Meekers digitala trender 2018, del 2: E-handel med sök och socialt

Höjdpunkter från Mary Meekers internet trends 2018-rapport, del två. Här lyfter jag upp e-handel och den roll sök och sociala medier spelar för den.

Jag fortsätter att välja godbitar ur Mary Meekers stora rapport om internettrender 2018. Och som vanligt uppmuntrar jag dig att titta igenom själva rapporten eftersom detta bara är en liten del av bilderna.

I del ett tog jag upp lite allmänna trender. I den här delen fokuserar jag på e-handel och den roll sök och sociala medier spelar där. Del tre tar upp mediautveckling, hälsa och gigekonomin.

E-handel har fortsatt stark utveckling

Ingen överraskning här – e-handeln fortsätter att gå framåt, i USA och i resten av världen

E-handeln har många dimensioner

Den är mobil, lokal, drivs av rekommendationer och driver utveckling av enkla betalningar mm

Letandet efter en vara börjar via sök eller tjänst

Början av köpresan sker antingen via sökmotor eller att vi går till en sajt som vi tror har svaret (t.ex Amazon i USA)

 

Produktsök på flera sätt

Hos t.ex Amazon finns det flera sätt som konsumenten hittar sin vara – snabbt klick, via särskilda erbjudanden, sponsrade poster eller röstkommande

Sök börjar på Google, men slutar ofta på annan plats

Organiskt och köpt sök domineras av  Google, som även tar köpresan i mål via Google shopping. Men den går fortfarande ofta vidare till annan plats

Sociala medier ger personaliserade resultat

Sponsrade poster i sociala medier som Facebook och Instagram är en annan viktig kanal för e-handel

Google och Amazon expanderar in på varandras områden

Google gör en förflyttning från annonser – köpt sök – till att även sälja direkt via t.ex Shopping och beställning via assistent. Medan Amazon börjar med annonser – sponsrade poster – utöver försäljning online och via sin assistent.

E-handelsrelaterad annonsering allt viktigare inkomstkälla för Google, Amazon och Facebook

I takt med att e-handeln växer blir även intäkter från annonsering, köpta positioner och sponsrade placeringar allt viktigare för de tre stora.

Sociala medier driver upptäckande och köp

Vi hittar allt mer av det vi e-handlar via sociala medier, och nu ökar även mängden transaktioner som sker där, inte på en e-handlares sajt. Särskilt Facebook och Instagram driver utvecklingen här.

Den sista bilden är mycket intressant, inte minst för att den bekräftar hur viktigt sociala medier är för konvertering inom B2C-handel.

Det var del två av min dykning bland Mary Meekers internettrender 2018.  Del ett tog upp lite allmänna trender. I del tre tar jag upp mediautveckling, hälsa och gigekonomin.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Meekers digitala trender 2018, del 2: E-handel med sök och socialt

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.