11 saker du ska berätta för din VD om digital utveckling

Jobbar du på ett företag som halkar efter i den digitala utvecklingen? Här är 11 saker du behöver tala om för VD och de andra i ledningen.

En ny undersökning visar att svenska företag halkar efter i den digitala utvecklingen gentemot internationella företag. ”Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan” säger Bearingpoint som gjort undersökningen enligt Dagens Handel.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Detta är inte första gången vi hör om att svenska företag, av alla storlekar, halkar efter i digital kompetens och innovation. Särskilt i den högre ledningen och styrelsen har det tidigare rapporterats att den digitala kompetensen är låg.

Om du jobbar i ett företag som inte hänger med i den digitala utvecklingen så har jag ett förslag på 11 saker du borde se till att din ledning får upp ögonen för:

1. Det är inte digitalisering att köpa in ett nytt verktyg

Många företag gör misstaget att tro att det räcker med att köpa in t.ex ett nytt CRM-system, eller ännu hellre ett CEX-system för att vara igång med sin digitala utveckling. Men verktyg allena kan inte lösa den utmaningen, det handlar i ännu högre grad om att förändra sina processer, utbilda och rekrytera rätt medarbetare och göra om i sin organisation.

Lästips: Total förvirring kring digital utveckling

2. Sociala medier är där svenskarna finns idag – i alla sammanhang

I många ledningsgrupper och styrelser sitter personer som antingen inte använder sociala medier, eller bara gör det i mycket begränsad utsträckning. För deras egen del är detta ok, men de gör tyvärr misstaget att tro att sociala medier spelar lika lite roll för de flesta andra människor. Så är inte fallet – alla undersökningar visar att vi spenderar mer och mer tid där.

Lästips: Svenskarna och internet 2017 – nio spaningar

3. Digitaliseringen har gett kunderna makten – slutgiltigt

Många företag tycks fortfarande tro att de kan bestämma över vad kunden ska känna till eller när något ska ske. Men sanningen är att via sök, sociala medier och olika communities har kunden den totala makten att lära allt om ett företag och börja sin köpresa var som helst och när som helst.

Lästips: Fast i det förflutna

4. Alla branscher kan disruptas

Det spelar ingen roll hur särpräglad den bransch ditt företag befinner sig i är, den kan fortfarande omvandlas i grunden av digitalisering. Orsaken är att den digitala förvandlingen ofta struntar i existerande strukturer och processer – där det är dyrt att förändra – och istället går på t.ex slutkundens upplevelse (Netflix) eller ställer branschlogiken på huvudet (finanssektorn).

Lästips: Why Netflix is a big threat to your company

5. Det finns ingen del av våra liv som inte har en digital dimension

Tiden när vi delade upp vår tillvaro i fysisk verklighet kontra digitalt ”surfande” är förbi – och därmed går det inte längre för företag att bara leva i en fysisk värld. Alla ditt företag har kontakt med – kunder, partners, media, medarbetare – finns i en digital värld och förväntar sig att ni ska finnas där också. För att lösa deras problem, för att enkelt kunna kommunicera med, för att enkelt kunna utveckla lösningar tillsammans med.

Lästips: Allt en smartphone har ersatt och några saker den kan komma att göra

6. Det nya medielandskapet har helt andra regler

I många styrelser och ledningsgrupper är det fortfarande viktigare att se företaget eller det egna namnet i de stora tidningarnas debatt- och ekonomiavdelningar. Men det inflytande man har via dem är starkt begränsat om det inte gäller politiker och mediafolk. Den stora majoriteten svenskar läser inte DN Debatt, men de har koll på vem Jocke och Jonna är eller följer Vi som gillar fredagsmys och Newsner på Facebook.

Lästips: Vem har mest makt i svenska digitala kanaler 2017

7. Internet of things går långt bortom kylskåp som beställer mjölk

När vi pratar om sakernas internet fokuserar vi gärna på en eller ett par saker – kylskåp som handlar mat eller bilen som själv ringer verkstan – men den digitala utvecklingen kommer att innebära mycket mer omfattande förändringar än så. Stora aktörer som Amazon, Microsoft, Google och Apple håller på att utveckla AI-drivna lösningar som via röstinteraktion och ständig inlärning kommer att ta hand om hela vår tillvaro – och detta oavsett var vi är eller vad vi gör. Var passar ditt företag in i den utvecklingen?

Tittips: Hyper-reality, what marketing may look like in the future:

8. Kultur och maktstrukturer hotar företagets överlevnad

Vid sidan av ledningens brist på kunskap så är trångsynta kulturer och grupperingar som till varje pris ska hålla fast vid sin maktposition de största hoten mot digital utveckling – och därmed i slutändan mot hela företagets framtid. Det är viktigt att ledningen sätter igång olika initiativ, men lika viktigt att de skapar en kultur som förstår och bejakar digital förändring samt att de är villiga att organisera om och bryta upp förlegade maktstrukturer.

Lästips: Svenska företag inte redo för digital darwinism

9. Den digitala resan börjar internt

Utbildning och kompetensutveckling är två hörnstenar i digital förändring, men minst lika viktigt är att ställa om organisationens egen användning av digitala lösningar. Ditt företag kommer aldrig att kunna leverera de nytänkande lösningar som era kunder vill ha om ni inte själva testar lösningar och hela tiden förenklar och utvecklar de egna digitala miljöerna. Det kommer dessutom att bli allt svårare att rekrytera och behålla medarbetare om den interna digitala miljön släpar efter.

Lästips: Digital transformation börjar i vardagen

10. Förändringar kräver mandat

Lösningen för många företag när de vill börja en digital förändring är att rekrytera personer med kompetens för detta utifrån. Det är en jättebra idé, men inte om den realitet som väntar dem är att de helt saknar mandat att börja förändra saker. Samma sak om ledningen t.ex utser en Chief Digital Officer eller liknande – jättebra, men då måste det göras helt klart att hen är den som styr förändringen.

Lästips: En snabbare häst hjälper inte ditt företag att överleva

11. Digitaliseringen kräver nya allianser och nya rekryteringar

Med digitalisering skapas nya samarbetsmöjligheter -. och det gäller att ta vara på dem. Titta på AirBnB som nu även erbjuder tillgång till arbetsplats. Eller Volvo som ordnar leveranser till bakluckan. Att stanna kvar i gamla strukturer och inte se de nya möjligheter som öppnar sig kan vara förödande. Analysera vilka möjligheter digitalisering ger, och agera på dem. Gör en snabb pilot istället för att spendera månader med planering.

Lästips: Fem sätt att komma igång med digital transformation

 

Där har du de 11 sakerna du ska prata med VD om. Förhoppningsvis lyssnar hen och resten av ledningen så ni kan börja den digitala resan helhjärtat.

Saknar du något? Lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital utveckling? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på 11 saker du ska berätta för din VD om digital utveckling

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.