Livrustkammaren och Ashkan Fardost bäst på Webbdagarna i Stockholm 2017

Livrustkammaren och Ashkan Fardost var mina två stora favoriter under Webbdagarna i Stockholm i år. Här är några saker jag fick med mig från deras presentationer, samt även från Steve Hatch på Facebook.

Årets upplaga av Webbdagarna i Stockholm fick en riktigt svag start med TV-kändisarna Filip och Fredrik. Det vänligaste man kan säga är att det är ett intressant grepp att låta två så icke-digitala personer starta en av de största konferenserna om webb- och digital utveckling.

Därefter var kvaliteten mycket varierande, men några verkliga guldkorn dök upp under de två dagarna. Här är mina favoriter:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Livrustkammaren:

Det här var en av mina två absoluta favoriter. Livrustkammaren har välförtjänt fått mycket positiv uppmärksamhet för sitt arbete i sociala medier på senare år. Det var mycket intressant att höra dem berätta om vad de gjort och lärt sig. Här är några av de erfarenheter som Emma Reimfelt, sociala medier-strateg, och Magdalena Owczynska, intendent, förmedlade:

Kommunikation där kompetensen finns: Det är museipedagoger och andra med stora kunskaper på sina områden som postar i sociala medier. Och de har stor frihet att välja vad de ska posta och berätta. Kommunikationsavdelningen stöttar i bakgrunden.

Aha-ögonblicket för Livrustkammaren i sociala medier kom med den här posten. Ett enda ord – cykelhjälm. Lysande!

Utbildning: Man har arbetat mycket aktivt med interna utbildningar hela tiden, även till de som inte är direkt involverade. På så sätt har både kunskapsnivån och engagemanget ökat.

Väck intresse: En post behöver inte alltid berätta hela historien. Att skapa intresse och engagemang i början räcker. Det kommer ofta frågor i kommentarerna.

Förbered och fånga ögonblicket: Livrustkammaren har inte en detaljerad innehållskalender, men däremot förbereder man poster – inte minst kring sådant som dyker upp regelbundet. Memet om semlor är ett exempel på sådant innehåll, det blir ju fettisdag varje år.

En av de mest delade posterna, byggd kring myten om att Adolf Fredrik åt ihjäl sig på semlor. Fungerar lika bra varje år.

Häng på det som händer: Annat innehåll, som när man gjorde sin egen take på The Dress-fenomenet, sker spontant och med hjälp av en bra bilddatabas på nätet.

Livrustkammaren var snabba att hänga på den virala sensationen The Dress med sin egen post.

Mandat: En sista viktig poäng handlade om ledningen. ”De måste förstå att de måste släppa kontrollen” konstaterade Emma Reimfelt, och det är nog en lärdom många som arbetar med sociala medier kan känna igen sig i och hålla med om.

Här kan du följa Livrustkammaren i sociala medier:

Facebook

Instagram

Twitter

Ashkan Fardost

Min andra höjdpunkt kom näst sist under Dag 1: Digitalstrategen Ashkan Fardost (@TouristinSpace på Twitter) från bl. Hyper Island, talade initierat och engagerat om att alla som arbetar med digital utveckling måste se mer till mänskliga beteenden än på tekniken.

Han började med att prata om skillnaden mellan digitalisering och digitisering,  Att digitisera något är att göra det digitalt – som när man för över en videofilm till ett digitalt format. Det är en teknisk förändring och förbättring. Men digitalisering, det vi menar när vi t.ex talar om digital transformation mm, är en förändring som handlar om människor och vårt sätt att göra saker. Ändå går vi ofta in i en fälla och försöker lösa våra utmaningar med teknik. Ashkan Fardost lyfte t.ex fram mediabranschen och deras försök att lösa sina utmaningar genom att ”kasta VR på alla sina problem”. Trots att problemen i grund och botten handlar om ”en irrelevant produkt och en utdaterad affärsmodell.”

Enligt Ashkan Fardost handlar det snarare om ett samspel mellan beteenden och teknikutveckling. Och då krävs det andra affärsmodeller. Den gamla modellen byggde till stor del på ”hits”

Medan de nya affärsmodeller som vuxit fram i digitaliseringens fotspår i hög grad handlar om nischade produkter:

Den utveckling som skett, där digitisering ledde till digitalisering och därmed till ett beteendeskifte beskrev Ashkan Fardost så här:

Digitaliseringen av musik medförde att konsumenter började ställa frågor som den här:

Och detta menar Ashkan Fardost är ett resonemang som kan omsättas på vilken bransch som helst. Han tog exemplet med musikindustrin och tillämpade det på bankerna på ett tankeväckande sätt:Det är en omvälvande värld som Ashkan Fardost målar upp, där han menar att vår framtid kan komma att se ut så här:

Utvecklingen med t.ex bitcoin påverkar inte bara banker utan hela stater. Samtidigt gör den revolution som pågår inom transportbranschen (t.ex LoopOne) att nationsgränser tappar i betydelse. Och givetvis har 9-5-jobbet och den traditionella karriärbanan redan försvunnit tack vare att millennials och generationerna efter dem är digitala nomader med andra mål och värderingar.

Jag hoppas vi får se mycket av det Ashkan Fardost berättar om förverkligas under de kommande åren. Se gärna hela hans presentation, den är mycket intressant och tankeväckande:

Hur Facebook ser på framtiden

En tredje presentation som var intressant stod Steve Hatch, Regional director Northern Europe på Facebook, för. Det var fr.a tre saker i det han sa som jag fastnade för

För det första skillnaden i hastigheten mellan hur unga och äldre konsumerar innehåll:

En Facebookanvändare under 20 scrollar alltså igenom sitt nyhetsflöde mycket snabbare än de som är äldre. För en person i 40-årsåldern tar samma genomgång 1,6 gånger längre tid, och för de över 50 två gånger så lång tid. Intressant i sig, och viktigt att förstå ur en målgruppsanalys. En sak om Steve Hatch inte tog upp är dock hur mycket information som tas in i de olika åldersgrupperna.

För det andra ett citat från Marshal McLuhan (Media is the message, du vet) som är väl värt att reflektera över:

Steve Hatch använde det i kontexten av hur Facebook ständigt måste fortsätta utvecklas, därför att förväntningarna på dem är så stora. Det som fungerar idag kommer inte att fungera i morgon, som han beskrev det.

Detta knöt tydligt an till hans övergripande tema, hur Facebook är i ständig utveckling. Han visade dels den stora förändring som pågår kring vad vi delar:

Där vi har gått från texter till bilder, och nu delar allt mer video. Samtidigt rullas redan möjligheten att dela 360-graders filmer ut och han visade även prov på hur VR-tekniken kommer att integreras.

Så här ser Facebook på sin egen utveckling:

Det jag tycker är intressant med den här bilden är att den visar Facebooks ambitioner att fortsätta skaffa sig ännu mer inflytande på utvecklingen i världen (i allt från internettillgång till e-handel) utan att på något sätt visa hur de tänker hantera den positionen. Om vi tittar på deras agerande kring fejknyheter och filterbubblor känns det som en eller ett par dimensioner saknas i ”drive fundamental world change”.

Här kan du se hela Steve Hatch keynote:

 

Där har du mina tre favoriter. Några andra keynotes som är värda din tid att titta är de här:

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Livrustkammaren och Ashkan Fardost bäst på Webbdagarna i Stockholm 2017

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.