Här är statistik om världens största sociala medier-nätverk – Facebook. Lär dig mer om användare, användning och vad som ger engagemang
Ännu mer siffror från Socialpilots utmärkta sammanställning av statistik kring sociala medier. Nu är det dags för Facebook, giganten av dem alla, och jag lyfter upp några intressanta insikter. Det finns mer att hämta i sammanställningen, så gå gärna dit.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Användare
Facebook har över två miljarder användare som är aktiva på månadsbasis. Globalt är 88% av dess mellan 18-29, vilket är bra att hålla i huvudet när du läser att unga flyr Facebook. Då är det unga i Nordamerika och Västeuropa som avses (vilket är de marknader Facebook får störst intäkter ifrån för annonsering, så det är inte oväsentligt). Det är även yngre som delar mest, sett världen över.
Globalt är det något mer kvinnor än män som använder Facebook.
Användning
Facebook är för många ett nätverk man besöker varje dag – 75% av användarna är där mer än 20 minuter dagligen.
Det är fr.a via mobiler och smartphones som användningen sker.
Engagemang
Facebooks användare tittar mer och mer på video, och fr.a via mobiler/smartphones. Det är också det format som delas mest.
Om du vill att din video ska ses, ladda upp den direkt på Facebook. lägg inte en länk till t.ex YouTube.
Även om de flesta företag och organisationer upplever att deras Facebook-sidor får mindre engagemang än tidigare så är det fortfarande 32% av användarna som regelbundet kommenterar mm. Och sidor med få följare kan ha desto större engagemang.
Facebook i Sverige
Enligt Svenskarna och internet använder tre av fyra svenskar (76 %) Facebook någon gång och över hälften (53 %) på daglig basis. Men även om Facebook fortsätter att växa ökar inte den dagliga användningen.
I Sverige är det vanligast att använda Facebook bland 16–25-åringarna. Av de yngsta mellan 12 och 15 år är det betydligt färre som använder Facebook än exempelvis deras föräldrar. Men fler och fler använder Facebook någon gång i varje åldersgrupp, förutom i de åldersgrupper som redan nått en hög andel på över 90 procent.
Kvinnor (78 %) använder Facebook aningen mer än männen (75 %).
Facebook under 2019
Det ska bli mycket intressant att se hur Facebook utvecklas under 2019, både i Sverige och globalt. Nätverket gör en hel del för att reparera sitt skadade rykte efter skandalerna de senaste åren – men det kommer även fram nya avslöjanden som ställer till problem. Och från flera håll i Nordamerika och Europa höjs krav på reglering och ökad kontroll. 2019 blir ett nyckelår för Facebook.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Robert
Pingback: admin