Dags att få experterna framför kameran

Utvecklingen inom content marketing går allt mer mot rörligt innehåll – video och livesändningar. Du behöver få dina experter framför en kamera för att få fram bra innehåll.

För många företag, inte minst inom B2B är de egna experterna en av de viktigaste tillgångarna för att ta fram bra innehåll. Och jag träffar ständigt på marknadsförare som kämpar med att få dessa experter att dela med sig av sina kunskaper i artiklar, bloggposter mm.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Jag skrev tidigare i år en post med fem tips om vad du kan göra för att enklare få med experterna på tåget. I korthet lät tipsen så här:

1. Använd vad de redan har gjort – Istället för att tvinga dem att göra nytt innehåll, återanvänd presentationer mm de redan gjort. 

2. Gör det lätt för dem att vara med – Tvinga dem inte till långa möten, utan fånga dem i deras vardag.

3. Lär dig vad som driver dem – Vi har alla olika motiv, och du behöver förstå vad som är viktigt för dem för att få deras hjälp.

4. Hjälp dem synas – Ge dem cred och gör dem bättre i t.ex sociala medier

5. Hitta rätt format – Alla gillar inte att skriva.

De här tipsen håller fortfarande, men någonting som blir allt tydligare är hur starkt video och livesändningar blir generellt i digitala kanaler, och framför allt i sociala medier. Därför är det viktigt att du börjar pusha dina experter åt det hållet.

Börja med korta videos

En del av dina experter kommer att ha mycket lättare för att prata framför en kamera än att skriva något, med dem är det bara att köra på. Men många har också svårt att bli filmade och för dem gäller det att du gör det så enkelt som möjligt. Inga konstiga möbleringar, inga komplicerade sammanhang de ska ta plats in. Gör antingen enkla intervjuer med dem eller låt dem berätta något på t.ex en whiteboard.

Viktigast här är att du håller det kort – låt dem svara på en enda fråga eller ge ett tips. Även om många satsar på längre filmer så tycker jag det är bättre att hålla dem på max ett par minuter. När jag gör mina egna tipsvideos håller jag mig runt minuten:

Har du budgeten för att göra dem lite snyggare än mina så är det bra 🙂 Men det viktigaste är att du kommer igång, så låt inte teknikkrav och budgetbegränsningar hindra dig.

Livesändningar

Du kan köra live i flera sociala medier-kanaler, och det är en möjlighet du verkligen ska testa. Om du har experter som ändå är på plats vid ett event, en konferens eller liknande – passa på att intervjua dem live om vad de just talat om. Eller om det finns tid, sätt av ett återkommande tillfälle när dina experter kör live, t.ex en gång i månaden.

Ett företag som regelbundet använt Facebook Live för att lyfta fram egna experter och dela kunskap är e-postmarknadsförarna A Weber. Så här kan det se ut när de sänder:

På Facebook Live bör du hålla på mer än ett par minuter. En undersökning från Buzzsumo visade att det inte är något problem att köra 10-15 minuter. Och det ger dig även möjligheten att ta emot frågor.

Skapa intresse

En del företag har testat Facebook Live en eller ett par gånger utan större framgång, och lägger sedan ned. Men om du vill lyckas måste du dels tala om för din målgrupp att ni nu finns där, och även ge dem tid att vänja sig vid att ni finns där. Gå ut i god tid innan varje sändning, i olika kanaler och tala om att ni har expert X på plats och redo att svara på frågor. Och se till att ni kör flera gånger, så er målgrupp får upp ögonen för vad som händer.

Mixa formaten

Syftet med att skriva detta är inte att säga att du ska överge all skriven text. Tvärtom, det är fortsatt viktigt tror jag att mixa formaten. Men en stark trend är att vi använder mer och mer video. Du behöver redan nu få dina experter och andra talespersoner bekväma med att vara med på video eller i livesändningar, så fokusera på det framöver.

Har du frågor eller funderingar kring att använda experter för att ta fram innehåll, kring video och livesändningar – lämna en kommentar eller mejla mig.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Dags att få experterna framför kameran

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.