Internet och sociala medier 2019 – nya globala siffror

Dags igen – färska globala siffror om utvecklingen av internet, sociala medier, appar och e-handel 2019 från Simon Kemp m.fl. Och de visar att utvecklingen fortsätter att gå i snabb takt

Stunden har kommit för en av mina höjdpunkter på det digitala året – när Simon Kemp i samarbetet med Hootsuite, We Are Social m.fl publicerar sin stora sammanställning över den globala (och lokala) digitala utvecklingen. Numera gör han flera uppdateringar under året, men detta är den stora samlingen statistik, fullt i klass med Mary Meekers årliga trendrapport. Här hittar du rapporten.

Som vanligt kommer jag bara att lyfta upp en bråkdel av all statistik, rapporten är på över 200 sidor. Titta igenom den själv, det kommer du att ha nytta av. Och det finns som sagt även ett antal ytterligare rapporter som bryter ned siffrorna på regional och lokal nivå.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Här är mitt urval denna gång:

Global utveckling – Över 5 miljarder användare

 

Ökningen är över 9% på nätanvändare, och samma på användare av sociala medier. Liksom tidigare är det fr.a mobilanvändare som ökar.

 

Europa – Närmar sig 90% uppkoppling

Precis som tidigare ligger användnings- och mobilsiffrorna väldigt högt på denna mogna marknad, men det är intressant att se att den totala siffran för internetuppkoppling närmar sig 90% och sociala medier-användare ligger väl över 50%.

Tid vi spenderar på nätet

Svenskar ligger lite under genomsnittet för nättid – 5h 56 minuter mot 6h 42 minuter – men vi ligger rejält efter filippinerna, de lägger runt 10 timmar per dygn på nätet:

Utvecklingen av hur mycket tid vi lägger per dag globalt ser ut så här de senaste åren – med en liten minskning sedan förra året:

 

Röstsök och röstanvändning

Den här översikten visar varför det inte talas med om röstutvecklingen i Sverige – vi ligger långt efter de områden där röstanvändning redan ligger på över 50%:

 

Vad vi streamar

Föga överraskande dominerar video och TV streamandet, även globalt. De intressanta siffrorna här är att vi tittar nästan lika mycket på när andra som spelar som vi gör det själva:


 

Sociala medier – global spridning

I allt fler delar av världen ligger användningen på över 50% – men det finns fortfarande områden där en rejäl utveckling kan komma (Centralasien och mellersta Afrika t.ex):

Facebook dominerar fortfarande stort, följt av YouTube. WhatsApp och Messenger är de största meddelandeapparna. Med tanke på att även Instagram tillhör samma familj som Facebook, WhatsApp och Messenger blir storleken slående:

Meddelandeapparnas hegemonier

Så här ser användningen av meddelandeappar ut runt om i världen. WhatsApp (grönt) och Messenger (blått) dominerar stort, med ett tydligt undantag i Kina där WeChat regerar:

Apptrender

Vi använder mer och mer appar, ökningen per år ligger på 9%. Och det totala värdet av vad vi lägger på appar är över 100 miljarder USD. I genomsnitt lägger vi 20 USD per person och år:

 

E-handel

Handeln på nätet och kringliggande aktiviteter ökar – 84% söker online, 91% besökte en e-handel och 75% handlade. Och köp via mobilen har nu tagit över från datorn:

Det är de vanliga kategorierna som dominerar e-handeln, men mat ökar stadigt:

 

Där har du mitt urval. Det finns massor med mer statistik att hämta i rapporten. Och som alltid är det fascinerande att se hur den digitala utvecklingen fortsätter att öka i alla delar globalt.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Internet och sociala medier 2019 – nya globala siffror

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.