Trender på nätet: (e-)shopping, gaming, musik/video samt hälsa – Mary Meekers rapport, del 2

Årets trendrapport från Mary Meeker är fylligare än vanligt. Därför har jag delat upp min spaning i två delar. Här är den andra, där jag valt bilder om digital shopping, gaming, musik/video samt hälsa.

Nu har den äntligen kommit, Mary Meekers årliga rapport om internettrender. I år landade den på nätta 355 bilder, varav jag valt ut nästan 40 som jag tycker är extra intressanta. För att göra det lite enklare har jag delat upp min spaning i två artiklar – i den här hittar du (e-)shopping, gaming, musik/video samt hälsa. Den första posten tar upp allmänna trender, vad som sker inom annonsering samt lite om kundserviceutveckling

Som vanligt rekommenderar jag förstås att du titta igenom hela rapporten själv, det är den väl värd. Och om du vill höra Mary Meeker gå igenom alla bilder själv i ett rasande tempo så titta här:

Redo? Då kör vi:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

(E-)shopping

Trenden att lägga upp Unboxing-filmer på YouTube fortsätter att hålla i sig. Framför allt barn som packar upp och leker med leksaker går bra:

Vi äter ute hemma – dvs vi beställer allt mer hem mat från restauranger. En stark trend också här i Sverige:

Hemmafixarkedjan Lowes tar hjälp av AR för att göra det lättare för kunderna att hitta rätt i butiken:

En ny typ av affär ser dagens ljus – Amazon lanserar butiken som tar hand om våra prenumerationer:

Gaming

I år gick Meeker in lite mer i detalj på utvecklingen inom online-/dataspel. Först en bild av utvecklingen inom gaming:

Därefter visade hon på betydelsen av spel för Generation X och Millennials, som vuxit upp med dem:

Men spelare finns nu i alla åldrar – och i alla delar av samhället. Viktigt att förstå:

Inte minst spelar allt fler kvinnor spel:

Och spelandet är en viktig form av sociala medier också:

Musik/Video

En intressant trend Spotifys idoga arbete med sin rekommendationsalgoritm är att vi lyssnar till fler artister i genomsnitt varje vecka:

En annan trend Spotify delar med Netflix är att vara ledande inom att söka-finna-servera innehåll:

När det gäller videotrafik i mobilen är det Facebook, Instagram och Snapchat som dominerar:

Men på andra plattformar är det Netflix tillsammans med YouTube som går bäst:

Utvecklingen inom rörligt har gått från de stora nätverkens dominans, över kabelbolagen till en tid där olika digitala leverantörer styr:

Hälsa

Ett av de områden där den digitala utvecklingen och förändringen går snabbast är hälsa. Så här ser evolutionen ut:

Det är redan så att de mest använda medicinteknikerna är uppkopplade:

I allt högre utsträckning bär vi runt olika digitala enheter som mäter hälsorelaterad data:

Och vi laddar ned fler och fler appar med hälsofokus:

Och vi förväntar oss allt mer att hälsovården ska vara digital:

 

Där har du del två av min genomgång av Mary Meekers rapport om internettrender 2017. Här hittar du del ett.

Har du frågor eller funderingar kring rapporten, lämna en kommentar eller mejla mig.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att förstå digital utveckling? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Trender på nätet: (e-)shopping, gaming, musik/video samt hälsa – Mary Meekers rapport, del 2

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.