Fem enkla tips som gör B2B-företag bättre på sociala medier

Arbetar du med sociala medier på ett B2B-företag? Här är fem saker du kan göra för att förbättra er närvaro där

När jag tittar på hur B2B-företag arbetar med sociala medier så ser jag några grundläggande missar som många fortfarande gör. Orsaken är många gånger att de olika sociala medier-nätverken har ändrat på sitt sätt att se på vad som postas hos dem, eller av vem, och B2B-företagen har helt enkelt inte hängt med.

Och detta är en viktig läxa i sig själv – det är viktigt att hålla sig uppdaterad. Alla sociala medier-nätverk befinner sig i ständig förändring och utveckling, helt enkelt för att de vill utveckla sin egen affär och höja lönsamheten. Deras utgångspunkt är att erbjuda sina användare (och där fokuserar de på enskilda personer, inte företag) en bra upplevelse som gör att dessa kommer ditt oftare och stannar längre. Fler användare som gör täta och långa besök genererar större intäkter. Önskan att leverera en bra upplevelse leder till förändringar som kan få stora konsekvenser för ett företag som inte hängt med i utvecklingen.

Om du jobbar på ett B2B-företag och känner att du inte har helt koll på hur sociala medier fungerar så har jag tre grundläggande tips som du kan använda för att lyckas bättre. Det finns många fler, och jag kan hjälpa dig bli bättre, men de här fem är en god start:

Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken

 

1. Posta alltid video direkt på plattformen

Jag börjar med ett av de vanligaste misstagen, och ett som är mycket enkelt att fixa till. Låt oss säga att ditt företag har gjort en video som du vill använda i sociala medier. Det misstag många gör är att ladda upp videon på t.ex YouTube eller Vimeo, och sedan posta en länk på t.ex LinkedIn.

Varför är då detta ett misstag? Jo, YouTube är en annan plattform än LinkedIn och LinkedIn har inget som helst intresse av att skicka trafik (användare) från sin egen plattform till YouTube. Varför skulle de vilja hjälpa till med något sådant?

Resultatet blir att din länkade video får ett sämre genomslag än om du hade postat den direkt på LinkedIn.

Om ditt företag har en närvaro på både LinkedIn och Facebook så är det alltså bättre att posta videon direkt på bägge plattformarna än att bara länka till YouTube.

Betyder detta då att det inte finns något värde med att ladda upp video på YouTube? Inte alls, det är en mycket värdefull plattform som t.ex närmare 90% av alla svenskar använder, men värdet ligger i att din video finns där och är sökbar – inte i att det är ett bekvämt sätt att ladda upp den en gång och sedan dela länken i olika sociala medier.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

2. Undvik länkar

Samma logik kring länkar gäller faktiskt för allt annat du postar i sociala medier – att länka till innehåll som tar användaren bort från t.ex Facebook är en automatisk tumme ned.

Det här går på tvären mot hur många företag och organisationer ser på sin närvaro i sociala medier – det är i första hand en plats där man postar länkar med målet att förflytta användarna över till t.ex den egna webbplatsen. Detta kan fungera ibland, men utvecklingen går bort från denna logik och sociala medier-nätverken har inget som helst intresse av att hjälpa oss flytta användare därifrån.

Så istället för att posta en länk, gör poster som dina följare kan interagera med där och då på samma tema. Berätta gärna att det finns mer att läsa eller titta på, men gör det inte till postens huvudsakliga syfte. En annan metod som fungerar på LinkedIn är att posta länken som en kommentar.

Om du ändå vill posta länkar, se till att det inte är det enda du gör. Skapa en mix av olika sorters poster, video, live, bilder, bildspel osv, om du gör det på ett bra sätt kan det innebära att du fortfarande får synlighet även för dina länkar.

 

3. Låt inte allt gå via företagskontot

För många företag är det en självklarhet att alla aktiviteter i sociala medier ska ske via företagets officiella konto. Men för de företag som vill arbeta med t.ex sociala selling, och använda sociala medier som ett sätt för säljare att bygga och utveckla relationer med potentiella och befintliga kunder så kan det vara bättre att låta säljarna vara de som först postar visst innehåll eller driver aktiviteter. Detta då många av dem har betydligt större och mer engagerade nätverk än vad företaget har. Att då låta en säljare dela vidare något som kommer från företagskontot blir kontraproduktivt.

Detta betyder inte att ett företagskonto saknar värde, tvärtom – det finns många områden och ämnen där det är bättre att företaget kommunicerar först och mest. Det viktiga är att skapa effektiva processer för att få mesta möjliga ut av aktiviteter i sociala medier, och det kan innebära att olika områden och budskap hanteras på olika sätt.

 

4. Utbilda dina medarbetare

Sociala medier är i grunden byggda för individer, därför blir medarbetarna en nyckelfaktor för att ett B2B-företag ska lyckas i sociala medier. På olika sätt. Säljare arbetar med dem i social selling, experter och specialister använder dem för att dela kunskap och bygga tankeledarskap, alla bidrar till att stärka varumärket och lyfta employer branding.

Men inget av detta sker automatiskt – för att lyckas med detta behöver du både utbilda dina kollegor i hur sociala medier fungerar i ett professionellt perspektiv och göra det lätt för dem att agera.

 

5. Tala till känslorna

Det är ett klassiskt missförstånd inom B2B-marknadsföring att alla budskap ska vara rationella och faktaspäckade. Vilket betyder att de flesta B2B-företag arbetar med budskap och innehåll som talar till mottagarens rationella och logiska sidor.

Men att vi köper något för företagets räkning betyder inte att vi slutar bry oss om eller reagera på emotionella budskap. Därför är det viktigt att använda storytelling och andra sätt att förmedla budskap som talar till känslorna – inte minst i sociala medier, där den sortens budskap verkligen går fram.

Med andra ord, tänk mer som Apple gjorde i den här videon när du vill nå dina målgrupper i sociala medier:

 

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med utbildning och träning. Eller med planering och strategi och förstås även genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Fem enkla tips som gör B2B-företag bättre på sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.