Fyra bra exempel på svensk native advertising

Svensk native advertising uppvisar stora kvalitetsskillnader – från det usla till det kompetenta och vidare till det utmärkta. Jag har fyra exempel på vad jag tycker är riktigt bra native advertising på svenska. Varsågod.

Native advertising är alltså annonser som ska smälta in i det redaktionella flödet på en mediasajt, de ska kännas som de hör hemma där. Hur kan man göra det på ett bra sätt? För mig är det framför allt tre kriterier som ska uppfyllas:

Det ska finnas ett värde för läsaren

Native ska inte vara ett enkelt sätt att vräka ur sig ett krängigt budskap, utan det ska ge ett verkligt värde till den målgrupp som avsändaren har fokus på. Besökaren till mediesajten kommer dit av en anledning, det finns ingen anledning att urholka värdet i det besöket.

Ambitionen ska vara lika hög som för redaktionellt

Både för avsändaren, alltså företaget, och för plattformen, alltså mediesajten, finns all anledning att ställa samma krav på innehållet i en native-annons som på det redaktionella materialet. Native är inte en ursäkt för att sänka ambitionen.

Respekt för plattformen

Hela poängen med native advertising är att den ska smälta in i det redaktionella innehållet (och vara tydligt annonsmärkt). Då måste det ha samma ton och tilltal som resten av innehållet. Det kan inte låta som ett företag låter i sin egen kommunikation eller försäljning.

Jag tycker att de här fyra artiklarna uppfyller just de kraven:

1. KIT och SF om Creed

KIT Creed

KIT har gjort en djupdykning ner i alla de gamla (och mindre gamla) Rocky-filmerna med Sylvester Stallone.  Orsaken är att det har kommit en ny del i berättelsen om sluggern – Creed och artikeln är skriven på uppdrag av SF. Det som gör den till bra native är att den ger en bra och underhållande bakgrund till alla filmerna om Rocky Balboa, och detta utan att lyfta fram Creed på annat sätt än just som ännu ett kapitel i serien. Den har samma giltighet som en redaktionell artikel på KIT och samma kvalitet både i skrivande och utformning.

2. Café och Oddset om oddssättare

Cafe Odds

Det här samarbetet mellan Cafe och Oddset lyfter fram de personer som sättet oddsen på olika sportevenemang. Den gör det på ett sätt som jag uppfattar som närmast perfekt i sammanhanget – tilltalet, bilderna – det faktum att det är en blandning av reportage och modevisning – och vinklingen bör gå hem klockrent hos Cafés läsare. Plus att det är ett verkligt intressant ämne, männen bakom siffrorna som anger hur mycket du kan vinna om du satsar rätt.

3. Nöjesguiden och Happn om dejtingapp

Nöjesguiden Happn

Det här är en rak på sak-artikel om en ny dejting-app, men den är skriven på ett befriande underhållande sätt och den lirar väl med övrigt innehåll på Nöjesguiden. Just den här artikeln uppmärksammades för att annonsmärkningen inte syntes tydligt när den postades på Facebook, men det är som Nöjesguidens chefredaktör konstaterade ingenting de kan lösa. Vad som är intressantare är att den har legat högt upp på listan över mest lästa artiklar ett par veckor.

4. Svd och Norröna om bergsklättrare

svd trango

Berättelsen om fyra norska bergsklättrare är den kanske mest ambitiösa svenska native-satsning jag sett hittills. Den står väl på egna ben och skulle inte ha några problem att ta plats i Svenska Dagbladets eget innehåll. Dessutom har SvD jobbat med form och bildsättning på ett spännande sätt. Avsändaren, Norröna, som tillverkar kläder för krävande sporter, syns på ett bra sätt i slutet av artikeln.

Där har du mina fyra exempel. Jag skulle önska att både företag och medier tittade närmare på de här exemplen och tog fasta på vad som gör dem så bra när de själva arbetar med native advertising.

Läs mer om native advertising här:

Netflix visar vägen för native advertising

Sju krav för lyckad native advertising

Vad är native advertising?

 

Har du frågor eller funderingar kring native advertising, lämna en kommentar här eller kontakta mig direkt. Om du jobbar på ett företag som vill pröva native-annonsering eller bli bättre på att göra det kan jag hjälpa er med allt från planering till genomförande, och uppföljning. Mejla mig så berättar jag mer.

2 kommentarer på Fyra bra exempel på svensk native advertising

    • admin säger:

      Hej Oscar, tack för din kommentar. Jag ska ta och uppdatera artikeln med en länk till KNTNTs post. Att en native-annons fälls av RO betyder inte att den är dålig native. Jag tycker fortfarande att samarbetet mellan Café och Svenska Spel i det här fallet gav kvalitet och värde för läsaren. Jag hoppas dock att Café tar till sig av utslaget och i fortsättningen markerar native eller sponsrat innehåll tydligare. Det är bra för alla parter

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.