Tänk kyss när du gör din strategi

Håll dina strategier korta och enkla för att de ska fungera. Och tänk på akronymen KISS när du ska ta fram en strategi.

När du ska ta fram en strategi inom marknadsföring eller kommunikation (och de flesta andra områden också, tror jag) har du nytta av att tänka på kyssar. Eller i alla fall på acronymen KISS. Den står för Keep It Short and Simple (ja, jag vet, det finns andra varianter också) – Håll det kort och enkelt.

Bägge delarna är utmärkta råd för att ta fram användbara strategier – de är faktiskt nyckelfaktorer för om din strategi kommer att lyckas eller inte

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Kort

Traditionellt har de flesta strategier varit långa – omfattande luntor med text och modeller. Men det gör dem mindre användbara. Min erfarenhet är att ju kortare en strategi är, desto större är chansen att den faktiskt blir både läst och använd.

Nyckeln för att hålla den kort är att bara ta med det som faktiskt behövs i själva strategin. Det brukar ofta finnas en hel del i en strategi som faktiskt inte hör hemma där. Som nulägesanalyser, målgruppsanalyser, kanalbeskrivningar eller en budskapsplattform. Sådana saker är viktiga för att din kommunikation eller marknadsföring ska lyckas, men de behöver inte finnas i själva strategin.  Det är bättre att hålla dem separat, och göra dem enkla att komma åt.

Enkel

Om du inte kan förklara någonting i enkla, vardagliga termer så beror det ofta på att du inte riktigt har förstått ämnet. En strategi som är fylld av långa, krångliga resonemang indikerar ofta samma sak. Och det blir lika svårt för dem som ska arbeta med den att förstå vad det egentligen är som ska göras.

Om du inte kan skapa en strategi enkel nog för att alla inblandade ska kunna förstå den beror det troligen på att du inte jobbat igenom den tillräckligt noga. Eller så känner du ett behov av att använda många ord och invecklade resonemang. Många som tar fram strategier verkar tycka om att göra så, trots att det minskar effektiviteten i deras arbete.

Ett mycket bättre mål är att sikta på att alla som på något sätt kommer i kontakt med din strategi lätt ska kunna förstå vad du vill ska hända och varför det är viktigt.

Mjuka läppar eller hård rock

Håll KISS i huvudet varje steg av vägen när du tar fram din strategi, och kolla med dem som ska arbeta utifrån den att de verkligen förstår både sin egen roll och huvudsyftet med strategin.

Och ifall ett par mjuka läppar inte får dig att minnas detta, så kanske de här killarna kan hjälpa till:

Det viktiga är att vi får stopp på strategier som är alltför långa och onödigt komplicerade. För vi behöver dem – bra strategier som hjälper oss att arbeta mot tydliga mål och med större effektivitet.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med strategier i er marknadsföring eller kommunikation? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

Kiss image by KissBoy25

0 kommentarer på Tänk kyss när du gör din strategi

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.