Citat som inspirerar och irriterar i sociala medier

Innehåll och poster förändras rejält på LinkedIn – på gott och ont. Utifrån en krönika i Resume skriver jag om varför jag delar mer microcontent där, t.ex citat.

Amanda Oxell har skrivit en kul och läsvärd krönika i Resume om den utveckling som sker just nu på LinkedIn, i alla fall i Sverige. Hon identifierar fyra kategorier av poster som blivit allt vanligare:

Den privata uppdateringen
En uppdatering som ofta handlar om hur någon har varit rökfri i 11 veckor, har börjat gå på yoga varje morgon mellan 05.30 och 7.30, slutat äta gluten eller kanske köpt ett hus. Privata uppdateringar som inte har någon koppling till något faktiskt verksamhetsområde eller bransch.

Citaten
Goda råd kommer ofta i form av citat. ”Genom medkänsla kan vi lösa många problem och erfara sann glädje och frid”. Om man vill levla upp ytterligare så finns det ju de som sprider citat de själva hittat på (”var inte en kotte i en gran, var själva skogen”) och sedan citerar sig själva genom att lägga in texten i en bild och avsluta med ”- Olle Olsson, marknadsförare”.

De öppna frågorna
”Hur började du din dag idag? Jag svarar på alla kommentarer”.

De gripande historierna med sensmoralen i slutet
Är det bara jag som undrar hur Per Holknekt konstaaaaant hamnar i situationer som ALLTID avslutas med en rörande lärdom om livets stora frågor?

Jag håller med om kategoriseringen, och den mer övergripande vinkeln – att LinkedIn just nu gynnar de som delar och interagerar mycket genom att ge dem ännu mer synlighet, men att detta snabbt kan förändras. Samt att det alltid är värt att reflektera över vad man vinner med ökad synlighet kontra vad man kan förlora.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Utvecklingen bort från länkar

Den andra av Amandas fyra kategorier stämmer rätt väl in på en typ av innehåll jag själv delar allt oftare på LinkedIn, Instagram m.fl – citat som inspirerar eller väcker tankar. Och jag har både citerat mig själv samt lagt visdomsorden på en bildbakgrund. Så jag tänkte bjuda på en alternativ syn på värdet av dem och den synlighet de ger.

Det sätt som jag vanligtvis har använt sociala medier professionellt är främst att dela länkar till innehåll jag eller andra producerat, samt förstås att interagera kring detta innehåll och diskutera olika frågor. Så tror jag många andra också använder sociala medier.

Detta är fortfarande ett giltigt sätt att arbeta, men en tydlig förändring på senare år är att benägenheten att klicka på länkar och lämna det sociala flödet för någons webbplats eller en nyhetssajt har minskat. Den främsta orsaken till detta är att alla de sociala nätverken arbetar flitigt på att vi ska stanna kvar, t.ex genom att göra det lättare att publicera innehåll direkt på deras plattformar oavsett om det är text eller video.

En annan förändring är att de flesta av oss generellt har mindre tid att ta del av mer omfattande innehåll, text eller video, och ofta föredrar något som går snabbt att interagera med.

Det är ur denna utveckling som micro-content, den lilla infografen, en talande bild eller …just det.. det relevanta citatet, har fått sitt genombrott.

Citatets styrka

Jag är i hög grad aktiv i sociala medier för att visa på min kunskap och kompetens inom vissa områden – content marketing, digital strategi, sociala medier osv. Det kan jag dels göra genom att dela relevanta länkar, egna eller andras. Men även om en del av min målgrupp kommer att ta del av dem så vet jag att en annan del aldrig kommer att klicka på en länk. Hur kan jag nå fram till dem?

Ett sätt är att hitta ett citat som förhoppningsvis talar till dem, och på så sätt bygga på deras bild av mig. Jag använder detta t.ex på LinkedIn genom att varje vecka dela vad jag kallar en tanke-startare. Den kan se ut så här:

Och ibland citerar jag mig själv:

 

Jag gör alltså detta därför att den ”gamla” logiken om att bygga genomslag mest genom att dela länkar inte längre gäller. Min tro är att vi mer måste lära av influencers och arbeta med varje social kanal utifrån dess egen styrka och karaktär. Vi måste skapa ett ekosystem av innehåll som i hög grad lever direkt på plattformarna samtidigt som vi producerar det på ett sätt som bli kostnadseffektivt. Och där målen blir såväl att driva trafik till egna sajter (om det är relevant) som att underhålla vår närvaro i de sociala kanalerna.

Förändringen av LinkedIn

Jag tycker som sagt att Amanda Oxells krönika var träffsäker, och jag håller med om hennes kategorisering. Jag tror även att utveckling hon pekar på har kommit för att stanna – och att det då precis som hon säger är oerhört viktigt att vara relevant om du inte ska irritera dina följare.

Däremot håller jag inte med henne när hon skriver att ”möjligheten till räckvidd för ditt personliga varumärke har lockat fram en klick av extroverta personligheter som inte följer de sociala koder som tidigare gällt för det professionella nätverket. ”Kändisar”, entreprenörer, VD:ar, mellanchefer, personliga tränare och livscoacher har med ens börjat jaga likes och följare. Genom att lägga upp statusuppdateringar av en typ som tidigare inte varit så vanliga. Och som dessutom (bli inte arga nu) gör åtminstone mitt nyhetsflöde irrelevant och jobbigt att scrolla igenom.”

Det som kändisarna, mellancheferna m.fl gör idag tror jag kommer att bli ännu vanligare på LinkedIn. Därför att det är innehåll som majoriteten användare vill dela och ta del av. Parallellt med detta kommer förstås andra beteenden att finnas kvar och vi kommer att använda avfölja-funktionen allt oftare framöver. Jag skriver mer om detta i en artikel som kommer nästa vecka.

Vad tror du? Lämna en kommentar eller mejla mig

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier eller content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Citat som inspirerar och irriterar i sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.