Tinders utbrott på Twitter – Tre lärdomar

Du har säkert läst om dating-appen Tinders sammanbrott på Twitter nyligen. Här är tre saker vi kan lära oss av detta. 

Vad som hände var alltså att Nancy Jo Sales, en journalist som hade skrivit i Vanity Fair om Tinder, tweetade ut lite statistik som fick någon eller några på Tinder att gå i taket. Missnöjet ledde till att de skickade över 30 tweets till journalisten under ett par timmars tid.

Sales Tinder

Detta ledde förstås i sin tur till att andra på Twitter började tycka till om Tinder och deras beteende. Om du vill läsa alla tweeten hittar du dem här. Wired har skrivit initierat om hela händelsen. Det har även Guardian gjort.

Och om du vill läsa artikeln som satte igång hela historien, med den tilltalande titeln Tinder and the dawn of the dating apocalypse, så finns den i Vanity Fair.

landscape-1439384349-screen-shot-2015-08-12-at-85854-am

Här är tre lärdomar som jag drar av hela historien, och som kan vara värda att tänka på för alla som arbetar med sociala medier:

1. Ta ett djupt andetag innan du trycker på sänd-knappen

Det spelar ingen roll om du känner dig orättvist behandlad, eller någon sagt något taskigt om ditt företag. Ingenting blir bättre av att du skäller ut eller bråkar med någon på nätet. Och om du dessutom tycker det är en god idé att spamma dina följares Twitter-flöden med ett stort antal tweets, då är det verkligen dags att lämna över kontot till någon som är i bättre balans.

Anledningen är mycket enkel – du kan aldrig vinna i en sådan här situation. Bara förlora.

Om du inte tycker Tinders sammanbrott är illa nog, minns hur det gick för paret bakom Amy’s Baking Company. De var med i Gordon Ramsays Kitchen disasters, och lyckades inte bara jaga iväg honom utan tappade även fullständigt konceptet i sociala medier. Det enda som händer i sådana situationer är att du drar på dig en massa uppmärksamhet och andra som vill hålla liv i storyn.

 

WLQ3ZJ0T

2. Fundera på om din målgrupp verkligen påverkas

Det är aldrig kul att få negativ press, men det händer. Alla företag råkar någon gång ut för det. Det går inte att vara omtyckt av alla, och det är dessutom journalisters jobb att kritiskt granska bl.a företag. Den frågan man alltid måste ställa sig i ett sådant läge är om det som sägs eller påstås verkligen påverkar kunder eller andra viktiga målgrupper. Om det inte gör det, låt det blåsa över istället för att skapa uppmärksamhet kring situationen.

I fallet med Vanity Fair-artikel så handlade den egentligen om beteendeförändringar i dating-sammanhang, och Tinder nämndes mer som ett verktyg i sammanhanget. Ingenting att bli särskilt upprörd över. Och det medarbetarna reagerade så starkt på, att appens användare framställdes som personer i relationer som gick bakom ryggen på sina partners, är sannolikt ingenting som kommer att få Tinder-kunder att sluta använda appen. Om det är sant har de sannolikt utmärkt koll på läget.

Det är viktigare att dina kunder och andra intressenter har ett förtroende för dig än att breda användargrupper i sociala medier ska gilla dig i varje ögonblick.

3. Var inte den som skapar en kris

Ända fram till det ögonblicket när någon eller några på Tinder bestämde sig för att svara på Nancy Jo Sales tweet så var detta en icke-historia. Den hade blåst över på ett par timmar. Genom sitt agerande såg Tinder till att storyn hölls vid liv i många timmar. Vi är snart uppe i ett dygn och den diskuteras fortfarande. Nu börjar process-posterna komma, som den här du läser just nu. Med andra ord, Tinder skapade den här situationen själva.

Det har under dagen framkommit information om att alltihopa skulle ha varit planerat av Tinder. Enligt Claudia Koerner på Buzzfeed ska hon ha fått en förvarning från en PR-konsult om att tänkte sätta igång en Twitterstorm:

Koerner Tinder

Om detta är sant är det bland det dummaste jag hört. Ingenting av detta är positivt för Tinder. Jag tror inte de får fler kunder, jag tror inte det kommer att förändra någons syn på appen. Däremot kommer det att påverka bilden av företaget Tinder och de som arbetar där negativt.

Det är den viktigaste lärdomen – Skapa inte din egen kris. Om du vill bemöta vad du anser vara felaktig information, gör det lugnt och sansat i en fungerande kontext. Till exempel genom att erbjuda journalisten tillgång till andra källor, eller genom att publicera informationen själv.

Så, där har du mina tre lärdomar. Om du har fler råd och tips, dela gärna med dig i kommentarerna.

Vill du veta mer om krishantering i sociala medier så har jag skrivit om det här.

Om du har frågor eller funderingar, lämna en kommentar eller skriv ett mejl. Och om du vill ha hjälp med strategi, krishantering eller annat för sociala medier så hör gärna av dig.

0 kommentarer på Tinders utbrott på Twitter – Tre lärdomar

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.