Instagram förändrar sitt flöde så att du i fortsättningen kommer att se dina ”bästa poster” istället för den omvända kronologiska ordning som hittills gällt. Varför gör de så, och vad blir konsekvenserna?
”To improve your experience, your feed will soon be ordered to show the moments we believe you will care about the most.” meddelade Instagram på sin blogg igår. De fortsätter med att säga att ordningen på bilder och filmer i ditt flöde kommer att baseras på sannolikheten av att du är intresserad av det, din relation med den som postar samt postens timing. Alla poster kommer fortfarande att finnas där, konstaterar de lugnande – ”bara in en annan ordning”.
Algoritmen gör entre
Vad som sker är alltså att Instagram introducerar en algoritmisk ordning i flödet – istället för att bara fylla på med innehåll vartefter det postas ska de nu räkna ut vad du kan tänkas vara mest intresserad av. Detta ska du sedan få överst varje gång du besöker Instagram, oavsett när det blivit postat sedan du var där senast.
Orsaken enligt Instagram är att vi missar i genomsnitt 70% av innehållet i våra flöden. Och då menar man att risken att vi inte ser de poster vi egentligen vill se ökar.
Det kommer att ta någon eller några månader innan vi ser förändringen slå igenom.
Sjunkande siffror
En annan möjlig orsak till varför Instagram tar detta steg är att under 2015 gick siffrorna för interaktioner ner rejält för dem. I genomsnitt är interaktionen per post, alltså gillanden och kommentarer, 40% lägre än ett år tidigare. Framför allt är det de användare som har ett stort antal följare som har sett detta, jämfört med dem som har mindre än 1000 följare.
Logiken bakom att introducera ett algoritm-styrt flöde där du får se det du visat störst intresse för tidigare är då att det skulle öka chansen för att vi börjar interagera med posterna igen. Facebook introducerade algoritmstyrning av sitt nyhetsflöde just för att hålla oss engagerade och kvar så länge som möjligt. Med tanke på att det äger Instagram. och vill sälja mer annonser även där, är det sannolikt att det är Facebooks erfarenhet som nu kommer till användning.
Hur påverkas vi av detta?
Spontana reaktioner jag lagt märke till har mestadels varit negativa. Många har uppskattat den enkelhet Instagram har, precis som Twitter tidigare haft, med att du ser posterna vartefter de dyker upp. Några positiva röster har höjts från de som följer många, nu blir det lättare för dem att se de viktigaste posterna.
Några som har större anledning att oroa sig är de som använder Instagram för att bygga sitt varumärke eller för försäljning. E-handlare, företag som säljer kläder, inredning och annat, och som hittills kunnat få bra trafik på organisk väg riskerar nu att åka ned i flödet.
Däremot kommer inte annonser att påverkas. Precis som storebror Facebook kommer alltså även Instagram att bli mer pay-to-play framöver.
Vad kan du göra?
Om du är privat användare av Instagram är det nog mest att gilla läget. Och detta är inte nödvändigtvis en förändring till det sämre. Mitt intryck är att få idag upplever att deras nyhetsflöde på Facebook försämrats av algoritm-utvecklingen där.
Om du däremot använder Instagram i kommersiellt syfte finns det all anledning att hålla noga koll på vad som händer med dina poster när förändringen verkligen kommer. Får du mindre interaktion kan det vara en tydlig signal att du behöver betala för synlighet. Det är också viktigt att följa utvecklingen kring hur en post med låg interaktion påverkar dina efterföljande poster – som det idag är på Facebook. Ett givet tips är förstås att arbeta ännu mer med innehållskvalitet för att verkligen få interaktion.
Har du frågor eller funderingar kring Instagram eller sociala medier i allmänhet, lämna en kommentar eller kontakta mig direkt. Ifall du vill att ditt företag ska börja använda sociala medier eller bli bättre på att göra det så kan jag hjälpa dig med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på Instagram introducerar algoritm