Här är tio saker jag fick med mig från 2017 års version av världens största konferens om native advertising.
I veckan som gick ägde årets upplaga av konferensen Native Advertising Days rum i Berlin. Under två packade dagar samlades publicister, företag, teknikleverantörer och byråer för att lyssna till intressanta presentationer, dela ut priser till varandra och förstås nätverka. Över 400 personer från mer än 30 länder.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Här är några insikter jag gjorde kring läget för native advertising så här i slutet av 2017:
1. Både företag och publicister tror på native
Jesper Laursen, grundare av Native Advertising institute, inledde konferensen och visade lite siffror från färska undersökningar. Det var tydligt från dem att både marknadsförare och medier fortfarande ser positivt på native advertising och tror att det kommer att bli en allt större del av investeringar respektive intäkter
2. Vill du ta steget in i native – bygg på något som redan finns
Jeppe Madsbad Lauritzen, Nordic Marketing Director på Santander, berättade om hur de tog steget in i native advertising och content marketing. Huvudkontoret i Spanien hade ordnat ett besök från Formula 1-stjärnan Kimi Raikonnen, och nu gällde det att göra det mesta möjliga av det.
Tillsammans med danska Ekstra-bladet tog man fram native-innehåll som kopplade ihop stjärnans besök med de billån som var ett huvudspår för Santander. På så sätt fick man mycket mer ut av både besöket och även sina marknadsföringsinsatser. Nu satsar Santander hårt på både native och content marketing över hela Norden.
3. Att förstå plattformen är avgörande
Flera presentationer tog upp hur viktigt det är att förstå plattformen – alltså var innehållet kommer att synas någonstans. En av dem som gjorde det bäst var Johan Rikner, grundare av N365, som visade hur de lyckades få bättre genomslag på Facebook för en video om att göra hamburgare än Volvos första reklamfilm med Zlatan. Många företag och byråer tror fortfarande att det räcker med att köra video som tagits fram för traditionella linjära kanaler, och det är ett allvarligt misstag.
4. Lär dig verktygen – och se till att du äger dem
Mikkel Kruse, Head of Paid Media på Brandmovers, gjord en djupdykning ned i Facebooks annonsverktyg, särskilt Power editor. Den ger stora möjligheter att testa vad som fungerar bäst, i kombinationer av bilder, text och call to action. Ett betydligt mer grundläggande tips var dock att se till att ditt företag äger sitt eget annonskonto på Facebook. Det finns fortfarande många företag som inte har koll på detta, istället är en det en byrå som sitter på kontot.
5. Anpassa native-innehåll till sociala medier
Hannah Meium från DDB i New York pratade bl.a om vikten av att anpassa innehåll som tas fram för en mediesajt till vad som fungerar bäst i sociala medier. Hon visade flera exempel på detta, bl.a ett från försäkringsbolaget State Farm, som använt två atleter i sin native, men även tagit hjälp av idrottsmännens egna sociala medier för att få ut innehållet – och då anpassat för vad som fungerar där:
6. Slå av på takten och få bättre resultat
En av de främsta inom B2B-marknadsföring, Jason Miller från LinkedIn, avrundade dag ett med att rekommendera att vi skulle ta fram mindre men bättre innehåll. Så hade han och hans team valt att göra, och det har gett bra resultat. Här är lite siffror kring skillnaden som Jason delade:
7. Ta hjälp av sanningen (på mer än ett sätt)
Först ut dag två var Melanie Deziel, som många känner bäst som hjärnan bakom en av de bästa native-artiklarna någonsin, Women inmates som Netflix körde i New York Times. Hon kom med många konkreta tips kring hur fr.a företag kan tänka för lyckad native, bl.a det här smarta sättet att använda sanning (truth) – det är både en påminnelse om vikten av äkta berättelser och en listig akronym för bra berättande:
8. Native advertising fungerar
New York Times var tidigt ute att arbeta med native advertising, eller branded content som de kallar det. När Lauren Reddy från deras studio, T Brand, pratade passade hon på att ge ett antal skäl varför native är ett av de bästa sättet att nå en målgrupp – det ger användarna vad de vill ha, det stannar kvar i minnet och det hjälper till med både försäljning och varumärkesbyggande:
9. Lär dig tekniklandskapet
Precis som för marknadsföringen i allmänhet är en viktig del av native advertising den teknikutveckling som pågår. Chad Pollit, känd expert inom digital marknadsföring, har ägnat det senaste året åt att kartlägga utvecklingen, och nu gick han igenom den ur flera perspektiv – publicister, företag och byråer. Han utlovade att den här infografen snart kommer att uppdateras – och underströk hur viktigt det är att vi lär oss vad som händer inom teknikutvecklingen:
10. Lär dig reglerna
Bland de sista talarna dag två var Annie Granatstein från Washington Posts Brand studio. Hon visade flera intressanta exempel på vad de gjort, och delade även med sig fem användbara regler för att ta fram bra berättelser: Förflytta besökaren – Använd originaldata – personalisera – utvidga din publik – använd tidsandan
Där har du mina 10 snabba lärdomar från Native Advertising Days 2017. Jag återkommer med några djupdykningar framöver.
Men priserna då – vem vann priser för årets bästa native? Här hittar du allt om det. Grattis till Bonnier Brand Studio, Schibsted Content Studio samt KIT, som alla tre finns med bland pristagarna.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med native advertising eller digital marknadsföring i allmänhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på 10 snabba insikter från Native Advertising Days 2017