LEGO startar egen sociala medier-app

Nu kommer LEGO Life-appen, där barn kan ladda upp bilder, och kommentera och gilla varandras innehåll. Den finns dock ej på svenska ännu.

LEGO har varit oerhört framgångsrika i sin marknadsföring i många år nu, inte minst genom att både backa filmer som LEGO Story och skapa en spännande digital närvaro för såväl stora som små fans.

Nu tar man nästa steg för framför allt de yngre fansen och lanserar appen LEGO Life, som bland annat har sociala inslag – den vanligaste beskrivningen är en LEGO-version av Instagram. Där kommer barn att kunna dela egna byggen, kommentera och gilla andras delningar samt använda en hel del innehåll från LEGO.

Appen finns ännu inte tillgänglig på den svenska marknaden, men en sajt med reklam och instruktioner för den är redan uppe så den lär komma snart.

Flera nyhetsmedia har redan skrivit om den nya appen. Bland annat Wired och TechCrunch

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Hur Lego Life fungerar

I appen kommer barnen att kunna ta del av innehåll från LEGO, vilket även inkluderar att kunna interagera med en del karaktärer från bl.a Ninjago och LEGO Batman, skapa sin egen avatar, dela bilder på egna byggen och kommentera/gilla vad andra lägger upp. Man har även skapat ett särskilt emojikeyboard för kommentarer.

Enligt vad jag kunnat läsa mig till är appen gratis och det ska heller inte kosta någonting inne i appen. Däremot kommer den att visa reklam från LEGO.

Här är ett par bilder från TechCrunch:

 

Säkerhet

Eftersom appen och den sociala interaktionen vänder sig till barn ägnar både TechCrunch och Wired mycket utrymme till att skriva om hur LEGO har jobbat hårt för att göra appen säker:

Enligt Wired måste alla under 13 år ha tillåtelse från en förälder för att få gå med, och detta sker via en separat bekräftelse på förälderns e-postadress.

TechCrunch rapporterar att LEGO samarbetat med UNICEF kring säkerheten. Bland annat tar de upp att appen förhindrar delning av personlig information eller bilder som kan identifiera medlemmar eller avslöja var de befinner sig. Avatarerna man kan välja bland är LEGO-karaktärer och användarnamnen väljs via en slumpgenerator som sätter ihop tre ord, som ”DukeCharmingShrimp” eller “ChairmanWilyDolphin.” Barnen kan heller inte chatta direkt med varandra via appen, enbart kommentera.

Alla bilder som laddas upp till appen ska granskas först, både av en algoritm och av mänskliga ögon. På sikt kan video komma till appen, men då med ytterligare säkerhetsanordningar.

Det är bara att hoppas att de här säkerhetsbegränsningarna räcker till. I mina ögon är de mer utformade för att hantera barnens relation till varandra, men jag skulle gärna vilja höra mer om vad man tänkt kring vuxna som söker sig till appen.

Stora möjligheter

Ur ett marknadsföringsperspektiv tror jag LEGO Life har alla möjligheter att bli en succé. Den kombinerar de olika element som gör LEGO så framgångsrikt – det egna innehållet från serier och filmer, modellerna och byggena samt möjligheterna att skapa något eget. Och när allt detta ryms i en enda app tror jag den kan passera alla appars nålsöga och faktiskt bli flitigt använd.

Spännande fortsättning följer.

 

Har du frågor eller funderingar kring appen eller sociala medier, lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från planering till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

2 kommentarer på LEGO startar egen sociala medier-app

  1. ”Lego-filmen” från 2014 var det årets största överraskning på bio – vid första anblick en kromosomlång reklamfilm för plastbitar, men i praktiken en perfekt mixad kavalkad av metahumor, självironi och utflippad slapstick. Naturligtvis vill de kommersiella krafterna mjölka konceptet vidare, och föga oväntat nog spelar legoversionen av Batman, som fick leverera några av den förra filmens roligaste oneliners, huvudrollen den här gången.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.