Efter att BBC avslöjat att en stor Facebookgrupp i London såldes säger Facebook att det är förbjudet att köpa och sälja grupper
I takt med att det blivit allt svårare för företag att få genomslag för sitt innehåll på Facebook utan att betala för det så har intresset för Facebook-grupper ökat. Och som ett led i detta har också frågan om man kan köpa och sälja admin-rättigheter till befintliga grupper blivit allt intressantare. Varför starta en ny grupp när man kan köpa en befintlig grupp som handlar om samma tema eller fråga som du vill täcka?
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
I Sverige har så vitt jag vet en sådan händelse rapporterats, när tidningen Elinstallatören köpte Facebookgruppen Elfel, som då hade ca 20,000 medlemmar. Det kan förstås ha hänt vid andra tillfällen.
Facebook slår ned på försäljning
I artikeln skrev BBC att det inte fanns ett uttalat förbud mot att köpa och sälja dessa rättigheter. Men några dagar senare kommenterade Facebook att de tolkar detta som ett brott mot Spam-reglerna, och att det med andra ord är förbjudet att köpa eller sälja admin-rättigheter till grupper:
Facebook says the practice falls under the ”spam” section of its Community Standards rules although there is no specific line that says this.
”We do not allow people to sell site privileges on Facebook, which includes selling admin roles or space on a page or group to display a third-party ad.”.
Facebook har även stängt ned gruppen i London, och uppmanar alla som stöter på liknande situationer att anmäla dem:
”We disabled the account reported to us by the BBC in November and urge our community to report cases like this so we can investigate and take swift action,” a Facebook representative said.
Hur påverkar detta marknadsförare?
Först och främst, om du har haft planer på att köpa en existerande Facebookgrupp så kan det vara läge att hitta en annan lösning. Det Facebook förbjuder är direkta transaktioner, du kan fortfarande kontakta en relevant grupp och kolla om det finns möjligheter att samarbeta.
Detta kan också leda till att fler företag startar egna Facebookgrupper. Även om det är en bättre strategi att gå dit målgruppen redan befinner sig så är det förstås bra om du kan bygga upp någonting eget som är lika relevant. Men då måste ditt företag ha tid och pengar att lägga på detta – för att bygga upp en Facebookgrupp från scratch krävs både tålamod och resurser.
Varför skapa en Facebookgrupp över huvud taget? Jag skrev om detta tidigare i år – här kan du läsa den artikeln. Den viktigaste orsaken är att Facebookgrupper samlar ett stort (eller litet) antal människor med gemensamma intressen på samma ”plats”. Genom att skapa eller vara närvarande i en grupp når du de som har ett stort intresse för något som rör ditt företag – er bransch, de lösningar ni har eller viktiga frågor ni driver.
Som jag ser det kommer Facebook-grupper att fortsatt vara mycket intressanta, och jag ser inte Facebooks tuffare attityd som ett problem. Snarare tvärtom, de månar om gruppformatet och ser till att det inte missbrukas.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Tobbe
Pingback: admin
Pingback: Maggan
Pingback: admin