9 exempel på bra rörligt innehåll som inte kommer från företag

Starka berättelser, gärna i filmform är ett av de mest effektiva sätten vi har att övertyga vår målgrupp. Här är nio bra exempel från avsändare som inte är företag.

Det är inte bara företag som behöver fånga vår uppmärksamhet – i minst lika hög grad måste ideella organisationer, myndigheter och andra icke-kommersiella aktörer ta fram innehåll som engagerar oss.

Här är nio bra exempel på rörligt innehåll som jag samlat ihop:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Naturskyddsföreningen – Natural reality

 

En både rolig och välgjord film om att uppleva naturen i verkligheten.

Greenpeace UK – Have a break

Greenpeace är duktiga på att skapa innehåll som både skakar om och utbildar oss – den här gången hade de Nestle och användningen av palmolja i siktet.

Greenpeace Australia – Stop Coca-Cola trashing Australia

Greenpeace i Australien gjorde en mycket effektiv film om skadorna plastflaskor orsakar bland sjöfåglar.

Mutual rescue stories – Eric and Peetey

Det här är en i en serie filmer som vill uppmuntra människor att adoptera djur från lokala djurskyddsorganisationer. Temat är hur både människa och djur vinner på det, och detta var den första filmen i serien.

Barncancerfonden – En riktig hjälte och Peter Forsberg

Barncancerfonden har i flera år skapat mycket starka filmer och annat innehåll, där de lyfter fram de verkliga hjältarna: barnen som tar sig igenom en fruktansvärd sjukdom och ibland år av krävande behandlingar. Det här är ett bra exempel.

Systembolaget – Experten

Ja, jag vet – Systembolaget är ett företag. Men i den här filmen och i det mesta de gör har de mer fokus på intressefrågor som alkoholpolitik. Och det här är en mycket bra berättad historia.

Helsingborg stad – Du borde jobba med vård och omsorg

En fantastisk rekryteringsvideo, som enligt Helsingborg gav bra, konkreta resultat.

Melbourne Metro – Dumb ways to die

Den kanske mest kända upplysningsfilmen någonsin, framtagen för att minska olyckorna i tunnelbanan i Melbourne.

Norska yrkesinspektionen m.fl – Lastbilschaufförens mamma

Vem lyssnar en utländsk yrkeschaufför, som inte känner till norska trafikregler, på? Jo, sin mamma förstås. Så en polsk chaufför fick ta med sin mamma på färden.

Våga berätta

Nu har du sett nio exempel – och dessutom nio exempel som skiljer sig mycket sinsemellan. Går det att hitta någon gemensam nämnare? Det som fr.a slår mig är att de alla på olika sätt har en stark berättelse som grund. Oavsett om du vill locka till skratt, tårar, eftertanke eller ilska så måste du beröra – och det är precis det som de här filmerna gör. Nyckeln till att beröra din målgrupp ligger i att våga berätta en stark historia, och inte gå vilse i att bli för försiktig eller för internt fokuserad.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

2 kommentarer på 9 exempel på bra rörligt innehåll som inte kommer från företag

  1. chris Jangelöv säger:

    Fick den här infon som kommentar till Naturskyddsföreningens utmärkta film
    http://infontology.typepad.com/infontology/2011/07/actual-reality-fr%C3%A5n-1994.html

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.