Trender på nätet: utveckling, annonsering, röstsök och kundservice – Mary Meekers rapport, del 1

Årets trendrapport från Mary Meeker är fylligare än vanligt. Därför har jag delat upp min spaning i två delar. Här är den första, där jag valt bilder om utveckling, annonsering, röstsök och kundservice.

Nu har den äntligen kommit, Mary Meekers årliga rapport om internettrender. I år landade den på nätta 355 bilder, varav jag valt ut närmare 40 som jag tycker är extra intressanta. För att göra det lite enklare har jag delat upp min spaning i två artiklar – den här som tar upp allmänna trender, vad som sker inom annonsering samt lite om kundserviceutveckling. I den andra posten hittar du (e-)shopping, gaming, musik/video samt hälsa.

Som vanligt rekommenderar jag förstås att du titta igenom hela rapporten själv, det är den väl värd. Och om du vill höra Mary Meeker gå igenom alla bilder själv i ett rasande tempo så titta här:

Redo? Då kör vi:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Utveckling

Internetanvändningen fortsätter öka, stadigt men saktare än tidigt. Vad som är intressant att se är däremot hur smartphoneförsäljningen visserligen avtar men alltmer domineras av Android:

 

Vi fortsätter lägga mer och mer tid på nätet – I USA ligger nu genomsnittet på nästan 6 timmar per dag (och då är det för hela befolkningen). Och all tillväxt sker i mobilen:

En annan generell trend är att användargränssnittet fortsätter att vara viktigt – i år lyfte Meeker fram att detta mer och mer gäller för de företag som levererar molnbaserade lösningar för slutanvändare:

Den sista övergripande bilden visar hur långt jättarna inom digital utveckling rört sig från vad de började som:

Annonsering på nätet

Digital annonsering fortsätter att växa snabbt, och även här är det i mobilen allt händer:

Investeringar i annonsering fortsätter att flytta över till mobilen – men observera att TV håller stången på tid, trots att investeringen minskar. I mobilen finns fortfarande plats för tillväxt relativt tid:

Svårigheten att mäta ROI kvarstår för många marknadsförare, man fortsätter hellre att mäta på det man är van vid:

Användningen av Adblockers fortsätter öka – intressant att se att i Tyskland ligger den på nästan 30% för desktop, och Indonesien nästa 60% i mobiler:

Facebook blir allt bättre på att nå konvertering i sina annonser – även i Messenger:

Medan Google blir allt mer framgångsrika på att lokalisera annonser, med geo-taggning, och därmed öka antalet besök i fysiska butiker:

När det gäller annonser så är de som ger belöningar och de videoannonser som går att hoppa över mest populära – vanliga pre-rolls och mobila pop-ups minst så:

Användargenererat innehåll fortsätter att ge bättre engagemang än det som företag gör:

En annan trend är att gränsen mellan annonser, produkter, innehåll och transaktioner snabbt luckras upp. Här exempel från Facebook och e-post:

Och här från Instagram och Snapchat:

Röstsök

Mobilt röstsök ligger kring 20%, och de allra flesta sker i form av frågor i konversationsform (vi pratar som vi skulle till en annan människa):

På hemmaplan är det Amazon som dominerar, och dess Echo-plattform blir allt duktigare ju fler frågor den lär sig hantera:

Röstigenkänning och maskininlärning fortsätter bli allt bättre – en förutsättning för att röstsök ska växa:

Kundservice

Sociala medier öppnar allt flera möjligheter för att hjälpa kunder. Det dessa mest vill ha är att det ska gå lättare att få assistans online samt att de ska få svar snabbare – intressant att se hur mycket viktigare detta är än en sammanhållen upplevelse i alla kanaler, som det talas mycket mer om:

Trenden är att allt mer av dialogen sker i realtid – gärna med hjälp av en hjälpsam bot:

 

Detta var den första posten av två om årets rapport om internettrender av Mary Meeker. I del två blir det (e-)shopping, gaming, musik/video samt hälsa.

Har du frågor eller funderingar om trenderna här, lämna en kommentar eller mejla mig.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att förstå digital utveckling? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Trender på nätet: utveckling, annonsering, röstsök och kundservice – Mary Meekers rapport, del 1

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.