LinkedIn satsar allt på appar

I slutet av 2015 gjorde LinkedIn en omfattande överhalning av sin app, och den lade du säkert märke till. Men visste du att LinkedIns värld numera består av fem olika gratisappar, och flera premiumvarianter utöver det? Här får du hela bilden.

Precis som Facebook satsar LinkedIn mycket på appar numera, och av samma anledning. Det är i mobilen som allt mer av vår digitala och sociala närvaro äger rum. För svenska användare är detta ibland svårt att förstå vidden av, vi är sedan länge vana vid bra tillgång till internet via datorer, men för stora delar av världens befolkning är mobilen det bästa, och ibland enda, sättet att använda nätet. Och i Sverige blir vi förstås också allt mer mobila i vårt surfande. Följdaktligen är det via appar som de sociala nätverken utvecklas.

För LinkedIn är det på ett sätt till och med viktigare än för Facebook att lyckas mobilt. Man har aldrig lyckats få upp den dagliga användningen av nätverket till att komma i närheten av vad Facebook har. Du kan läsa mer om det här.

Mycket av LinkedIns sammanlagda strategi ska ses i ljuset av att man försöker få användarna att besöka nätverket oftare och under längre tid, och där blir förstås apparna en viktig del av arbetet. Så här ser LinkedIns app-värld ut i nuläget:

LinkedIn

Först och främst har du förstås huvudappen, där du som användare ser vad som händer i ditt nätverk, vilka som har interagerat med dig eller besökt din profil. Det var den appen som fick en rejäl ansiktslyftning i slutet av förra året.

IMG_0831

Groups

Under hösten 2015 introducerades även en special-app för LinkedIn-grupper. Detta gick hand i hand med en allmän översyn och sanering av grupperna, då kvaliteten hade sjunkit i många av dem. Man gjorde om upplägget på grupper, numera är de antingen Standard eller Unlisted – Standard syns i LinkedIns sökfunktion och medlemmar kan lägga till nya medlemmar medan Unlisted inte syns i sök och enbart admin kan lägga till medlemmar. Ambitionen var att få upp kvaliteten på grupperna igen, och att då även introducera en app för dem var tänkt att underlätta detta ytterligare. För egen del tycker jag fortfarande att många LinkedIn-grupper är mindre intressanta nu än för något/några år sedan, men det är möjligt att skeppet går att vända. En stand-alone app för grupper är en bra idé.

Groups

Jobs

LinkedIn började som ett yrkesnätverk fokuserat på att karriärutveckling, och att då skapa en egen app för detta är ett logiskt steg. I jobb-appen kan du söka bland de lediga jobb som finns på LinkedIn utifrån olika parametrar, få en överblick över vad som annonseras just nu och hålla koll på intressanta jobbtips. Du kan även söka jobbet via appen. Detta görs antingen helt inom LinkedIn, och då kan du använda ditt cv där, eller så länkas du till en ansökningssida.

Jobs

Pulse

Pulse är den del av LinkedIn där de bloggposter som görs direkt på LinkedIn publiceras. Det är inte alla bloggposter som syns där, i alla fall inte från vanliga dödliga som du och jag. Men om vi har tur väljs vår post ut och vi får synas tillsammans med utvalda så kallade Influencers som Richard Branson, Ariana Huffington och Bill Gates.  Detta att få medlemmar att skapa och posta innehåll direkt på LinkedIns plattform har varit ett av de viktigaste stegen för att öka på hur ofta och hur länge användarna besöker LinkedIn. Appen har funnits i flera år och aggregerar även artiklar från andra nyhetskällor, som Engadget, Fast Company och många fler. Du väljer själv vilka ämnen och källor du vill se i ditt flöde.

Pulse

Slideshare

Redan 2012 köpte LinkedIn Slideshare, ett slags YouTube för powerpoint-presentationer, pdf:er och liknande. Därefter har man steg för steg integrerat det mer i LinkedIn, och jag är säker på att vi kommer att få se ytterligare överlappningar under 2016. Appen för Slideshare har funnits i ett par år, och ger en bra användarupplevelse för att titta på presentationer. Det jag fortfarande saknar är bättre möjligheter att se vad som händer med dina egna presentationer. I sin browserversion erbjuder Slideshare bra statistik och översikter på dina egna uppladdningar, men inget av det finns i appen.

