Det är inte långt kvar till en av de mest event-intensiva perioderna i Sverige – Almedalen. Om du ska arrangera ett event där så har jag tre tips med digitalt fokus som kan göra det bättre. Och de tipsen är lika användbara för dig som ordnar event vid andra tillfällen på året.
1. Starta tidigt digitalt
Ett event idag, hur fysiskt och IRL det än känns för dig som arrangerar det, har en digital dimension. De som deltar kommer att tala om det i digitala kanaler, och de kommer att börja med det i förväg. Se till att du fångar upp det samtalet genom att ta fram en ordentlig hashtag i god tid, och genom att själv bygga upp förväntningarna i olika kanaler. Presentera de som ska prata, uppmuntra de som vill att ställa frågor i förväg, ge lite teasers i form av bakom-kulisserna-bilder och poster. Och om du ska sända live från eventet, berätta om det i förväg – både när och på vilket sätt.
2. Tänk på alla som inte är där – Livestreama
För varje person som kommer till ditt event kan det finnas ännu fler som inte har möjlighet att vara med. Men nu kan du inkludera dem med enkla medel. Facebook Live eller Periscope ger dig möjligheten att sända ditt event direkt via en smartphone. Du kan göra det från din organisations Facebook-sida eller Twitterkonto, och då får era följare veta det i samma ögonblick som ni sätter igång. De kan ställa frågor och kommentera, så se till att någon fångar upp det som händer i strömmen. Och investera gärna i en bra mikrofon så att ljudet går fram ordentligt.
Om det finns möjlighet, intervjua gärna talare och panelister separat så de får möjlighet att svara på frågor och utveckla sin poänger.
Du kan även spara ner filmer från eventet och publicera dem i efterhand på t.ex YouTube.
Läs mer om hur Länsförsäkringar använde Periscope under Almedalen 2015
3. Förläng efteråt
Efter eventet har du en massa innehåll som du kan använda för att behålla fokus på ditt ämne, och även ta det vidare. Om du sänt live har du film, under alla omständigheter så har du tillgång till vad som har sagts och debatterats. Du kanske även har intervjuer med några av deltagarna. Gör ett antal artiklar utifrån det, lägg upp eventuella presentationer på Slideshare. Se till att de frågor som ställdes inte bara fick svar, utan även att de svaren i sin tur blir till nytt innehåll. Samla in bilder som har tagits och gör album för olika kanaler.
Om du jobbar strukturerat och utifrån en plan kan du få fram innehåll för flera månader från ett enda event.
Där har du mina tre tips. Har du frågor eller funderingar kring hur man kan arbeta med innehåll i samband med event, lämna en kommentar eller hör av dig.
Vill du att ditt företag ska börja med content marketing, eller bli ännu bättre på det? Jag kan hjälpa er med allt från planering till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.
0 kommentarer på Har du ett event i Almedalen? Här är tre digitala tips