Så förbättrar Contently sitt innehåll

Skapa, sprida och sedan optimera innehållet är det sätt Contently arbetar inom content marketing och native advertising. Detta är en metod som fler företag borde ta efter.

En av de bästa presentationerna på Native Advertising Days i Berlin förra året stod Shane Snow, en av Contentlys grundare för. Han pratade bland annat om hur Contently hela tiden försöker optimera sitt innehåll – genom att dra olika lärdomar av interaktion och data kan de hela tiden bli bättre på att nå sin målgrupp.

Contently är ett amerikanskt företag som säljer både tekniklösningar och innehållsproduktion. De publicerar dessutom en hel del intressant på sin sajt, allt från bloggposter till undersökningar och e-böcker. Om du inte redan besökt Contently är sajten väl värd din tid.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Innehåll på rätt sätt

Shane Snow började med att konstatera att innehåll i sig har betydelse, de berättelser vi delar är kraftfulla. Han menar att kvalitativt innehåll skapar starka relationer, det får oss att vilja bry oss, att agera. Och det här är förstås något som företag i hög grad vill vara delaktiga i.

Men det räcker inte med att bara berätta starka historier. Du måste även utforma kontext och budskap på rätt sätt. Och det är här det blir intressant vad Shane har att säga. En del av den expertis Contently säljer är ju just den att kunna leverera innehåll som är utformat på rätt sätt.

Så här jobbar Contently enligt Shane Snow:

Många företag kombinerar kreativitet i storytelling med marknadsföringskunskaper. Så gör även Contently, men de adderar sedan en dimension av teknologi, dvs olika verktyg för publicering och spridning, samt tar in den data dessa verktyg ger dem i arbetet med att förbättra innehållet.

Contentlys formula

Den metodik, formula, som Contently har utformat för att arbeta med sitt innehåll kan sammanfattas i tre ord:

  • Create (skapa innehåll)
  • Connect (dela det med målgruppen på olika sätt)
  • Optimize (utvärdera hur det gått och fixa det som behövs om resultatet inte är bra nog)

Så här illustrerade Shane Snow metodiken:

Notera att när han talar om delning (connect) så är det via sociala medier, egna kanaler och verktyg. Här räknar Contently även in köpt media via native advertising.

Anledningen till varför Shane Snow rekommenderar att man arbetar på det här sättet sammanfattade han i ”When content is everywhere – go deep”. Med andra ord, ta hjälp av både din kompetens och den data olika medier och verktyg ger dig för att verkligen se till att ditt innehåll blir så bra som möjligt.

Slutsatser

Det Contently gör är något fler företag – och innehållsleverantörer – borde göra. Systematiskt undersöka vad som händer med deras innehåll efter att det publicerats och spridits i olika kanaler för att sedan kunna förändra och förbättra det som inte fungerar.

I digitala kanaler kan du hela tiden justera ditt innehåll. Det kan vara allt från enklare ändringar, som att byta bild eller skriva om en rubrik, till mer genomgripande förändringar, som att skriva om delar av texten, ändra i infografiken eller redigera om filmen. I sociala medier är det ännu enklare, där kan du dela samma innehåll flera gånger och hela tiden testa olika vinklar och rubriker.

Oavsett om det är mindre eller större ändringar så innebär det ett nytt sätt att se på optimering. Ditt arbete är inte slut i samma ögonblick som du trycker på publiceringsknappen eller har schemalagt posterna i olika sociala medier – det är tvärtom då det börjar. Får ditt innehåll ett genomslag du är nöjd med eller behöver du justera något i det? Vad kan du lära dig av varje post som du kan ta tillbaka till planeringen av framtida innehåll?

Det här är ingen unik insikt, de flesta mediebolag har redan lärt sig detta den hårda vägen – New York Times till exempel. Men företag och organisationer behöver fortfarande bli bättre på att se sitt digitala innehåll som någonting som kan förbättras och utvecklas, inte någonting statiskt som bara ligger där på sajten.

Samma sak gäller för övrigt även innehåll i köpt media. I takt med att allt fler företag överger de statiska banner-annonserna till förmån för native advertising eller branded content får man tillgång till köpta ytor som hela tiden kan förbättras och utvecklas.

 

Har du frågor eller funderingar kring hur man kan arbeta med att utveckla sitt innehåll? Lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sitt innehåll? Jag kan hjälpa er med allt från planering till genomförande, analys och uppföljning. Kontakta mig för mer information

 

 

0 kommentarer på Så förbättrar Contently sitt innehåll

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.