Om du vill att din webbplats ska bidra till försäljningen är det inte startsidan som är relevant – ändå lägger många företag fortfarande en massa onödiga puffar och annat där.
Jag hade nyligen nöjet att lyssna på Gerry McGovern, en känd tänkare och talare inom UX, alltså användarupplevelser på nätet. En av de saker han tog upp var många företags förtjusning i att lägga en massa puffar med erbjudanden osv på hemsidan (eller startsidan, alltså den sida som möter dig om du skriver in www.företagsnamn.något).
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Det här är en träffande bild han visade:
Du känner säkert igen den, kanske från ditt eget företags eller organisations webbplats. Det förutsägbara resultatet blir förstås att trafiken från sidan ser ut så här:
I den mån det klickas från sidan överhuvudtaget, för chansen är stor att besökaren överger den eftersom det ser omöjligt ut att hitta relevant information. Det påminner om en klassisk teckning från XKCD:
Den användare som söker på ett företag (eller organisation) har ofta en mycket specifik uppgift denne vill lösa, t.ex kolla öppettider, en adress osv. Här gör puffar ingen nytta alls.
På samma konferens som jag hörde Gerry McGovern var även Karl Gilis med, en ledande expert inom CRO (konverteringsoptimering). Han visade bl.a denna bild från en belgisk bank:
Också detta en syn vi sett alltför många gånger. En jättestor hero-yta, denna gång dessutom med en film, och mycket små konkreta ingångar. Sedan jämförde han med hur AirBnB:s sida ser ut:
Här är det mycket lätt att lösa den uppgift man kan misstänka att flertalet besökare har i tankarna – boka ett boende.
Sök inte surf
Ett mycket mer sannolikt scenario är dock att en användare inte kommer till hem- eller startsidan över huvud taget, utan istället via ett sök kommer att hamna på en sida som enligt Googles bedömning är relevant. Det är därför landningssidor är så viktiga, inte minst nu när allt mer av nätanvändningen sker via smartphones är chansen att vi på måfå ska surfa runt på startsidor minimal (om vi inte tror att den sidan innehåller informationen vi söker). Google har länge talat om micro-stunder med tydliga mål och det är via sök eller användning av appar vi löser dem:
Med andra är tiden när vi satte oss framför en dator och ”surfade på nätet” över. Och med det behovet av hemsidor överlastade med information och erbjudanden.
Puffkriget pågår fortfarande
Ändå misstänker jag att många som arbetar med webbplatser i någon form fortfarande får höra från andra delar av organisationen – gärna från de delar som har en minimal kunskap om digital utveckling – om hur viktigt det är att ha många och väl synliga banners, puffar eller varför inte karuseller eller filmer på hemsidan.
Gerry McGovern, som jag nämnde tidigare, skrev redan år 2010 om att hemsidan höll på att tappa i betydelse. Och då ska vi komma ihåg att detta var när Iphonen bara var tre år gammal och den allra mesta trafiken till webbplatser kom från desktop – smartphones var inte standard. Men han konstaterade att ”People don’t vaguely browse on the Web. When was the last time you arrived at Google and said to yourself: “I just don’t know what to search for. Someone give me a word.” As Web usage matures, it becomes more specific. Years ago people might have thought about getting to the homepage and then figuring out where to go on the site. Now they will use search or external links to get closer to the place they really want to get to.”
Detta är ännu mer sant idag. Och detta är det budskap vi måste fortsätta att hamra in i de kollegor som tycker att vi ska lägga lite mer puffar på startsidan, eller tycker det räcker med en vag referens till ”besök oss på webben” i annonser och annat. Den digitala utvecklingen har sedan länge gått förbi den punkt där användare besöker hemsidan för att se vad vi har att erbjuda eller för att undersöka den där intressanta saken de hörde om i en bit reklam. Antingen ger vi dem så exakta landningsmöjligheter som vi kan eller så tappar vi dem.
Ta hand om din besökare istället
Det bästa du kan använda start- eller hemsidan till är att göra det så lätt som möjligt för besökaren att lösa en uppgift. Många företag och organisationer kan snabbt se utifrån trafikdata att det är en eller ett par funktioner som genererar de flesta besöken – se då till att ta hand om dem. Lägg därefter krutet på att skapa landnings- och produktsidor som tar emot söktrafik och lämpar sig för att ta ut i t.ex sociala medier – det är min övertygelse att det är där du kan göra besökaren till kund.
Och visa gärna nästa person i din organisation som insisterar på att lägga mer onödig information på startsidan den här artikeln.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring eller utveckling? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Sluta fokusera på hemsidan – Du gör inte affärer där ändå