Det blir allt svårare för företag att få genomslag för sitt innehåll på Facebook utan att betala för det. Och annonser är sällan det bästa sättet att skapa interaktioner med de målgrupper vi vill nå. Men det kan däremot en Facebook-grupp vara.
När du tänker på Facebook-grupper idag är chansen stor att det första som dyker upp är grupper skapade kring olika intressen, geografiska områden eller viktiga frågor. De flesta företag har inte valt att starta Facebook-grupper kring ämnen och frågor som de har fokus på. Men i takt med att det blir allt svårare att få synlighet på Facebook utan att betala för det och det är svårt att skapa engagemang kring poster som dina följare upplever som reklambudskap blir den vanliga företagssidan en mindre värdefull kanal.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Generellt tillhör aktiviteter i grupper de saker vi lägger mest tid på, enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2017:
Fördelarna med en grupp
Facebook skapade grupp-formatet som ett sätt att göra det enklare för människor med gemensamma intressen att komma samman, och det är precis så ett företag kan använda dem också. Genom att skapa en grupp kan du samla de som har ett stort intresse för något som rör ditt företag – er bransch, de lösningar ni har eller viktiga frågor ni driver.
Inlägg och diskussioner i gruppen syns för alla medlemmar i gruppen (i mer eller mindre hög grad beroende på hur de interagerar med det), det är en stor skillnad från företagssidan. Och användarna är mer intresserade och motiverade att ta del av innehåll och kommentera än på de flesta företagssidor.
Du har även möjlighet att välja olika nivåer av öppenhet eller motsatsen i grupper, vilket kan vara bra om du t.ex vill att enbart utvalda personer ska kunna vara med. T.ex VIP-kunder, viktiga nyckelpersoner inom din bransch osv.
Nytta för mottagaren
Precis som i allt annat du gör i sociala medier måste det finnas en tydlig nytta för mottagaren med gruppen. Med andra ord, om du vill få medlemmar (och inte minst få dem att stanna) måste du sköta gruppen på ett sätt som tilltalar dem.
Nytta bör genomsyra allt du gör, från vad gruppens tema och fokus ska vara till vilket innehåll du postar där (och låter andra posta). De flesta framgångsrika Facebook-grupper har uppstått kring ett gemensamt intresse – fredagsmys, trädgårdsodling, filmgenrer mm – så därför kan det vara klokt att gruppen ditt företag står bakom också utgår från ett intresse eller en viktig fråga.
Posta innehåll som har ett värde för dem, skapa tillfällen till diskussion eller annat som tilltalar dem. Därför är det viktigt att ha en genomtänkt plan med varför du skapar gruppen, vilka du vill få med i den och vad som ska hända i den.
Du behöver även moderera gruppen aktivt, så att det t.ex alltid är en bra ton och utbytet fungerar. Om du väljer att alla poster ska godkännas av admin måste du snabbt släppa igenom dem. Det är även viktigt att titta på aktiviteten hos medlemmar så att ingen spammar eller uppför sig illa.
Utmaningar
Om du överväger att starta en grupp kring ett område ditt företag vill driva så finns det ett par utmaningar som måste lösas. Den första, och mest självklara, är att det måste finnas tid avsatt för den som ska administrera gruppen. Gör det inte det är risken stor att frågor inte besvaras, diskussioner får gå omodererade och att poster läggs upp oregelbundet. Alla tre sakerna leder till att gruppen inte utvecklas väl.
Det måste även finnas en tydlig intern överenskommelse om att gruppen ska tillföra värde till medlemmarna, inte spamma dem med erbjudanden eller köpuppmaningar. Såvida det inte är en grundläggande del av varför gruppen finns kommer det knappast att uppskattas av medlemmarna.
Transparens
Företag som startar grupper på Facebook bör vara mycket tydliga med att de står bakom. Det går att starta gruppen direkt från företagssidan, vilket är en fördel – oavsett om du gör det eller startar den på annat sätt får det inte finnas någon oklarhet om vem som är avsändare. Man ska som medlem kunna förstå varför gruppen finns, och kunna värdera det som postas i den utifrån vem det kommer ifrån.
Köpa befintliga grupper
Ett alternativ till att starta en egen Facebookgrupp kan vara att försöka köpa en befintlig grupp som handlar om samma tema eller fråga som du vill täcka. Jag har bara hört om att detta skett en enda gång, när tidningen Elinstallatören köpte Facebookgruppen Elfel, som då hade ca 20,000 medlemmar.
Så vitt jag förstår krävs Facebooks godkännande för en sådan transaktion, men det ska vara fullt tillåtet. Ifall det är värt att göra det är svårt att svara på generellt. Jag kan tänka mig att intresset ökar om det fortsatt är så att det är större synlighet för poster i en grupp än generellt på Facebook.
Sammantaget är mitt tips till dig att titta närmare på och utvärdera om en grupp kan vara ett relevant sätt att nå utvalda målgrupper. En bra början kan vara att undersöka vad som finns inom det område eller fråga du vill täcka. En annan viktig fråga att ställa tidigt är om ni har tillräckligt med tid och resurser för att kunna göra det bra.
Jag har själv startat en Facebook-grupp, öppen för dem som prenumererar på mitt nyhetsbrev. Där delar jag länkar och information kring sociala medier, content marketing, digital utveckling mm. Är du nyfiken på den så börja med att prenumerera.
Har du egna erfarenheter av att driva en Facebook-grupp för ett företag? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i en kommentar.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Därför ska ditt företag starta en Facebook-grupp