Meekers digitala trender 2018, del 1: Övergripande utveckling

Del 1 i mina höjdpunkter från Mary Meekers Internet trends 2018-rapport. Här om den mer övergripande utvecklingen. 

Så kom den äntligen, Mary Meekers stora rapport om internettrender. Och som vanligt är den massiv, nästan 300 powerpointbilder.

Som vanligt har jag valt ut de bilder jag tyckte var mest intressanta, men de är bara en liten del av totalen. Se till att du tittar igenom hela rapporten själv, den innehåller säkert sådant som du har nytta av i ditt jobb och din utveckling.

Jag har delat upp mina bilder i ett par olika artiklar. Det här är den första, med mer övergripande trender samt en video där Mary Meeker själv går igenom rapporten. I den andra fokuserar jag på e-handel och kopplingen till sök och sociala medier. Del tre tar upp media, hälsa samt gigekonomin.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Här har du Mary Meekers egen genomgång i rekordfart:

Här är trenderna jag valt ut:

1. Smartphone-försäljningen ökar inte längre

Det säljs förstås fortfarande många smartphones världen över, och mest Androider, men det är numera en mogen marknad och det är svårare att få tillväxt. Allt flera har redan en.

2. Antalet internetanvändare växer långsammare

Även utvecklingen av antalet som använder nätet globalt går långsammare. Många saknar fortfarande tillgång till internet, men nu är de mindre än hälften av världens befolkning och då går det inte lika fort att växa längre.

3. Tiden vi lägger på nätet ökar

Detta är visserligen siffror från USA, men de reflekterar utvecklingen i stort. Vi använder mer och mer av dygnet till att vara online, och det är i mobilen all ökning sker.

4. Lätt att använda nyckel till utveckling

Oavsett om vi vill kommunicera, shoppa eller leta underhållning ska det vara enkelt och gå snabbt. De som kan leverera på det växer snabbt:

 

5. Digitala betalningar ökar

Vi handlar och betalar allt mer digitalt – på sajter, via mobilen, i sociala medier, via digitala assistenter osv.

6. Röst kan nu slå igenom brett

Användningen av röst – både att vi talar till digitala lösningar och att de talar till oss – har nu nått en punkt där teknikkvaliteten är så god att ett större genombrott kan komma.

Här är Googles AIs nivå på förståelse av tal:

Och så här ser utvecklingen ut för Amazon Echo:

7. Personlig och kollektiv data ger bättre konsumentupplevelser

Mitt i rädslan för datainsamling och användning finns fortfarande den breda trenden kvar att vi ger ifrån oss data för att få mer personaliserade tjänster och för att i stort utveckla produkter/tjänster.

Detta sker i sociala medier, shoppingletande och underhållning:

Samt i transport, lokalt sök och rekommendationer:

Där har du de första trenderna jag har valt ut från Mary Meekers rapport. Häng med över till del 2 om du vill veta mer om e-handel, sök och sociala medier. Eller del 3 om media, hälsa och gigekonomi 

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Meekers digitala trender 2018, del 1: Övergripande utveckling

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.