Posta på LinkedIn, Facebook och Medium – för och nackdelar

Vad är för- och nackdelarna med att publicera innehåll på externa plattformar som LinkedIn, Facebook och Medium? I den här posten får du både en introduktion till dem och konkreta tips på vad du kan göra.

För att nå flera med din content marketing behöver du se till att ditt innehåll finns där dina målgrupper finns. Det finns flera sätt du kan göra detta på. Ett är att köpa utrymme, genom t.ex native advertising. Ett annat är att få möjlighet att publicera på andras plattformar, som branschorganisationer eller nischade media. En tredje möjlighet, som tangerar både köpt och förtjänad media är att publicera ditt innehåll, t.ex bloggposter, direkt på sociala plattformar som LinkedIn, Facebook och Medium. Alla tre har för- och nackdelar, och det finns även mer övergripande utmaningar kring att publicera på plattformar du inte äger.

Låt oss börja med att titta närmare på de tre plattformarna.

LinkedIn

Sedan 2012 har LinkedIn haft möjligheten att blogga direkt på deras plattform. Från början var det endast tillgängligt för utvalda s.k influencers, men sedan 2014 kan vem som helst göra det. Du hittar optionen ”Publish a post” till höger under din profil:

LI post

(Om du inte ser det alternativet kan du behöva ställa om din profil till engelska, då dyker det upp. Du kan sedan återgå till svenska igen).

Därefter kommer du till bloggverktyget, som är mycket lätt att använda. Du kan lägga till en huvudbild, det finns även möjlighet att lätt lägga till bilder, filmer, presentationer samt att länka i själva brödtexten.

LI blog

När du trycker på publicera får du automatiskt upp möjligheten att dela posten till Twitter och Facebook, om du har konton där.

Det är alltså lätt att publicera på LinkedIn, men är det värt det? För min del har LinkedIn varit en mycket bra kanal för att skapa kännedom och få fler följare under ett par år, men under de senaste månaderna har trafiken till och genomslaget för mina poster minskat avsevärt. Något som påverkar synlighet rejält om du blir upplockad av Pulse, LinkedIns eget flöde för bloggposter från influencers och andra, vilket har hänt mig flera gånger, men det har inte skett på senare tid. En annan faktor jag  tror påverkar är att synligheten för poster minskat generellt med de förändringar som gjort i samband med att en ny app lanserades i höstas samtidigt som Pulse-appen fick en uppdatering.

För företag och personer som har identifierat att deras målgrupp finns på LinkedIn tror jag dock det fortfarande är värt att använda bloggverktyget. Jag har prövat att skriva på svenska och fått ett i mina ögon helt okej genomslag för den posten, så med rätt bearbetning kan du nå fram.

Här hittar du min senaste LinkedIn-post – Tråkar du ut din målgrupp.

Facebook

Det är en tydlig strategi från Facebooks sida att försöka samla så många olika delar av vår tillvaro som möjligt på den egna plattformen, och självklart vill de att företag ska posta innehåll direkt där också. De försöker självklart även ta över de som idag hellre postar på LinkedIn eller Medium. Därför har de fräschat upp sitt gamla anteckningsverktyg Notes och gjort det enkelt och smidigt att blogga där.

Om du går in på din företagssida, och klickar på ”erbjudanden, evenemang +” så kan du sedan välja anteckning från menyn:

FB notes

Då kommer du till bloggverktyget, som precis som LinkedIns är mycket enkelt att använda (det påminner dessutom starkt om Medium):

FB notes 2

Enkelt att skriva i och lätt att lägga till länkar, film, bilder osv. Så här ser den färdiga posten ut i ditt sidflöde:

FB notes 3

Som du ser är inte statistiken särskilt imponerande. Till stor del beror det på att jag har så få följare på Facebook, men det finns också begränsade möjligheter att marknadsföra det. Jag kan inte betala för att öka synligheten, som med vanliga poster. Facebook gör det inte lätt för mig att dela det i andra sociala kanaler som LinkedIn gör. Det är lätt att få känslan att Facebook inte riktigt har tänkt igenom vad de vill att bloggverktyget ska fylla för funktion.

Jag har svårt att se värdet av att posta på Facebook i dagsläget, om du inte har en stark närvaro där. Även då finns det anledning att vara försiktig, då poster med låg interaktion kan påverka synligheten för annat du publicerar. Här skulle det vara mycket intressant att höra från någon annan som har mer erfarenhet av att använda Facebooks bloggmöjlighet.

Här hittar du samma post – Tråkar du ut din målgrupp – som Facebook-anteckning.

Medium

Medium är en bloggplattform som funnits sedan 2012. Den har haft lite varierande fokus genom åren, men har hela tiden erbjudit möjligheten för användare att lägga upp egna bloggposter. Du kan skapa ett konto genom att logga in med ditt Twitterkonto, vilket gör att du automatiskt ser vilka poster dina Twitterkontakter rekommenderat eller gillat, och de ser dina. Du kan även följa andra direkt på Medium och själv få följare. Om du vill läsa mer om Medium så skrev Emelie Fågelstedt på Internetworld om det i slutet av förra året.

Så här ser själva bloggverktyget ut:

Medium

Av alla tre verktygen är Mediums det jag tycker är klart bäst. Det märks att det är framtaget för en utpräglad bloggplattform. Lätt att skriva i, lätta att lägga till länkar, film, bild mm. Om du har använt ditt Twitterkonto för att skapa ett konto på Medium får du dessutom en automatisk möjlighet att sprida ditt inlägg där.

Så här ser en färdig post ut på Medium:

Medium 2

Det gröna i texten är annoteringar som läsare har gjort, och man kan även lägga in kommentarer. Mycket snyggt och läsvänligt. En ytterligare fördel Medium har är att ungefärlig lästid anges på alla poster.

