt att åka kollektivtrafik i Stockholm. Samma logik fungerar i sociala medier:

doge meme sl

Som du snart kommer att märka är de flesta memes på engelska. Men detta betyder inte att du inte kan använda dem på svenska om du tror att det ger ett större genomslag hos din målgrupp. Vänder du dig till en meme-van publik kan du behålla engelskan, annars översätt och anpassa. Däremot bör du vara försiktig med att ändra kontexten som ett meme används i. Då förlorar de ofta sin effektivitet helt och hållet.

Om du vill göra ditt eget meme så finns det flera gratissajter att välja på. Testa på Meme Generator eller Memes.com.

GIF:ar

En GIF är ett bildformat som tillåter animation eller korta, låg-upplösta filmklipp. Detta betyder att du kan ta din favoritscen från t.ex en film och förvandla den till en GIF. Så här kan det t.ex se ut med en välkänd scen from Jerry McGuire:

Och här är en annan ofta använd GIF, denna gång med en stackars TV-reporter som var ute i stormen:

GIF:ar är populära såväl på sajter som i sociala medier. Twitter och Messenger har t.ex möjligheten att välja och skicka GIF:ar integrerat. Microbloggar som Tumblr har i det närmaste utvecklat sitt eget språk där GIF:ar är en central del, och så är det även på Reddit och liknande sajter. De är även ett vanligt sätt att lätta upp presentationer.

Så här kan du använda GIF:ar

På samma sätt som ett meme kan en GIF vara ett mycket bra sätt att göra en poäng eller visa vad man tycker om något. Du kan använda det som avslutning på en artikel på din sajt (så gör ofta jag), eller som en kommentar på Twitter.

Mediesajter som Buzzfeed har gjort GIF:ar till en integrerad del av sin tonalitet genom att ofta använda dem genomgående som illustrationer till en post. Här är ett exempel, som dessutom innehåller GIF:ar med katter – en höjdpunkt i allt nätanvändande

I den här artikeln om hur man kan bli en Zlatan i content marketing använde jag GIF:ar genomgående – både för att koppla till varje punkt jag hade, men också för att det passade ämnet.

Du kan hitta tusentals GIF:ar på sajter som GIPHY, och sedan bädda in dem i din artikel. Eller dela dem till t.ex till Facebook eller Instagram. På Twitter fungerar det dock bättre att hämta GIF:ar direkt från deras eget bibliotek. Du får upp det som en symbol bredvid kameran när du trycker på tweeta-knappen.

Testa

Om du och dina kollegor inte använder meme eller GIF:ar i er kommunikation eller marknadsföring så rekommenderar jag verkligen att ni testar det. Givetvis finns det områden och sammanhang där de inte är lämpliga, men dessa är sannolikt färre än ni föreställt er. Båda bildformaten kan vara mycket användbara både för att understryka något och för att lätta upp stämningen.

Har du frågor eller funderingar kring meme, GIF:ar eller andra sätt att använda bilder i sociala medier, lämna en kommentar eller mejla mig direkt.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med bilder i sociala medier eller med innehåll generellt i er marknadsföring? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

 

 

0 kommentarer på Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 3 – meme och GIF

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.