B2B-marknadsföringen utvecklas snabbt, och det finns många olika delar av det som känns viktiga. Men vi hinner inte med allt – det gäller att välja och fokusera. Här är mina fem tips på vad du ska lägga tid på 2020
Om du jobbar med marknadsföring inom B2B misstänker jag att du redan har en massa saker du vill kunna eller bli bättre på, så har du verkligen nytta av ännu en artikel som handlar om vad du måste kunna? Ja, jag tror det – därför att det finns en mängd ämnen och områden som är viktiga att känna till, men några är mer avgörande än andra. Så min förhoppning är att den här artikeln hjälper dig att bli mer fokuserad.
Här är mina fem val av områden som jag tycker du ska lära dig mer om och integrera i ditt arbete under 2020:
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Account Based Marketing (ABM)
Vad det är: Account Based Marketing är ett arbetssätt där marknadsförare och säljare arbetar tätt tillsammans mot utvalda kunder eller prospects (account) för att vinna affärer eller utvidga dem. Fokus ligger ofta på de företag som kan generera mest intäkter eller på annat sätt är strategiskt viktiga, och arbetet går ut på att identifiera de här utvalda företagen och sedan skapa innehåll och genomföra aktiviteter som adresserar just deras behov eller situation. Detta istället för att generera en stor mängd leads som guidas genom en köpresa.
Varför det är viktigt: För B2B-företag med komplexa affärer och ett avgränsat antal kunder för de stora affärerna fungerar traditionell demand och lead generation mindre bra. Istället krävs att sälj och marknad jobbar tätt ihop för att nå olika beslutsfattare, adressera konkreta utmaningar och visa hur den egna lösningarna passar in i kundens arbete och strategier.
Läs mer: Fem skäl varför B2B-företag ska använda ABM
Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken
Video
Vad det är: Vi konsumerar allt mera video, och vi gör det i olika former – från korta klipp och GIF:ar till långa utbildningar och berättelser. Rörligt innehåll blir en allt viktigare del av all kommunikation – även för B2B-företag.
Varför det är viktigt: Det är fortfarande många marknadsförare och företag som ser produktionen av video som något stort och omfattande som kräver hög budget och externa leverantörer. Men det är bara en delmängd av allt rörligt innehåll som faller inom den kategorin. Minst lika viktigt är att snabbt kunna producera enkla videos för främst sociala medier. Och att kunna skapa olika versioner av rörligt innehåll, anpassat till de olika kanaler det kan användas i.
Läs mer: 5 typer av video för B2B-marknadsföring som är enkla att göra
Influencer marketing
Vad det är: Du identifierar nyckelpersoner inom din bransch eller industri som har hög trovärdighet och stor kunskap, och samarbetar med dem för att få ut ditt budskap. Ibland har de egna plattformar, ofta hjälper du dem att nå synlighet.
Varför det är viktigt: Grunden för influencer marketing är att mottagarna hellre lyssnar till kunniga individer än anonyma företag. I B2B är dess individer inte kändisar utan experter med djup kunskap och stort engagemang. Enligt en undersökning från Demand Gen så föredrar 95% av tillfrågade B2B-köpare ”credible content from industry influencers”, och det är här som nyckeln till varför influencer marketing är så viktigt för B2B-företag. Det är ett av de bästa sätten att faktiskt nå fram till målgruppen och förvandla dem till köpare.
Läs mer: B2B influencer marketing har fortfarande stora möjligheter
Marketing automation
Vad det är: Marketing automation (MA) är att ta hjälp av olika verktyg för att systematiskt kunna bearbeta kunder och prospekts med relevant information under deras köpresa. Verktygen kan hjälpa dig med allt från att skapa nyhetsbrev som skickas ut till hela eller delar av din kunddatabas till att bygga upp segementerade flöden av information som guidar mottagaren framåt på olika sätt. De flesta MA-system är idag integrerade med CRM-system för att sammanföra kunskap och interaktioner.
Varför det är viktigt: All försäljning inom B2B, oavsett om det handlar om enkla eller komplexa produkter, ske i form av en köpresa. Det betyder att du måste kunna leverera relevant information till olika intressenter i flera steg, och i den takt som de är beredda att ta emot den. Dessutom sker ofta fördröjningar eller bortfall från köpresan, och då krävs särskilda flöden för att inte tappa bort kunden helt. Allt detta är omöjligt att sköta manuellt, och det är därför du ska fokusera på att skaffa dig ett bra marketing automation-system.
Men kom ihåg: Marketing automation är inte ett självspelande piano – det är fortfarande du som måste bygga upp flödena, skapa innehållet som ger resultat, och bevaka att allt fungerar. Det räcker inte att investera i ett system, du måste även rekrytera rätt medarbetare eller utbilda internt för det samt sätta av tid och budget för arbetet.
Content/Inbound marketing
Vad det är: Content marketing och inbound marketing är metoder för att jobba strukturerat och systematiskt med värdefullt innehåll för att nå din målgrupp. Du skapar innehåll som guidar dem framåt mot t.ex ett köp eller en kontakt med en säljare. Ditt mål är att leverera relevant innehåll som leder till handling.
Varför det är viktigt: Många företag producerar mycket innehåll, men det är inte alltid strukturerat och utformat för att leda till en handling. Om ditt företag är ett av dem finns det mycket att hämta från både content marketing och inbound marketing. I allt från planering och produktion till spridning och uppföljning. Samt förstås optimering och mätning. Det ger dig möjligheten att arbeta mer genomtänkt och dessutom kunna visa på tydliga resultat.
Tänk på det här: Börja med att sätta en ordentlig strategi, du hittar ett förslag här.
Där har du de fem områdena jag tycker känns mest väsentliga att lägga tid och kraft på under 2020. Vad tycker du – saknar du något eller några?
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll i olika former? Jag kan hjälpa er med allt från planering och produktion till att sprida det rätt och följa upp resultat. Oavsett om ert fokus är på Content eller Inbound marketing, Account based marketing eller innehåll för sociala medier kan jag bidra till ökad effektivitet och bättre genomslag. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Fem områden B2B-marknadsförare behöver fokusera på 2020