Marketing automation är ett hett ämne inom marknadsföring, inte minst för B2B-företag. Vad är viktigt att veta, och vad ska man tänka på? Jag tog hjälp av Felix Langlet på Triggerbee för att få lite svar
Triggerbee har utvecklat en programvara för data-driven marknadsföring, bl.a marketing automation. Jag använder själv deras verktyg i mitt jobb och är mycket nöjd med det.
Nyligen publicerade Triggerbee en uppdaterad version av sin guide för marketing automation. Jag tycker den är utmärkt läsning för dig som vill veta mer i ämnet. Men jag tog även kontakt med Felix Langlet, marknadschef på Triggerbee och även författare av guiden, för att få svar på några ytterligare frågor.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Här har du mina frågor och Felix svar:
1. Vad ska företag som ännu inte börjat med Marketing automation tänka på när de sätter igång?
Det finns några saker som gör startsträckan avsevärt kortare och mindre skumpig.
Först och främst:
Se över din kontaktdatabas och hur den är segmenterad. Många tror att det behövs väldigt mycket data för att komma igång, men sanningen är att en välsegmenterad kontaktdatabas ger alla förutsättningar som behövs för att få en springande start. Första steget här bör vara att rensa upp gamla och inaktiva kontakter, och tagga upp kontakter baserad på t.ex. språk, engagemangsnivå, kunder eller inte kunder, steg i kundresan, osv.
Steg två bör vara att se över sitt innehåll. Marketing automation skiner verkligen när kommunikationen får stå i fokus! Vad är väl automatisk kommunikation om du inte har någonting att säga? 🙂
Du bör åtminstone ha några kundcase och innehåll som riktar sig mot olika typer av kunder.
Till sist bör du också fundera på vilken typ av marketing automation-system du behöver. Vissa system är byggda för en väldigt specifik arbetsprocess, och om man inte är beredd på det kan det resultera i en omställning som i slutändan kostar mer än vad det smakar.
En god idé är att utgå från de system som du redan använder idag, och koppla ihop dem om möjligt.
2. Några vanliga misstag man kan undvika?
Det allra största misstaget är att inte kommunicera med sin målgrupp på rätt sätt när det finns möjligheten till det.
Marknad och marknadsstrategier blir ofta bortprioriterade om de inte omedelbart ger resultat. Det är synd, för om man ser på det mer långsiktigt så är det kommunikationen som skapar relationen mellan kund och företag – oavsett om det gäller B2B eller B2C.
Annars handlar de vanligaste misstagen ofta runt själva automatiseringarna.
Automatiska flöden kan hantera data bättre och snabbare än en människa, men det är också precis det som kan bli en riktig fälla.
Maskiner gör precis vad du säger åt dem att göra, så du måste känna till vad som händer i varje steg av ett automatiskt flöde.
Det är lätt att man hamnar lite i ett moment 22, för om man inte har kunskapen så undviker man ofta att göra de lite mer avancerade sakerna.
Men, det är också ett misstag att inte införskaffa sig de kunskaperna. Gör man inte det så betalar man dyrt för ett system som man använder för att göra väldigt grundläggande saker.
3. Några tips för att bli ännu bättre?
Eftersom kommunikation är så centralt skulle jag säga att det är väldigt gynnsamt att kunna skriva som du pratar.
Det engagerar mer och enkelheten i texten gör att fler läser den om den har en konversationell ton.
Sedan är det viktigt att spåra all trafik från olika källor, och samla in rätt data.
Många fokuserar alldeles för hårt på att samla in e-postadresser, telefonnummer och annan data som är ”statisk”.
Men, med beteendedata kan du anpassa din kommunikation och marknadsföring kontextuellt – vilket möjliggör rätt budskap, till rätt person, vid rätt tillfälle.
Det enklaste att börja med är att lägga på UTM-taggar på alla länkar du delar via sociala medier eller på alla annonser du kör för att kategorisera upp din trafik.
4. Hur ser du på utvecklingen för Marketing automation under det närmaste året?
Det är fortfarande en rätt stor tröskel att ta sig över för att komma igång med marketing automation, och många har svårt att intuitivt veta var de ska börja.
Jag tror att en stor del av den närmaste utvecklingen kommer ha fokus på att skapa ”recept” för att enklare komma igång och för att öppna upp för en större marknad.
Med recept menar jag färdiga automatiska flöden som kan läggas till eller tas bort med en knapptryckning.
Det är ett on-demand tänk från streamingvärlden som nu tar sig in i marknadsföringsvärlden. I USA syns det redan nu att upplevelsen, hur det är att arbeta med MA, är otroligt viktig för hur väl marknaden tar emot ett nytt arbetssätt.
När det gäller komplicerade processer så måste det göras enkelt.
Ur ett rent marknadspespektiv tror jag att video kommer vara det som blir absolut störst under 2019. Vi utforskar möjligheterna med video och MA nu, särskilt när det kommer till inbäddade videos på sajten och vilken kommunikation som går att styra baserat på om man har tittat på hela videon eller bara en liten del.
Så långt Felix. Jag vill tacka honom för att han ställde upp och svarade på mina frågor. Kolla som sagt gärna på Triggerbees guide.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Bra att veta om Marketing automation för 2019 – Felix Langlet på Triggerbee tipsar