Annonsmärkning i sociala medier och för influencers – Infograf

En ny infograf är fylld med information om hur man bör annonsmärka i sociala medier och i poster från influencers.  Även om detta är amerikanska regler så finns det en hel del bra tips att hämta.

I USA är det FTC (Federal Trade Commission) som sätter reglerna för annonsering, sponsorskap mm. I en ny infograf från Mediakix finns en hel del av den här informationen uppställt på ett tydligt sätt.

Det är viktigt att komma ihåg att i Sverige är det delvis andra regler, och framför allt andra som sätter reglerna.  Men med detta sagt så finns det viktiga saker i den här infografen som borde tillämpas av alla som annonserar i sociala medier och/använder influencers för att få fram sitt budskap.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Några exempel på detta är:

  • Var tydlig i början av en post, film, texten som åtföljer en bild och så vidare med att detta är en annons eller ett sponsrat budskap. Göm det inte sist.
  • Var tydlig i ordvalet: Detta är en sponsrad post, detta är en annons. Använd inte vaga termer som t.ex ”i samarbete med”
  • Tagga eller ange på annat sätt vem som står bakom

Här har du själva infografen:

ftc-endorsement-guidelines-sponsorship-social-media

Varför är detta viktigt?

Oavsett om det handlar om annonsören, påverkare eller plattformen/nätverket så är transparens och tydlighet om vem som är avsändare oerhört viktigt. Ingen ska behöva känna sig lurad eller förd bakom ljuset för att man följer ett konto eller tillbringar tid i en sociala medier-kanal.

Det finns heller ingen anledning att dölja vem som egentligen är avsändare. Om ett företag eller organisation känner att de måste göra det finns det all anledning för dem att titta igenom sina syften och budskap igen. Min erfarenhet är att en publik kommer att visa intresse för och ta till sig innehåll om de upplever det som relevant, och om de vet vem som är avsändare.

Det finns dessutom undersökningar som visar att inom native advertising så får innehållet större genomslag om det tydligt framgår vem som är avsändare. Logiken är sannolikt inte annorlunda när man arbetar med t.ex influencers.

Det svenska nätverket Better Bloggers har också skrivit bra om annonsmärkning på Instagram.

 

Har du frågor eller funderingar kring märkning av annonser, sponsring eller influencers – lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska börja arbeta med native advertising, eller bli bättre på det? Jag kan hjälpa er med allt från en strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig för mer information

0 kommentarer på Annonsmärkning i sociala medier och för influencers – Infograf

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.