Hur ska företag tänka när de jobbar med influencers? Här är fem tips från en av Sveriges mest kända påverkare, Anitha Schulman.
Jag pratade nyligen på samma konferens som Anitha Schulman. För dig som inte känner till henne är Anitha Schulman bl.a bloggare och entreprenör. Hon har en bred närvaro i sociala medier och är även aktiv i flera podcasts.
Hon är med andra ord just den sortens påverkare som många företag vill samarbeta med, och detta var även någonting hon tog upp i sin presentation. Så efteråt bad jag henne om tre tips till företag som vill arbeta med influencers (eller bli bättre på att göra det). Svaret kom nästan med vändande mejl, och bestod av (tycker jag) fem matnyttiga och konkreta tips:
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Anithas tips
1. Låt influencerns språk ljuda genom ”annonsen” alt budskapet så trovärdigheten ökar. Influencern har en kommunikation som målgruppen känner igen.
2. ARU-säkra inlägget. Sponsorskap ska tydligt synliggöras och adresseras tidigt i inlägget.
3. Gå inte bara på de största kontona utan de som är mest relevanta för produkten. Gör smarta samarbeten
4. Jobba rörligt, men inte fööör tv-snyggt.
5. Tänk på att sociala medier har ett eget visuellt uttryck.
Använd dem så här
De här tipsen är alla precis sådana som ett företag har stor nytta av att följa. Jag tänkte förtydliga lite kring det jag tycker du ska ta med från dem:
Influencern har en egen röst
Det händer alldeles för ofta att företag försöker ändra på vad en influencer säger eller hur hen säger det. Vad man gör då är att peta på exakt det som har gjort påverkaren intressant från början – förmågan att hitta en kommunikation med sin målgrupp. Om du försöker få en influencer att låta som ditt varumärke så går själva poängen med att jobba med influencers förlorad.
Samma sak förstås om du ger påverkaren detaljerade instruktioner om vad som ska hända i bild eller film – det är också något du ska överlämna till dem. Framgångsrika samarbeten med influencers handlar om att ge dem frihet att vara sig själva.
ARU-säkra inlägget
Bryt inte mot marknadsföringslagen genom att inte vara tydlig med att det är ett sponsrat inlägg eller en annons påverkaren gör. Det finns tydliga regler – följ dem. Influencers of Sweden har en bra genomgång om detta här
Smarta samarbeten
Det här är en jätteviktig poäng. Det är inte säker att de påverkare som har flest följare är de som ger dig bäst utdelning. Börja med att slå fast vad du vill uppnå genom att arbeta med en influencer. Jag skrev om detta nyligen.
Jobba rörligt
Video och inte minst livestreaming via t.ex Facebook Live är de snabbast växande formaten, så se till att du drar nytta av det. Men gör det inte för polerat, för då är risken att du tappar bort din målgrupp.
Eget visuellt uttryck
För varje sociala medier-kanal finns det visuella uttryck som fungerar bättre, och det går inte att posta samma sak överallt. Influencers lägger ned mycket tid på att anpassa sitt innehåll till de olika kanaler de är aktiva i. Detta måste företag som vill jobba med påverkare lära sig – och det är dessutom något de har nytta av att förstå i sin egen kommunikation.
—
Har du frågor eller funderingar kring influencer marketing – lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med influencers tillsammans med t.ex content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Jobba med influencers – 5 tips från Anitha Schulman