Bortom social media managern

Sociala medier är alltför omfattande för att kunna skötas av en person. Och har alltför många användningsområden för att inte vara en integrerad del av alla medarbetares kompetens. Här är några tankar om social media managerns snara död inför en konferens i nästa vecka.

Social media manager, det är inte bara temat för en halloween-kostym. Framför allt är det en etikett eller yrkesroll som föddes när sociala medier klev innanför dörren på många företag. Och nu några år senare en roll som troligen snart kommer att försvinna. Den intressanta frågan är vad som kommer istället?

Detta är ämnet för min keynote på konferensen 600 minutes Marketing & Digital experience i nästa vecka. Både för dig som kommer att vara där och för er andra tänkte jag dela lite av mina reflektioner.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Ett stort och spretigt begrepp

Sociala medier är idag någonting helt annat än för fem-sex år sedan då Facebook, Twitter och måhända LinkedIn stod i fokus för vår verksamhet. Även om de sinsemellan är olika så har de ändå mer gemensamt med varandra än de kanaler där just nu mycket av utvecklingen sker – som Snapchat och messenger-appar som WhatsApp, Kik och Facebook Messenger.

Det är tveksamt om ens begreppet sociala medier är giltigt längre för att beskriva alla de kommunikationsmöjligheter vi har idag.

Megafonmakt

Den andra aspekten av detta är att för fem-sex år sedan så använde många företag och organisationer sociala medier som ytterligare en (eller flera) marknadsföringskanaler. Visst påminde vi varandra om att det var det sociala som stod i fokus, men i realiteten var det mycket ropa i megafonen som gällde.

Idag är sociala medier är idag en angelägenhet för de flesta delar av ett företag eller en organisation. Sociala medier har betydelse och värde inom utvecklingen av nya affärsmodeller och produkter, för marknadsföring och varumärkesbyggande, för försäljning och relationsbyggande gentemot potentiella och existerande kunder, i en mängd olika interaktioner med användare och kunder, och för att bygga bilden av företaget som allt från expert inom ett område till en attraktiv arbetsgivare.

Ett jobb för många

Konsekvensen för företag och organisationer är att man inte längre kan hålla sig med t.ex en person som ansvarig för sociala medier, eller som social media manager. Det är idag orimligt att tro att en person ska vara lika bra på allt från social selling till e-handel, från marknadsföring på Facebook till employer branding på Instagram.

Och på samma sätt är det orimligt att betrakta sociala medier som en enda sak – en marknadsföringskanal, en angelägenhet för kundtjänst, något PR-teamet använder. Sluta se det som en enda funktion för er och analysera istället hur era målgrupper använder sociala kanaler och vad de förväntar sig av er i dem.

Istället för att anställa en person – en sociala medier-ansvarig eller social media manager – som förväntas förstå alla sociala medier-nätverk lika bra och kunna hantera målgruppernas vitt skilda behov, måste företag i allt högre grad rekrytera medarbetare som kan arbeta med sociala medier i kontexten av kundvård, social selling mm.

Ägarskap och ansvar

Men det stannar inte där. Om ett mer realistiskt synsätt på sociala medier framöver är att det måste vara en del av all verksamhet i ett företag där det gör nytta väcks frågor kring ägandeskap, ansvar och resurser. Ska strategin vara att alla delar av verksamheten som ser ett värde i sociala medier ska ha en närvaro, eller ska fokus ligga på att sammanfoga organisationens olika behov i så få konton som möjligt? Båda varianterna har sina för- och nackdelar.

 

Där har du mina funderingar, som jag kommer att utveckla och besvara på konferensen. Och förstås återvända till här på sajten efteråt. Har du egna frågor eller reflektioner kring detta, lämna gärna en kommentar eller mejla mig.

 

Har du inte möjlighet att vara med på konferensen, men tycker att den här presentationen kan vara intressant för ditt företag? Jag kan självklart hålla den hos er också. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

0 kommentarer på Bortom social media managern

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.