Den enda nackdelen jag ser med Medium är att användningen verkar vara relativt låg i Sverige, vilket minskar relevansen för att publicera på svenska. Men det finns framgångsrika poster på svenska, och jag tror det finns goda möjligheter framöver att genomslaget ökar – om inte grundarna petar alltför mycket på själva syftet med plattformen. För företag som publicerar på engelska skulle jag säga att det är väl värt att pröva Medium.

Här kan du läsa posten om Dark Social från Medium.

Generella för- och nackdelar

Jag har redan varit inne på att det är en viktig del av content marketing att finnas tillgänglig där publiken redan befinner sig. Alla tre plattformarna uppfyller det, om än i olika grad. Facebook är oerhört mycket större än de andra två, men samtidigt är möjligheten att få synlighet där mindre. LinkedIn har uppenbara problem med sin plattform och Medium har trots allt en begränsad användarskara.

Detta måste vägas in i ett mer generellt beslut att lägga tid och kraft på att synas på andra plattformar. Det jag skulle rekommendera är att inte lägga originalinnehåll på någon av de tre i nuläget, utan snarare posta innehåll som redan använts i någon av dina egna kanaler. På så sätt blir de här, alla eller någon av dem, en del i planeringen för din distribution och återanvändning snarare än en kanal där nytt innehåll läggs först.

En fråga som detta omedelbart ger är ifall en sådan publicering kan skapa problem ur ett sökperspektiv. Vi har ju fått lära oss att Google inte gillar duplicerat innehåll. I en artikel på Search Engine Journal nyligen synades denna fråga noggrant. Ett bra tips i den artikel var att vänta en tid med att publicera innehåll på LinkedIn, Facebook eller Medium som du redan publicerat i egna digitala kanaler. Det är ett klokt råd, därför att då slipper du även att samma innehåll tävlar om målgruppens uppmärksamhet samtidigt. Dessutom ger det Google en möjlighet att först indexera innehållet på din sajt. Bland de andra tipsen fanns att skriva om posten helt och hållet, att ta ett motsatt perspektiv i samma ämne eller att bara posta de första meningarna i sociala kanaler och sedan länka till din sajt. Jag gillar dock inte någon av de tipsen – de två första kräver tid som du då hellre kan lägga på nytt innehåll, och det sista tycker jag (och tror jag många andra) inte är ett bra sätt att agera socialt. Vi är på Facebook och LinkedIn i allt mindre grad för att klicka på länkar som tar oss därifrån.

Dessutom tycker jag att Matt Cutts svar på frågan om duplicering av innehåll från 2013: Det kommer inte att skada din ranking om det inte är spammigt, faktiskt tonar ner oron vi behöver känna inför duplicering. 

Min rekommendation

Givet utmaningarna med vart och ett av nätverken tycker jag det kan vara värt din tid att testa med några poster där, som du sedan delar flitigt via olika sociala kanaler. Gör det till en del av din distributionsplan, och utvärdera genomslaget efter någon månad. Jobbar du med B2B skulle jag föreslå LinkedIn i första hand, därefter Medium. Om du däremot håller på med B2C så är mitt tips Facebook och sedan Medium.

Jag vill gärna höra om dina erfarenheter av de här plattformarna.

 

Har du frågor eller funderingar kring social publicering, eller content marketing i allmänhet, skriv en kommentar här nedanför eller mejla mig direkt. Ifall ditt företag vill komma igång med content marketing eller bli bättre på det så kan jag hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

4 kommentarer på Posta på LinkedIn, Facebook och Medium – för och nackdelar

  1. Ett vanligt argument för att enbart posta länkar eller kortversioner av ditt innehåll på dessa (och andra) plattformar är att du vill driva trafiken till din egen blogg exempelvis. Det i sig kan ju vara värdefullt om det är rätt publik du attraherar och att din blogg ger ytterligare värden för en besökare. Så är inte alltid fallet.

    Betänk att publishingplattformar finns av en anledning, den totala samlingen av värdefullt innehåll. Där kan du inte som bloggägare konkurrera. Så, att publicera och finnas i kontexten av annat värdeskapande innehåll är ett starkt argument för att återpublicera fullversionen av ditt eget innehåll.

    Kom ihåg, trafik och klick är i sig inte viktigt, vad som händer hos mottagaren och vad de kan tänkas agera på utifrån ditt innehåll är desto viktigare, oavsett var de konsumerar ditt innehåll.

    Sedan tror jag mycket på att kombinera egen blogg, återpublicering och specifikt innehåll med olika syften för respektive plattform som också harmoniserar med varann.

    • admin säger:

      Tack för bra reflektioner, Stefan, och beklagar att svaret dröjt. Det är en viktig poäng du gör kring styrkan i publishingplattformar, inte minst relativt mindre eller nystartade företag med låg kännedom och liten egen publik. Liksom du tror jag också mycket på kombination av egen sajt, återpublicering och att använda rätt innehåll på rätt plattform.

  2. Jag mötte inte s stor respons på alla mina blogginlägg på LinkedIn så jag slutade och fixade en egen blogg. Där är intresset mångfalt större, men i båda fallen är det svårt att få folk att börja skriva, debattera. Vad kan det bero på tro?
    Tack för ett bra inlägg.

    • admin säger:

      Hej Inga-Britt, jag tycker det var ett klokt drag av dig att fixa en egen blogg. Då kan du både dela dina inlägg i olika sociala kanaler och även posta dem på t.ex LinkedIn. Min erfarenhet är att det tar tid att bygga upp sin sajt eller närvaro i sociala medier så att andra vill skriva eller debattera, så om du inte hållit på så länge kan det vara en tänkbar förklaring. Lycka till med bloggandet, och tack för kommentaren.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.