Meekers digitala trender 2018, del 3: Media, hälsa och gigekonomin

I del tre av min titt på Mary Meekers trender på nätet 2018 fokuserar jag på media, hälsa och gigekonomin

I den tredje delen av mina höjdpunkter från Mary Meekers rapport on trender på nätet 2018 lyfter jag fram utvecklingen inom mediaannonsering, hälsa och friskvård samt frilansandet inom gigekonomin. Del ett tog upp övergripande trender, medan del två handlade om e-handel och utvecklingen kring sök och socialt där.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Annonsering i TV, print mm fortsätter minska

Även om amerikanen i genomsnitt tittar mycket på TV sjunker annonseringen där, samma för radio och print. Digital annonsering, i mobilen är det som ökar.

Fortsatt ökning av nätannonsering

Som sagt, nästan hela ökningen inom digital annonsering sker i mobilen

Hälsovård och närliggande områden fortsätter att utvecklas snabbt

Hälsa är ett av de största områden för digital utveckling. Oavsett om det är diagnos, apotekstjänster eller friskvård finns starka digitala lösningar

 

 

Hälsa – specialisttjänster, prissättning och betalningar

Den snabba utvecklingen innebär även att specialiserade tjänster och lösningar växer fram, en öppen prissättning blir nödvändig och även här är enkelhet i betalning relevant

Frilansande och gigekonomin ökar snabbt

Plattformar som erbjuder olika tjänster och kompetenser får snabbt allt fler användare

Allt bredare tjänsteutbud

Numera finns det plattformar för förare, konstnärer och hantverkare, uthyrare av yta, hemtjänster samt professionella tjänster

Flexibilitet och extrainkomster drivande

Gigekonomins arbetare vill vara sina egna chefer och tjäna extra pengar genom att ha flera jobb

Ständigt lärande växer

Vi använder allt mer de möjligheter såväl YouTube som online-utbildningar erbjuder för att lära oss nytt eller mer

Framför allt inom gigekonomin

De som har fast anställning är betydligt sämre på att vidareutbilda sig än de som är frilansare

Den sista bilden är tankeväckande! Idag är ständigt lärande ett måste för att kunna utföra de flesta arbeten.

Ladda som sagt ned hela rapporten, den är väl värd att läsa!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Meekers digitala trender 2018, del 3: Media, hälsa och gigekonomin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.