Slideshare

Lynda

Lynda är en sajt för utbildningar och kompetensutveckling via korta videos som funnits sedan slutet av 90-talet. LinkedIn köpte Lynda våren 2015, och även detta är ett viktigt steg för att få medlemmar att spendera mer tid på nätverket och komma dit oftare. Inte minst för att kompetensutveckling och karriärutveckling går hand i hand. Till skillnad från de andra apparna vi sett så här långt måste du betala för att använda Lynda, även om vissa filmer i en utbildning kan vara fria.

Lynda

 

Elevate

En annan tjänst LinkedIn erbjuder är att underlätta för medarbetarna i ett företag att dela innehåll. Elevate ger företaget möjlighet att tipsa sina anställda om innehåll de kan dela i sina nätverk. Och det behöver inte enbart vara eget innehåll, det kan vara artiklar mm som hjälper till att bygga positionen som expert. Det ingår även en app i Elevate-lösningen.

elevate

Sales Navigator

LinkedIn arbetar mycket med att utveckla social selling-möjligheter i nätverket, och har därför tagit fram ett verktyg som kallas Sales navigator. Det gör det lättare för säljare att hålla reda på sina kontakter, att ta hjälp av kollegor och andra för att nå ytterligare kontakter och att följa upp vad som händer i deras nätverk. Även för Sales Navigator finns en särskild app.

linkedin_sales navigator

Appen vi alla saknar

Som du märker satsar LinkedIn hårt på sina appar, och det är en klok strategi. Men något som saknas är en app för att hantera företagssidor. Precis som Facebooks Pages-app, som du enkelt kan sköta flera företagssidor från. Att LinkedIn inte tagit fram en sådan är ett mysterium för mig.

En annan fundering jag har är om LinkedIns plattform verkligen kommer att hålla för all den utveckling som pågår. Är den gjord för en tid när en majoritet av medlemmarna är där dagligen, via appar och har en betydligt högre interaktion än idag? Jag är inte helt säker på det, och det beror på att jag tycker mig se att den inte fungerar lika bra som tidigare. Men det är en spekulation.

Nu hoppas jag att du har en bättre helhetsbild av den app-värld LinkedIn håller på att bygga upp.

 

Har du frågor eller funderingar kring LinkedIn, dess appar eller dess utveckling, lämna en kommentar här nedan eller hör av dig. Och om du vill utveckla ditt företags användning av LinkedIn på olika sätt, så kan jag hjälpa dig med det. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

6 kommentarer på LinkedIn satsar allt på appar

  1. Problemet är ju att apparna är rätt dåliga tyvärr. Pulse klarar inte av att hålla ordning på URLer, Linkedin fungerar oväntat uselt även efter omgörningen.

    • Håller helt med om det. Jag tror problemet är att deras plattform aldrig var tänkt att bära vare sig appar eller den sortens trafik som de nu försöker dra till sig. De bygger ovanpå, utan en ordentlig grund

  2. Skönt att ha fått en genomgång av allt. Det är tråkigt att LinkedIn inte är större än vad det är. Hur tror du, apropå det, att FB kommer att slå tillbaka mot LinkedIns tillväxtfas? FB Professional på gång?

    • Tack Jack. Facebook försökte med en LinkedIn-variant för ett par år sedan, som inte gick så bra. Jag tror de inte ser LI som ett hot längre därför att de är så överlägsna i både medlemmar och spenderad tid. Och dessutom är deras appar mycket bättre. Vi får se vad som händer

  3. Bra inlägg!
    Håller med Deeped här. Fler av apparna är riktigt usla. Jag använder jobbsökar-appen och det finns en hel del jag önskar att de förbättrar med den. Bl.a så är den alldeles för seg och så önskar jag att man kunde skicka invites direkt från den.
    Har groups och pulse också. De faller mig inte heller i smaken tyvärr. Problem med url’s.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.