Facebook testar Twitter-poster och nya företagssidor på desktop

Två nyheter de senaste dagarna handlar båda om att Facebook håller på att förändra sitt utseende. Dels genom att introducera poster som bara syns i nyhetsflödet, dels genom ett nytt utseende för sidor i desktop-läge.

Facebook testar och justerar mest hela tiden, men det här tycks vara två större förändringar:

Nya typer av poster

Enligt The Verge håller Facebook på att testa en ny typ av poster som bara syns i ditt nyhetsflöde, men som inte syns på din tidslinje. Det är med andra ord fråga om uppdateringar som bara existerar en begränsad tid, och som försvinner vartefter nya uppdateringar knuffar ned dem.

Antagandet är att de inte kommer att försvinna helt utan fortfarande gå att hitta via länkar och sökningar. Vidare kommer du att få välja om du vill göra en postning till den här sortens kortlivade uppdatering eller en traditionell som syns på din tidslinje.

Bara en begränsad del av Facebooks användare ser förändringen i nuläget, och det kan dröja innan den rullas ut brett – om den någonsin gör det. Men det går att göra två antaganden:

Detta är ett sätt för Facebook att ge sina användare en möjlighet att kommunicera mer i ögonblicket, så som många gör på Twitter och med det ta än mera aktivitet från den vilsna konkurrenten.

För det andra så kan detta till viss del lösa ett problem Facebook identifierat – att vi delar allt mindre personliga poster. En typ av poster som mer reflekterar vår ”stream of consciousness” kan kanske hjälpa till att vända på den utvecklingen.

Förändring av sidor på desktop

Den andra omgörningen rapporterar Marketingland om. Det handlar om en ny design för Sidor (som i företagssidor t.ex) när man besöker dem på en desktop. Motsvarande förändring för mobil gjordes i höstas.

Förändringen består främst i att knapparna blir mer synliga högst upp, främst call-to-action-knappen, och att bilden överst på sidan blir större.

Så här ser en testsida ut i nuläget (via Matt Navarra, The Next Web):

FBnew

Även de annonser som idag finns längst till höger på en företagssida skulle försvinna i denna omgörning. D0ck inte från användarnas profilsidor. Att Facebook är beredda att släppa dem är kanske ett bevis för hur lite betydelse man lägger vid desktop, när alltmer av trafiken kommer via mobilen.

Det ska bli spännande att se om båda dessa förändringar kommer att rullas ut brett, och vad mottagandet blir.

Stay tuned!

Har du frågor och funderingar kring Facebook, eller sociala medier i stort, lämna en kommentar eller hör av dig via mejl.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att använda sociala medier så kan jag hjälpa er med allt från strategi till genomförande och utvärdering. Kontakta mig direkt för mer information.

 

0 kommentarer på Facebook testar Twitter-poster och nya företagssidor på desktop

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.