Hej då Vine, vi kommer att sakna dig!

Tråkiga nyheter från Twitter, video-appen Vine läggs ned. Här är några reflektioner kring det och exempel på vad som gjorde plattformen unik.

I förra veckan kom beskedet att Twitter lägger ned Vine – appen där man kan göra och dela sex sekunder långa videos. Nyheten är kanske inte någon större överraskning med tanke på Twitters långvariga kris, och även med tanke på att Vine säkert tappat användare sedan den senaste officiella siffran på ungefär 200 miljoner konton från 2015.

Men det är ändå tråkigt för på många sätt var Vine någonting helt unikt inom sociala medier. Den kom ungefär samtidigt som Instagram och nämndes ofta tillsammans med bildappen i början, de första stegen mot den visuella dominans som idag råder inom sociala medier. Därmed kanske Vine ännu en gång fick hjälpa till att bevisa att det inte alltid är bäst att vara först ut med något.

Dessutom gav Vine med sin begränsning till sex sekunder långa filmer upphov till helt nya sätt att skapa innehåll. Oavsett om det var företag som gjorde det, eller enskilda personer som blev en motsvarighet till det mer kända begreppet YouTubers, så skapade många av dem berättelser som var helt unika.

Ett företag som var duktiga på att använda Vine var GE. Så firade de Gravity Day för några år sedan med en hyllning till Sir Isaac Newton:

Och en annan gång bad de en konstnär rita sin bild av hjärnan:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Hemfixarkedjan Lowes var också duktiga på att använda Vine, ofta för att leverera konkreta tips:

Men mest känt blev Vine för de användare som skapade unikt och kreativt innehåll där, som Zach King. Här är en samling av Vines han gjort:

Ironin att den samlingen fanns på YouTube är kanske en del av förklaringen till varför Vine inte lyckades bättre. En del av de som började skapa innehåll på Vine har redan flyttat över till Instagram och YouTube, bl.a för att de har större möjlighet att ta in pengar via de plattformarna. Och enligt Digiday har ännu fler valt Snapchat som sina nya plattform. En orsak är att 10-sekunders filmerna där ligger närmast Vines sex-sekunders format, en kanske ännu större är att det är där både publiken och varumärken beredda att investera i dem finns.

En sista intressant sak med Vine är att plattformen åtminstone i USA blev ett sätt för svarta och hispanics att kommunicera och hitta ett uttryck. Vox har skrivit en mycket läsvärd artikel om det.

Så vad kommer att hända med alla vines som laddats upp när plattformen nu försvinner inom några månader? GIF-sajten Giphy har lovat att göra det lätt att lägga gamla Vines där, och det är kanske inte omöjligt att det dyker upp en köpare.

Men idag ser det ut som om Vine snart försvinner, och det är mycket tråkigt. Även om det hela tiden dyker upp nya möjligheter för oss att både kommunicera och vara kreativa så känns det som om Vine som plattform fortfarande hade en roll att fylla. Jag kan inte se att någon av de kvarvarande kanalerna riktigt erbjuder samma möjlighet till kreativitet och ett format som tvingar dig att berätta en historia oerhört koncist. Vine gav möjligheter för konstnärer som Pinot att göra sådant här:

 

Har du frågor eller funderingar kring Vine, eller sociala medier i allmänhet? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier eller content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig för mer information.

0 kommentarer på Hej då Vine, vi kommer att sakna dig!

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.