Konkurrensen om våra målgruppers uppmärksamhet har aldrig varit större – detta visar en ny intressant infograf.
Infografen kommer från Lookbook HQ och heter Welcome to the attention economy. Den innehåller en hel del spännande information. Jag har delat upp den i två delar för att göra den mer hanterlig.
På temat attention economy skrev ekonomen Herbert A. Simon så här redan 1971: “What information consumes is rather obvious: It consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention, and a need to allocate that attention efficiently among the overabundance of information sources that might consume it.”
Med andra ord är nyckelorden i uppmärksamhetsekonomin tid och relevans. Det finns ett överflöd av information, vi har begränsad tid att ägna åt det – därför kommer vi att välja det som ger mest relevans för oss.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
I den första delen hittar du bl.a lite om utvecklingen på nätet, mängden innehåll vi konkurrerar med samt några av de största konkurrenterna: katter, Kim och Kayne:
I del två hittar du bl.a lite om svårigheterna med att behålla uppmärksamheten, vad som distraherar samt hur mottagarna själva väljer att blockera irrelevant innehåll:
Några reflektioner
Andrew Hutchinson på Social Media Today gjorde ett par intressanta reflektioner kring infografen:
”Social media provides marketers with a whole new way to share their brand messages, with advanced tools and options that enable you to not only hone your outreach efforts, but to also get a better understanding of who the people you’re trying to reach are and what they’re interested in. But social is also different from the traditional marketing approach, something many still fail to realize. Many brands still see social as another broadcast opportunity, another way to reach as many people as possible by shouting your message from as many platforms as you can. But it just doesn’t work like that.”
Den poäng han gör – och som är viktig att komma ihåg – är just att om vi använder sociala medier som en megafon så kommer vårt budskap och innehåll att försvinna i det brus som är en del av uppmärksamhetsekonomin. Bara genom att både lyssna och vara relevanta kommer vi att kunna nå fram till våra målgrupper.
Gör vi inte det har de alla möjligheter att ignorera oss.
Har du frågor eller funderingar kring uppmärksamhetsekonomin eller sociala medier, lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från planering till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Välkommen till uppmärksamhetsekonomin (infograf)