Ska man inte publicera innehåll på andra plattformar, t.ex sociala medier som LinkedIn, om det redan finns på den egna sajten? Jag tycker man ska göra det och förklarar här varför.
Jag publicerade nyligen en bloggpost på LinkedIn, Hur ofta ska man posta i sociala medier, som sedan tidigare finns på min egen sajt. Här kan du se den på LinkedIn och här kan du se den på staunstrup.se . En av kommentarerna jag fick på LinkedIn ifrågasatte om man ska göra detta, det vill säga posta innehåll som redan finns på en annan plattform.
Mitt svar på detta är ja, det ska man definitivt göra så länge som det inte handlar om duplicering av innehåll i samma kontext – som två likadana poster på t.ex LinkedIn eller samma post på två webbplatser. Uppdatering: Som Deeped säger i en kommentar nedan: gör det inte på två plattformar som båda indexeras av Google. Då skjuter man sig själv i sökbenet. Det är en tydligare beskrivning än min.
Detta av tre olika skäl:
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Nå olika målgrupper
När jag väljer att publicera en post som redan finns på min sajt, som i detta fall, så är det för att jag genom att göra det når en annan grupp potentiella läsare. Av de som läser min post på LinkedIn är det sannolikt mycket få som ens vet att jag har en sajt eller som har läst någonting på den.
Och även om de vet vem jag är så är sannolikheten för att de redan ska ha läst min post mycket liten. Den ström av innehåll som når oss i olika sociala och digitala sammanhang varje dag gör att det är omöjligt att vi ska kunna se allt, och än mindre att vi ska kunna läsa eller titta på allt.
Istället är det rimligare att se olika plattformar som just möjligheter att nå olika målgrupper. Och genom att publicera samma innehåll där vid olika tillfällen ökar dessutom våra chanser att de vi vill nå faktiskt ska få syn på det.
Nå samma målgrupp vid olika tillfällen
Även om ditt företag i stort sett har samma målgrupp på olika plattformar – högst osannolikt – så är ändå chansen att de ska vara mottagliga för vad du har att säga vid just det tillfället när du säger det liten. En gammal sanning inom kommunikation är att ett budskap måste upprepas flera gånger, via olika kanaler, för att verkligen landa hos de du vill nå fram till.
Konsekvensen av detta blir att dina möjligheter att nå fram till din målgrupp via en plattform de befinner sig på, ökar om du använder samma innehåll flera gånger.
Mesta möjliga användning
Min sista poäng är att det helt enkelt handlar om effektivt innehållsarbete att dela samma innehåll flera gånger. Om du har investerat i en artikel eller film så vill du få ut det mesta möjliga av den. Till en början genom att använda den i så många egna kanaler som möjligt. Men även genom att använda den i köpta eller förtjänade medier. En bloggpost på LinkedIn lever i gränslandet mellan ägd och förtjänad kanal så den stämmer väl in.
Andra tänkbara plattformer för publicering jag hade kunnat välja är Medium och Facebook (deras anteckningsverktyg). Och det är mycket möjligt att jag på sikt kommer att lägga upp samma post även där.
Så här tycker jag att de flesta personer och företag borde arbeta. Det är sannolikt så att vår målgrupp har mindre koll eller intresse för vad och var vi postat tidigare än vi vill tro. Och vi har all anledning att göra vårt bästa för att se till att vårt innehåll når dem i så hög grad som möjligt.
Har du frågor eller funderingar kring spridning av innehåll, i t.ex sociala medier? Lämna en kommentar eller mejla mig
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll i sociala medier eller med content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig för mer information.
Pingback: Deeped
Pingback: admin