Största sociala medier-trenderna som tar över 2018 (infograf)

En ny infograf förutspår de största trenderna inom sociala medier för 2018.

Nu kommer den tid på året då det gäller att ha saltkaret inom räckhåll – det är dags för spaningarna och förutsägelserna kring vad som kommer att hända nästa år. Filmora har tagit fram en infograf om vad de tror kommer att vara de främsta trenderna i sociala medier under 2018.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Att de tror på video-dominans gör väl knappast någon förvånad, eller att live-sändningar kommer fortsätta växa. Huruvida chatbots tar över i någon större grad återstår att se, och att det skulle vara Generation Z:s tur att dominera känns inte heller helt säkert.

Här har du hela infografen:

 

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring och sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

3 kommentarer på Största sociala medier-trenderna som tar över 2018 (infograf)

  1. Superintressant infographics och siffrorna talar ju sitt tydliga språk. En annan intressant fråga man skulle vilja lyfta här är den totala (och ibland blinda) tilltro man sätter till influencers för spridning av det material man skapar. Man glömmer bort de köpta medieköpen som man kan göra med video mot målgrupper som konsumerar en viss form av innehåll. Där skulle man vilja ha en mätning som kollar genomsnittlig tittning av video om kontexten för reklamen är relevant. Typ om valfritt teknikföretag till exempel lägger recensioner av sin egna produkt som prerolls på valfri techkanal (linus tech tips, mkbhd, austin ewans, hardware canucks) istället för att sponsra tidigare nämnda kanaler. Innehållet är ju liksom betydligt mer relevant då än om man bara gör en random annonsering.
    Innehållsmarknadsföring med köpt räckvidd liksom. 😉
    /Klaus

    • Tack för intressanta reflektioner Klaus. Jag håller med dig om att företag skulle behöva jobba mer genomtänkt i sin influencer marketing, t.ex inte enbart förlita sig på influencerns egen räckvidd – eller bara låta det innehållet leva i icke-ägda kanaler. Samt att behovet av bättre mål och därmed mätningar är stort. Förhoppningsvis blir vi bättre under 2018.

  2. Pingback: 5 trender på sociala medier 2018 - Teknifik

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.